Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Nu het wat kouder begint te worden in de nachten ben ik vanaf zondag met nogal wat moeilijkheden vertrokken. Zo duurde het zondag meer dan 10 seconden voordat er leven in de motor kwam, gevolgd door een plop zwarte rook. Toen deze wit werd leek de situatie stabiel en kon hij vertrekken. Het lampje “emissiestoring” brande ook, maar ging toen uit. Gisteren, toen het ‘s nachts iets minder koud was, ging het wat makkelijker, maar nog steeds niet erg soepel. Vanochtend duurde het weer minimaal 10 seconden voordat er met een hoop geproest kon worden gestart.
Mijn vraag is, is dit een bekend probleem en zijn er meerderen onder ons die hier last van hebben? Ik rijd een 120 VTi, dus een benzine variant. Ik ben van plan om dit weekend naar de dealer te gaan want naar mijn mening zou dit absoluut niet mogen met een auto die nog geen jaar oud is en net de 30.000 gepasseerd is. Dat kan nog wat worden als het straks écht gaat vriezen.
Lijkt me inderdaad niet goed.
Bezoekje aan de dealer….
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Inderdaad met Scottie eens!
Dit hoort niet zo te zijn, naar de dealer ermee dus
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Totaal aantal Berichten: 1228
Geregistreerd: 21-06-2008
- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
precies, ik rij ook een 120 VTi, niks aan de hand, start gelijk.
Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Ik ben zaterdag even snel wezen buurten bij de dealer en heb direct een afspraak gemaakt om hem achter te laten. Ik scheen niet de eerste geweest te zijn die hiermee gekomen is, er stond namelijk al een vraag over uit naar Citroën Nederland. Donderdag zal ik wellicht meer horen hier over.
Vanochtend ging het starten overigens redelijk goed, maar hij sloeg wel direct naar de 1500 toeren om vervolgens langzaam af te zakken. We zullen zien wat er uit voort komt, ik hou julie op de hoogte.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Even een update.
De garage vertelde mij dat ik niet de eerste was met dit probleem. Er waren nog twee gevallen bij hen die dezelfde problemen hebben. Het schijnt een software probleem te zijn waarvoor vanuit Frankrijk een update wordt verwacht binnen nu en en een aantal weken. Het probleem zou alleen voor komen bij de 120 PK VTi versie.
Ik wacht dus nog even af.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Nou gisteren is het dan eindelijk gebeurd: Hij heeft me laten staan. Gelukkig was een collega van mij nog geen minuut eerder vertrokken dus heb ik hem kunnen bellen, zodat ik in ieder geval naar m’n verblijf kon gaan.‘s Avonds gebeld met de alarmcentrale van LeasePlan om te vragen wat het beste te doen.
Een uurtje later is er nog een monteur met takelwagen en al gekomen om hem aan de praat te doen krijgen. Stroom er geheel af en opnieuw geprobeerd te starten. Dat ging ook niet geheel goed, hij startte wel, maar we kregen direct groot alarm dat de koeling van m’n motor faalde en ik direct de motor af moest zetten. Ook bleef de koeler permanent door draaien. Toen ik na een paar minuten de motor weer startte ging het echter wel goed, hij bleef draaien, geen alarm.
De beste man bedankt voor zijn tijd, nu maar hopen dat ik hem vanavond niet nog een keer nodig heb. Deze gaat in ieder geval terug naar de dealer. Volgende week ga ik hier zeker niet mee naar Duitsland met het risico dat hij me weer onverwachts laat staan. Vandaag LeasePlan nog maar even raadplegen of ik er goed aan doe bij de lokale Citroën dealer langs te gaan, of proberen het uit te zingen en bij mijn eigen dealer in Nederland te buurten.
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Helemaal herkenbaar dit probleem. In mijn geval gaat het om een C5 1.6 VTi EGS. De laatste weken veel startproblemen. Vorige week ben ik de auto een aantal dagen kwijt geweest en heeft men de auto een software update gegeven. Ik heb de dealer aangegeven dat ik het vermoeden heb dat de motor onjuiste temeperatuurwaarden doorkrijgt. Dit omdat de ventilator na een koude starte en een ritje van 5 minuten na parkeren blijft draaien.
Vanaochtend was het zover. Pas na 10 seconden aanslaan. De hele nacht buiten gestaan en een koude start. Alle toeters en bellen gingen af. Het scherm meldde een ‘motortemperatuurstoring’ en maande mij de motor uit te zetten. De koelvloeistofmeter stond in het rood. Een beetje vreemd na een koude nacht.
Donderdag mag hij weer naar de dealer.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Vervelend te moeten horen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Anderzijds ben ik wel benieuwd of er bij jou wat komt uitgerold.
De softwareupdate waarover mij werd verteld bleek echter voor de EHDi te zijn, en niet voor mijn VTi. Ze staan dus weer op nul qua ideeën, aankomende week krijgen ze hem weer om hem na te mogen kijken.
Dat van de temperatuurswaarden herken ik ook enigszins. Ik vond het ook raar dat sinds enige tijd het gewoon meer dan 30 kilometer duurt voordat de koelvloeistofindicator een beetje bij begint te trekken naar het tweede vlakje toe. Netjes in het midden, zoals eerst, komt hij bijna niet meer totdat ik het gas eens open trek op de Autobahn. Eigenlijk weer precies andersom als in jouw C5.
Dat wordt weer 400km karren in een smakeloze 1.4
Mijn Peug kwam bij koud weer ook niet echt uit de hoek op de temp. meter.
Maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Ik weet nog van vroeger dat er in het motormanagement (Bosch destijds) ook problemen waren met de lambda sonde.
Deze gaf bij lagere temperaturen verkeerde waardes aan de ECU.
De oplossing was toen een adapter ertussen die de waardes van de lambda aanpaste voordat ze naar de ECU gingen.
(Mogelijk lossen ze dit tegenwoordig eenvoudiger op met een software update)
Het zou met nix verbazen als de jouwe een probleem heeft met een sensor.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Zojuist de dealer gebeld. Deze heeft de afgelopen dagen nog een paar keer met succes gestart. De temperatuurssensor gaf de verkeerde waarden door waardoor er veel te veel benzine werd ingespoten tijdens het starten. Dit verklaart meteen ook de zeer sterke benzinelucht achter mijn auto bij weer een mislukte poging. Deze sensor is nu vervangen, en hij zou weer als een zonnetje moeten rijden.
We zullen het zien, ik ben de C2 die ik mee kreeg helemaal beu. Dat is gewoon 15 jaar terug in de tijd, wat een ramp.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Toch nog even de bevestiging: De auto loopt weer heerlijk, heb totaal geen startproblemen meer gehad. Ook de indicator van de koelwatertemperatuur loopt nu weer binnen 5 minuten naar het midden toe, daar waar hij dat eerst pas na 50 kilometer deed.
Echter, mogelijk is er sinds afgelopen weekend een nieuw probleem: Ik krijg pas na een half uur rijden warme lucht in m’n auto, moest vanochtend eerst even flink doortrekken tot 150 op de snelweg voordat het behaaglijk werd. Ik hoop dat het twee incidenten waren. Nog even en ik rij meer in een leenauto van de dealer dan m’n eigen apparaat. Qua temperatuurssensoren heb ik kennelijk een maandagmorgen auto. What’s next?
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Wederom een update:
Gisteren even een paar kilometer gereden (6 naar een restaurant, 9 terug naar het hotel), en de koelvloeistofmeter liep nu wel héél snel op. Hij bleef ergens rechts van het midden hangen op de eerste rit. Naar het hotel toe liep hij echter door naar het rood, met het verzoek direct te stoppen. Met het sensorprobleem van enige weken terug in het achterhoofd had ik hem inderdaad bij een stoplicht gestopt, om bij groen weer te starten. Toen zakte hij terug naar acceptabele waarden zonder melding, om even later bij heuveltje op toch weer te gaan mekkeren.
Vanochtend heb ik hem naar de dealer hier in de buurt gereden, welke een technisch probleem had bevonden. Aangezien mijn Duits niet dusdanig goed is dat ik alle onderdelen van een auto in die taal ken wacht ik morgen even af wat er op de bon staat om aan te geven wat er dit keer mis was. Ik ben benieuwd of dit los staat van het probleem in mijn vorige post, of niet. Wellicht kon hij toch zijn warmte niet goed kwijt, waardoor ik ook in de auto geen warmte kreeg? Morgen even afwachten, er moet namelijk een onderdeeltje besteld worden. Tot die tijd maar weer een huurauto, om een sik van te krijgen. Helaas lijken vooroordelen bevestigd te worden over Fransen, electrische onderdelen en betrouwbaarheid. Ik had m’n collega’s graag ongelijk aangetoond met m’n DS3… (ondanks da tik me besef dat dit gewoon een incident is en ik toevallig de ongelukkige ben)
Uiteraard is het niet mijn bedoeling een triple post te geven. Maar het delen van mijn ervaring kan toch wel hulp zijn voor mensen die later wellicht op dit verhaal komen wegens gelijksoortige problemen.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Vandaad heb ik de auto weer opgehaald. Toch wel fijn weer in m’n eigen auto te rijden, als vervanging kreeg ik een Polo 1.4, huidige generatie maar met de auto 85pk motor zonder turbo. Dit was toevallig ook mijn vorige auto, en nu ik er weer in reed is het toch wel een verbazingwekkende stap achteruit qua rijervaring:
- Deinend onderstel en stukken instabieler op de weg (lichter en 15” ballonetjes)
- Kneiterhard goedkoop plastic met bij je knie een pijnlijk randje (instapversie qua afwerking, met enkele optiepakketen vermoed ik)
- Motor klinkt als een diesel
- Met 85pk totaal niet vooruit te branden
Wat dat betreft is de benzine van PSA/BMW zoveel soepeler en geraffineerder. Zelfs de 1.4 levert een stuk meer kracht en souplesse dan deze 1.4 en klinkt ook bij lange na niet zo rauw. De VW klonk rauwer dan 1.6 diesel van Citroën, en voor een benzine motor is dat echt slecht. Nee, doe dan mij m’n 1.6 VTi maar
Maar goed, het werkelijke probleem: Er was een koelvloeistofslangetje kapot, vandaar dat hij er heet liep. Dikke pech dus weer, maar alles was keurig netjes afgehandeld bij de dealer. Wederom een garantie gevalletje. Het gebrek aan verwarming is nu ook opgelost! Ik hoop dat ik voorlopig even weg mag blijven, heb dan wel “auf Wiedersehen” gegroet, maar dat is hopelijk voor het reguliere onderhoud