Ik heb enkele maanden geleden grote werken uitgevoerd aan de carbu en was benieuwd wat de metingen gingen geven.
Ma Bombe is dan ook glansrijk geslaagd op CO meting.
Mijn carbu is perfect afgesteld
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Het was al een tijdje de bedoeling om gereedschap te maken voor het testen van drukken.
Gisteren met hulp van mij broer bezig geweest koppelstukken te maken voor mijn drukmeters :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Gisteren naar keuring geweest en tot mijn grote verbazing, weer afgekeurd voor mijn lichten.
Ze waren te hoog afgesteld.
Nochtans laten afstellen bij auto5
Ik zou in de toekomst zelf mijn lichten willen afstellen, zeker als je telkens reparaties doet onder de motorkap en lichtregelmechanisme moet losmaken.
Zijn er maten bekend hoe de lichten moeten staan ?
Voorbeeld :
Zie ook onderstaande link :
http://citroen.cappyfabrics.com/Headaim.html
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Wel vreemd dat ze de auto (alleen) daarop afkeuren, het is secondenwerk om de lampen af te stellen, dat mag toch wel onder “service” vallen….
Een koplampafstelapparaat is voor een DS hobbyist ideaal, ik heb er destijds via Marktplaats een gekocht en heb er veel plezier van.
Zo niet, de klassieke methode: de dimlichten moeten een hellingshoek van 1% hebben, dus op een afstand van 10 meter van een muur, moet het lichtbeeld 10 cm lager staan dan het middelpunt van de lampen. Uiteraard op een horizontale ondergrond….
Afstellen mag niet op de keuring.
Ik had ook het gevoel dat ze te hoog stonden, dat merk je door snachts te rijden. Op het lichtapparaat van auto5 stonden ze goed..
Beide grootlichten Li + Re stond te hoog. Ze stonden gelijk, maar te hoog.
Andere lichten mogen ze niet afkeuren, wel opmerkingen geven. Grootlicht voor kruisverkeer MOET goed staan.
Ik wil een bord maken van bvb OSB plaat, wit schilderen en lijnen trekken en waterpas opstellen in mijn garage.
Daarmee moet het lukken denk ik.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Het is tijd om nog eens te posten, er staat wat te gebeuren de volgende maanden :
Ik heb besloten om het plaatwerk te laten aanpakken. Hiervoor doe ik beroep op een goede carrossier om de hoek. Het strippen mag ik zelf doen, alsook het verder opbouwen. In grote delen, wordt het dak aangepakt, de koffer ( regengootjes,oorschelpjes,ect..), achterbumper, plaatsing trekhaak, lichtbakken verfrist en alle binnenkant plaatwerk in dinitrol gezet. Uiteraard zal chassis verder geinspecteerd/behandeld worden.
De huidige kleur is brun scarabé en ze wordt in dezelfde kleur opnieuw herspoten.
Foto’s volgen!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
In afwachting van winterrestauratie, de lekzak rechtsachter vervangen.
De lekzak was enkele jaren geleden al eens vervangen, dus de boel ging vrij vlot terug los :
De veerstang was eerder vervangen, geen randje te zien of te voelen en de kogel en de zitting zijn allen nog in perfecte staat.
Nieuw materiaal naast het oude, de rubber van de kogelzitting wordt vervangen :
Ligarex zorgvuldig toegepast, met een textiel tape zodat de ligarex niet scheurt in het rubber :
De boel afmonteren en extra kopervet in de kogelzitting en stalen veer tegen het vastroesten :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Laatste plaatje is toch niet de eindsituatie?
Hoezo ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
mja, volgens mij zit je stofhoesje voor de kogel achter niet helemaal knus… en ja aanslagrubbers zien er ook niet zo fris meer uit, misschien mee vervangen? kleine werkje en kost geen geld. (heb ze zelf net alle 4 vervangen )
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Rubber hoesje om kogelpotje zit er niet voldoende ver omheen, zou ik zeggen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
dacht ik ook, het moet nog om dat blinkende deel die je nog ziet op de je laatste foto waar geen kopervet is, is ongeveer nog een 1cm erovertrekken (lekker werkje hoor met al dat vet….) ik kreeg er nog een soort beschermbandje bij zelfs, maar dat hoeft niet echt.
de foto is niet duidelijk, deze is met met telefoon getrokken.
De hoes is een beetje opgezwollen van kopervet en rubberhoesje om de kogel zit een beschermrubber overheen voor de ligarex.
Ik ga morgen nog eens checken maar weet 99% zeker dat het rubber hoesje goed zit.
De aanslag rubbers moeten inderdaad vervangen worden, dat is een klusje voor morgen.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
demuywo schreef:dacht ik ook, het moet nog om dat blinkende deel die je nog ziet op de je laatste foto waar geen kopervet is, is ongeveer nog een 1cm erovertrekken (lekker werkje hoor met al dat vet….) ik kreeg er nog een soort beschermbandje bij zelfs, maar dat hoeft niet echt.
dat blinkend deel is ligarex
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ah, dan zie ik de ligarex ipv de kogelhouder, maar dan nog zit het precies een beetje ‘uit den haak’ zoals wij zeggen. Nuja, morgen eens bekijken zoals je zegt, kan een vertekend beeld zijn op de foto.