Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Potenza’s dus. Klinkt potent in ieder geval.
En de maat dus 195 en 60. En 185 dan? Is dat minder?
Ik heb net even nieuwe bougiekabels erin gehangen van BERU. Deze waren merkwaardig genoeg iets langer dan die erin hingen. De oude waren echt af, zat tape omheen om het bij elkaar te houden. Niet echt lekker.
Die ratel komt uit de motor zelf heb ik het idee. Het is heel miniem hoor. Misschien zijn het wel gewoon de kleppen en ben ik dat niet gewend
Nog iets trouwens. Als ik het gas loslaat gaat het toerental te langzaam terug. Wat is dat? En is het niet gewoon af te stellen?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Breedtemaat voor een 16V hoort 195 te zijn.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Zo.
Tijdens de BX club meeting is het hele veersysteem opgefrist en dat merk je! Fijn.
Vraagje. Mijn stuur knarst. Wat bedoel ik? Het stuur drukt te hard tegen het plastic aan van het dashboard. Kortom, het lijkt dat de stuurstang te ver nar binnen zit. Kan dat het zijn? En zo ja, is dit euvel bekend? Ik heb het nog niet eerder gehad bij een BX…
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Bovenstaande vraag staat nog steeds… Ik ben benieuwd.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er zit toch ook plastic rond de stuurkolom?
Zit dat toevallig niet scheef of verkeerd?
Misschien even los halen om te kijken of het geluid dan weg is?
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Het plastic zit goed. Het stuur zit er alleen te strak tegen aan. Ik zou het kunnen oplossen door een ring om de stuurstang te doen en dan het stuur erop. Dan is er weer voldoende ruimte, maar ik vind dat net iets te experimenteel voor het stuur… Vrij essentieel onderdeel van het rijden..
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
dat kan niet, want het stuur zit vast met een conische passing. Als je er een ring onder zet, zit het stuur niet vast. Vaak kan je het plastic rond de stuurkolom wel wat heen en weer schuiven als je de schroefjes iets los draai zodat het plastic niet meer kraakt…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het schijnt dat er onderin de stuurkolom een lager zit wat naar beneden schuift, en daardoor komt er speling op de as. Je kan dat lager er weer in tikken. Om te voorkomen dat het weer gebeurt kan je een tikje geven met een beitel onderop de kolom zodat het lager niet weer kan gaan zakken.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Thanks voor de antwoorden.
@vermond: en waar waar zit bij een BX de onderkant van de stuurkolom? Klinkt als iets waarvoor je onder de auto moet, oder nicht?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Nee hoor, haal maar even de kappen waar bij jou het stuur tegenaan slijt eraf, nog boven de kruiskoppeling zit de onderkant van de stuurkolom.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dank nog voor dit antwoord. Ik ga er dit voorjaar eens naar kijken.
Wat ik dan ook nog wil doen, is ervoor zorgen dat alles in het dashboard het fatsoenlijk doet. Dat is nu niet het geval. Namelijk, de olietempmeter werkt niet goed. Soms geeft ie het goed aan, maar meestal staat ie gewoon op 140 graden. Dan kan ie ook plotseling weer terugzakken naar de normale 100 graden, maar het is raar. Daarnaast geeft de branstoftankmeter niet goed aan hoeveel er nog in zit. Die kan gerust zeggen dat ie nog vol zit terwijl ie bijna leeg is. Het oranje waarschuwlampje doet het wel naar behoren. Dan is er nog de oliedrukmeter. Deze doet ook maar wat. Als ik met 130 op de snelweg rij, kan ie zomaar wegzakken en heen weer gaan.
Mijn vraag: moet ik de tellerbak vervangen of heeft dit met kabels en sensoren te maken?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het lijkt het meeste op massasluiting. De door jouw genoemde instrumenten worden door massa-gestuurde sensoren bediend. Als zo’n sensor ergens vol massa krijgt onderweg zul je de maximale uitslag van het betreffende instrument zien op het dashboard.
Ik denk dus dat er ergens een massakabel aan je dashboard sluiting maakt. In dit geval is meten weten. Let vooral op de printbanen in het folie achter het dashboard.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dank Hilko. Begrijp ik goed dat het aan 1 massakabel kan liggen? Waar maakt deze dan sluiting? (zoals je weet ben ik geen electra-expert).
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik denk eerder dat de printbanen waarop de meters bevestigd zijn ergens sluiting maken. Niet zozeer een kabel, dit was meer bij wijze van uitdrukken. Ik denk echt dat je het aan de achterkant van de tellerbak moet zoeken.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Bizar…. Staan er net twee van die stadswachten aan de deur of die grijze Citroen aan de Mozartlaan van mij is. Ik: “ja, die is van mij, wat is er aan de hand?”. Nou, bewoners hadden gebeld dat de auto er al 4 of 5 weken stond en dat ie olie lekt. Kennelijk wonen daar nogal verwarde mensen, want de auto staat er nu 2 weken en 2 dagen. Misschien is het allemaal goed bedoeld, maar ik vraag me werkelijk af wat er is gebeurd? De olie is vers zeggen de stadswachten. Nu is mijn vraag, kan een stilstaande BX spontaan incontinent worden???????? Ik bedoel, als de olie er twee weken en twee dagen geleden meteen uit is gaan lekken, dan moet het nu wel leeg zijn lijkt me. Wel is het zo dat het opeens is gaan vriezen. Kan dat er voor zorgen dat een slangetje dat al broos is het opeens begeeft? Ik ga er vanuit dat het om een lhm-slang gaat uiteraard. De stadswachten zeggen dat het lekt bij het blok en dat het misschien een remleiding is… Na ja, niet dat zij er zo veel verstand van hebben. Hoe dan ook, het is donker en koud. Vrijdag had ik al vrij genomen, dus dan ga ik wel even kijken. Wel gezeik zo hoor…
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)