Motor olie C4 GP 1,6 Vti
JBNE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 18-12-2009

Gepost: 14 januari 2012 04:51 PM

Goedendag beste Forumleden,

Een vraag over de motor olie.

Al een tijdje geleden heb ik het al over het vele verbruik van de motor olie gehad.
In het onderhouds boekje van mijn C4 GP bouwjaat 2010 staat dat er 5 W 30 in moet. Quartz olie van Total adviseren ze.
Prijs van van deze motor olie is € 20,00 per liter .
Is het een probleem als ik 5 W 40 in doe.
Want bij de Lidl hebben ze synthetische motor olie voor € 4,95 per liter.

Alvast bedankt voor de reacties.

Profiel  
 
MrOlafk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 22-09-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi lumiere
Gepost: 14 januari 2012 06:25 PM
  [ # 1 ]

Ik zou het er niet op wagen. Niet vanwege de specificaties maar vanwege het merk. De Lidl is veel beter in frituurolie en je wilt toch niet je motor aan een onbekend merk blootstellen voor die paar tientjes?

Volgens het onderhoudsboekje van mijn auto hoeft de motorolie pas na 2 jaar ververst te worden. Met zulke intervallen worden waarschijnlijk wel hoge eisen aan de kwaliteit van de olie gesteld.

Groeten, Olaf

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 14 januari 2012 07:15 PM
  [ # 2 ]

De verhoudingen zijn ook een beetje zoek. Je knettert er wel elk jaar voor een vermogen aan peut in en als je dan zoiets belangrijks als de motorolie moet vervangen ga je kijken op een paar euro….ik snap het niet.

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 15 januari 2012 01:15 PM
  [ # 3 ]

Zou er een beetje tussenin gaan zitten. Mijn (universele)garage rekent een tientje per liter (5w40) voor 45 euro ben ik dan weer 30000km verder Wink

Profiel  
 
wittereus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Gepost: 16 januari 2012 01:27 PM
  [ # 4 ]

In principe kun je er elk merk olie in schudden als het maar aan de door de fabriekant gestelde eisen voldoet.
Vergelijk de codes (op de achterkant van de fles) van de Lidl olie met die van Total; komen die overeen dan is het op papier dezelfde olie.
Maar; zoals hierboven al aangeven wordt vandaag de dag veel geeist van de motorolie en zou ik niet op een paar teintjes gaan bezuinigen.
Bovendien zijn de huidige motoren niet meer zo vergevingsgezingd als vroeger. Ik heb bijv. een golfje uit 1987 gehad waar ik met dezelfe olie meer dan een jaar reed zonder noemenswaardig olie verbruik.

P.S.; de intervallen die door de autofabrikanten/garages worden opgeven zijn zwaar overdreven, maar wil je in de toekomst aanspraak kunnen doen op enige garantie/coulance zou ik me er maar netjes aan houden!

Profiel  
 
Gepost: 16 januari 2012 01:38 PM
  [ # 5 ]
wittereus schreef:

P.S.; de intervallen die door de autofabrikanten/garages worden opgeven zijn zwaar overdreven,

Waarom denk je dat dat is?
Omdat de meeste mensen er toch standaard al veel te lang tussen de beurten blijven doorrijden.
En als de boel dan kapot loopt, heeft de garage het gedaan…. of de fabrikant.


Men wil vandaag de dag modern, schoon en zuinig rijden. Da’s heel voordelig in ‘t dagelijks gebruik! Op sommige auto’s zit niet eens meer wegenbelasting (VW Polo SlowMotion etc.)

Die motoren zijn aldus ontworpen en we profiteren daarvan, maar er hoort wél een bepaalde onderhoudsroutine bij en specifieke motorolie. En ja, die kost dus € 20 de liter.

Er zullen heus alternatieven zijn (normale olie i.p.v. “longlife” bijvooorbeeld) , maar ik zou daarover toch eerst advies inwinnen bij een (desnoods onafhankelijk) garagebedrijf dat bekend is met de techniek van jouw auto.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 januari 2012 04:25 PM
  [ # 6 ]
JBNE schreef:

.
Is het een probleem als ik 5 W 40 in doe

Ja, dat is een probleem. Jouw motor is namelijk een moderne “low friction” motor met oa hydraulische klepstotertjes. Die houden dus NIET van te dikke olie. Resultaat kan vermogenverlies zijn, maar ook het verstopt raken van zeer kleine oliekanaaltjes. Meerdere moderne motoren hebben hier last van, oa. de C5.

Dus: niet doen en gewoon 5w30 gebruiken of de gevolgen accepteren…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wittereus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Gepost: 16 januari 2012 11:24 PM
  [ # 7 ]
La Léo schreef:
wittereus schreef:

P.S.; de intervallen die door de autofabrikanten/garages worden opgeven zijn zwaar overdreven,

Waarom denk je dat dat is?
Omdat de meeste mensen er toch standaard al veel te lang tussen de beurten blijven doorrijden.
En als de boel dan kapot loopt, heeft de garage het gedaan…. of de fabrikant.


Men wil vandaag de dag modern, schoon en zuinig rijden. Da’s heel voordelig in ‘t dagelijks gebruik! Op sommige auto’s zit niet eens meer wegenbelasting (VW Polo SlowMotion etc.)

Die motoren zijn aldus ontworpen en we profiteren daarvan, maar er hoort wél een bepaalde onderhoudsroutine bij en specifieke motorolie. En ja, die kost dus € 20 de liter.

Er zullen heus alternatieven zijn (normale olie i.p.v. “longlife” bijvooorbeeld) , maar ik zou daarover toch eerst advies inwinnen bij een (desnoods onafhankelijk) garagebedrijf dat bekend is met de techniek van jouw auto.

Ik denk dat niet het is zelfs bewezen! En als je mijn bericht goed had gelezen dan had je begrepen dat ik ook vind dat je je onderhoudsintervallen moet aanhouden.

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2012 06:29 PM
  [ # 8 ]

En toch vind jij ondertussen de onderhoudsintervallen die men opgeeft “zwaar overdreven”.
Dat heb ik echt niet verkeerd begrepen. Wink

Maar je punt is heel duidelijk hoor.


NB: het is eveneens bewezen dat zeer veel mensen (lees: steeds meer mensen) veel te lang doorrijden tussen beurten door, met gevolgschade of in elk geval extreme kosten tot gevolg.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 januari 2012 06:48 PM
  [ # 9 ]

Wat denken jullie hier van? Het gaat hier dus om een moderne auto, voorzien van een moderne V6 motor…
Te laat olieverversen….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2012 07:58 PM
  [ # 10 ]

Wat een opruiende foto!! Da’s vast een officiële foto, een samenzwering tussen fabrikant, oliefirma en garage om mensen bang te maken en zo de omzet wat op te krikken!!!!  king


Foei!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
MrOlafk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 22-09-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi lumiere
Gepost: 18 januari 2012 03:39 PM
  [ # 11 ]

Of misschien toch dat oliebollenvet van de Lidl erin gestopt!

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 18 januari 2012 07:40 PM
  [ # 12 ]

Slik had ie geen oliefilter of was deze doorgescheurd?

Sorry dat ik dit topic even “kaap” 

Zit er tegenwoordig nog veel verschil in 10w40 olie die volgende specs hebben :  ACEA A3/B4; API SL/CF
tussen olie van 13 euro de liter en pakweg 1 euro de liter?

Profiel  
 
JBNE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 18-12-2009

Gepost: 15 februari 2012 09:48 AM
  [ # 13 ]

Dank jullie wel voor alle informatie.

Inmiddels heb ik de C4 GP met Total Quartz 5W30 gevuld.
Dit was ik nog vergeten om dit te melden. Bij deze.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook