3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
nieuwe distri-riem voor BX diesel
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 11 januari 2012 06:53 PM
  [ # 31 ]

Goed dat je het nog even hebt laten controleren en mooi dat het gelukt is. Met het vullen gebruik ik de twee ontluchtnippels, die op de radiateur en die in de slang vlakbij het brandstoffilter. Zorg dat je kachelkraan open staat. Ik zou me niet helemaal focussen op het compleet ontluchten van het systeem, want dat lukt niet altijd even goed. Gewoon een stukje gaan rijden en later nog eens een half litertje bij gooien.

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 11 januari 2012 10:19 PM
  [ # 32 ]

Dus het ontluchten van het koelsysteem is niet zo belangrijk? Ik zal dan even zoeken naar die ontluchtingsnippel bij de oliefilter en die bij het spruitstuk zal ik dan maar laten. Hoe ziet zo’n koelnippel er uit?
Langs het kraantje van op de foto komt er geen koelvloeistof uit. Is dit kraantje ook om te onluchten en moet je dit verder draaien dan 1/4 klokslag om er iets uit te laten komen?

Afbeelding Bijlagen
IMGP8798.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
Gepost: 11 januari 2012 10:25 PM
  [ # 33 ]

Kraantje zit vanonder, ga je niet veel langs onluchten, enkel aflaten;)

Ik zou toch goed de nippeltjes opdraaien en ontluchten hoor, alles eruit krijgen is idd moeilijk.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 11 januari 2012 10:29 PM
  [ # 34 ]

Ah oke, kan je dit kraantje er zo afdraaien want het zit verstopt of is het normaal dat je er meer dan 1/4 aan moet draaien om er iets uit te krijgen?

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
Gepost: 11 januari 2012 10:33 PM
  [ # 35 ]

normaal moet je het wel een paar slagen draaien denk ik.
Kan ook best dicht zitten.
Kraan open en voorzichtig perslucht erop, komt het wel los.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 12 januari 2012 02:08 AM
  [ # 36 ]

Het ontluchten is wel belangrijk, maar het loont niet om lang te proberen om echt alle lucht er uit te krijgen. De laatste halve liter kan je naderhand bijvullen als alle lucht weg is. Je zegt oliefilter, maar je bedoelt waarschijnlijk brandstoffilter. Op deze foto zie je het ontluchtpunt naast het thermostaathuis (en brandstoffilter):

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 12 januari 2012 07:10 PM
  [ # 37 ]

Ik heb nog even gezocht en 3 plaatsen gevonden die mij lijken als ontluchtingsnippels. Zijn deze juist of totaal verkeerd? Moet je die zwarte volledig open draaien of maar een klein beetje? Sorry als het iets totaal anders is maar ik heb nog maar zeer weinig sleutelervaring en daardoor is het moeilijk om iets te vinden als je niet weet naar wat je moet zoeken confused Deze auto is namelijk bedoeld om te leren.

Afbeelding Bijlagen
IMGP8799.jpgIMGP8800.jpgIMGP8802.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
Gepost: 12 januari 2012 08:05 PM
  [ # 38 ]

2 1ste kloppen, die tussen de injectoren niet, lekker laten zitten;)

Als je je koelsysteem vult draai je eerst die 2 er volledig uit, als die boven het thermostaathuis een holle is met een boring in de schroefdraad moet ie maar een stuk los.
Je vult rustigaan tot er onafgebroken water uitkomt, dan draai je die dicht.
Dan best met een vultrechter, anders water tot boven in het expansievat laten draaien tot de ventilator 2 aan aan en uit gaat.
Ondertussen ook wat op de koelwaterslagen nijpen helpt best, kan je alleen niet doen als het water heel hoog in het wat staat, dan vliegt het er zo uit.
Als de thermostaat open is ook wat gas geven/lossen, de stroomsnelheid wil best wel eens een belletje meenemen.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 13 januari 2012 10:20 PM
  [ # 39 ]

Het is gelukt Smile
Heb hem deze avond gestart en hij loopt terug zoals het moet.
Het ontluchten is redelijk goed gelukt, alleen werd de motor niet echt warm. Na een half u sloegen de ventilatoren nog steeds niet aan en de koelvloeistof had nog steeds niet erg warm. Het was wel nogal koud in mijn garage met de poort open. Ik denk dat het al redelijk goed ontlucht is want zit nu 6,5l in en het vat is net boven de bovenste streep/ verdikking gevuld.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
Gepost: 13 januari 2012 10:56 PM
  [ # 40 ]

Dat klopt niet hoor, na een half uur moet die al zeker warm zijn.
Zeker dat er nergens een luchtbel inzit? Zou nogmaals tot de top vullen en de bout in het thermostaathuis lossen.
Kwam er initieel lucht/koelwater uit? Zou best kunnen zijn dat de boel nog verstopt zit.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 13 januari 2012 11:11 PM
  [ # 41 ]

Het was wel redelijk koud in de garage en warmen diesels niet trager op?
We hebben hem eerst ontlucht zonder de motor te laten draaien, toen kwam er eerst lucht uit (hoorde je sissen) dan koelwater. Toen hebben we het dichtgedraaid en motor doen draaien. Dan nog eens ontlucht maar kwam er wel minder koelwater uit dan toen de motor uitstond. We hebben wel het koelvat niet helemaal vol gedaan toen de motor draaide. Moet deze helemaal vol en met trechter tijdens het ontluchten als de motor draait en dan wat koelvloeistof uit het vat doen eens het goed ontlucht is?

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook