Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Helaas. Deze morgen constateerde ik dat een onverlaat heeft ingebroken in mijn BX en de radio heeft ontvreemd. Aan de passagierskant is het slot met een schroevendraaier o.i.d. gesloopt.
Inmiddels heb ik aangifte gedaan. Daar verwacht ik verder niets van, hoewel de onverlaat wellicht op camera staat. Ook kunnen de diverse verzekeringen niks. Kortom, ik moet het dankzij deze Hansworst allemaal zelf regelen.
Wat moet ik nu doen? Ik heb CV met afstandbediening van een XM / Xantia. Alle sloten zijn hetzelfde en werken op dezelfde sleutel, dus ook het contactslot. Het passagiersslot is nu kapot. De CV doet het wel (hij gaat ook nog op slot), maar met de sleutel kun je niks. Bovendien kun je nu met wat geprut in het slot de auto zo open krijgen.
Wat moet ik nu vervangen? Alleen het slot aan de passagierskant? Kan dat? Ik begrijp dat het een extra sleutel oplevert, maar om nu alle sloten te vervangen (voordeuren en contactslot).... Of is dat niet zo veel werk?
Jullie advies is van harte welkom!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 25575
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
contactslot is wel een dingetje. Ik zou alleen de deur vervangen. Je gebruikt de sleutel toch nooit voor die deur.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Inderdaad, alleen het portierslot vervangen. Heb je weliswaar een extra sleutel maar het slot aan de bijrijderskant gebruik je toch haast niet, zeker niet als je een cv hebt.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als de boel nog op slot kan zou ik nu zelfs helemaal niets vervangen.
Wel vervelend Simon!
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Wat jij zegt Hilko is waar, maar hij had erover dat je deur met een beetje gepriel in het slot zo weer open hebt. Vervangen dus!
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Rechts wordt bij jou dus nooit gebruikt. Stangetje van slot losmaken is dan veilig. Moet wel binnenkant deur open. Of zie ik iets over het hoofd ?
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dank voor jullie reacties! Ja, het is jammer dit soort kleine criminaliteit. Typisch iets voor een verslaafde dit. Als je vlakbij een koffieshop en een smartshop woont, loop je - helaas - dat risico.
Ik wil het fraai houden, dus ik denk dat ik maar een nieuw slot erin zet. Ga wel even opzoek naar nog een slot (en een radio…). Jammer is wel dat het gedeelte rondom het slot is ingedeukt. De onverlaat heeft er hard op ingeramt kennelijk. Met de krassen valt het mee trouwens.
Vraag: moet ik een portierslot specifiek voor rechts hebben en specifiek voor CV? Of is het allemaal hetzelfde?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Bij mijn bx heb ik twee keer de sloten “mogen” vervangen na een bezoekje van een junk. Volgens mij zijn de sloten hetzelfde. Eigenlijk vervang je alleen maar de cylinder die het slot bediend met een stangetje. De cilinder gaat door het gat in de deur, aan de achterkant zit er een U vormig stukje metaal om de cilinder geschoven om de cilinder vast te houden. Dat is alles. Dat stangetje klik je zo los, dat u vormige platte stukje metaal trek je makkelijk los met een punttang.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Bossinkje schreef:Wat jij zegt Hilko is waar, maar hij had erover dat je deur met een beetje gepriel in het slot zo weer open hebt. Vervangen dus!
Met een beetje gepiel heb je een nieuw slot ook zo open
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
@Hilko: hahahah, ja, dat is wel gebleken… en jij hebt er helaas ook al te veel ervaring mee.
Anyway, ik heb liever een auto met een slot dat het doet dan dit. Dus, ik kan gewoon ‘any’ slot erop zetten begrijp ik???
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hoe ging dat ook weer met zo’n deuk? Bekleding eruit (moet toch) en dan binnen en buiten een grote carroseriering, bout erdoor, en dan met een moer aantrekken. Als ik het me juist herinner, want ‘t gebeurt hier maar zelden, krijg je op die manier het gat van dat slot weer redelijk vlak.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt. Eerst buig je de randjes een beetje in model. Dan: 2 grote carrosserie-ringen ( lekker dikke nemen!), een stuk rubber er tussen aan de buitenkant van de deurplaat om de lak te beschermen, dan een bout m10 er door heen, aantrekken en klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dank heren. Ik denk dat ik het snap. Op die manier trekt het staal zichzelf weer enigszins recht stel ik me zo voor. Ik zal eens naar een ijzerzaak gaan voor die spullen.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Belangrijk is dat je dus DIKKE, sterke, ringen neemt. Geen pisbakkenstaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ja dat is wel duidelijk nu
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, je perst in feite de deuk dan gewoon plat. ‘s Voldoende voor een vers slotje
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!