Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Er staat me iets bij dat op de remschijf zelf staat vermeldt wat de minimale dikte dient te zijn. Kan me voorstellen wanneer deze overschreden is het een punt van afkeur is.
Jeroen
Remschijf apk
dat staat op een remschijf idd, echter is het tijdens de keuring niet toegestaan een compleet wiel te demonteren en de dikte op te meten, het keuren gebeurd visueel en het oordeel is aan de betreffende keurmeester, die zal als het goed is overgaan tot goedkeur, of een adviespunt.
Emiel
Ik had het over de remschijven.
toniclight schreef:ik heb ook even gezocht, en kwam nog het volgende tegen:
een remschijf mag voor maximaal 50% van het beremde oppervlakte door roest zijn aangetast.
Er zou bij mij inderdaad teveel roest opzitten. Maar het “beremde oppervlakte” is zeker minder dan 50% door roest aangetast. Waar de blokken de schijf raken zit namelijk geen roest, en dan ben je al over de 50% heen..
Thomas
Baldert schreef:Er zou bij mij inderdaad teveel roest opzitten. Maar het “beremde oppervlakte” is zeker minder dan 50% door roest aangetast. Waar de blokken de schijf raken zit namelijk geen roest, en dan ben je al over de 50% heen..
Thomas
Aaargh… wat bedoel je precies?
als je de breedte neemt van de remblok, mag er niet meer dan 50 procent van de breedte rondom zijn aangetast door roest, tussen de 40 en 50% is het een AC code (conclusie na een discussie tijdens een steekproef)
Emiel
Hm.. dan zou ‘ie inderdaad daarop afgekeurd moeten worden.
Raar dat dat dan bij de herkeuring niet is gebeurd.
Re: Remschijf apk
BX19trs schreef:dat staat op een remschijf idd, echter is het tijdens de keuring niet toegestaan een compleet wiel te demonteren en de dikte op te meten, het keuren gebeurd visueel en het oordeel is aan de betreffende keurmeester, die zal als het goed is overgaan tot goedkeur, of een adviespunt.
Emiel
Waarom mag je bij een keuring niet een wiel demonteren ?
Schijt aan originaliteit.
als tijdens een proefrit blijkt….. klopt! het rijden van en naar de apkbrug is geen proefrit. Alleen als het garagebedrijf geen remmenbank heeft, kan je spreken van proefrit. De keurmeester moet dan de weg op om een remtest te doen.Zo wordt de auto van mijn zus met kapotte kmteller al 2 jaar goedgekeurd bij een garage MET remmentestbank. Bij een garage zonder is dat dus afkeur! Hetzelfde geldt dus voor de slechte koppeling, mits de auto maar op een fatsoenlijke manier op de brug is te rijden…..
Volgende truuk; heb je een auto met een beetje remverschil achter (dus niet dat ie scheeftrekt met het remmen!), en wil/krijg je het er niet uit, ga dan naar een garage zonder remmentestbank, en je wordt gewoon goedgekeurd
dat losschroeven van een wiel, mag toch wel? Ik heb me ooit laten vertellen dat als je roestige dorpels hebt, in combinatie met sideskirts die de roest onttrekken aan het zicht, er voor moet zorgen dat ze ge popnageld zijn , en niet geschroefd. Zodat de keurmeester ze niet mag demonteren bij twijfel???? Of is dit weer een broodje aap verhaal…..
robbie25cx schreef:als tijdens een proefrit blijkt….. klopt! het rijden van en naar de apkbrug is geen proefrit. Alleen als het garagebedrijf geen remmenbank heeft, kan je spreken van proefrit. De keurmeester moet dan de weg op om een remtest te doen.Zo wordt de auto van mijn zus met kapotte kmteller al 2 jaar goedgekeurd bij een garage MET remmentestbank. Bij een garage zonder is dat dus afkeur! Hetzelfde geldt dus voor de slechte koppeling, mits de auto maar op een fatsoenlijke manier op de brug is te rijden…..
Volgende truuk; heb je een auto met een beetje remverschil achter (dus niet dat ie scheeftrekt met het remmen!), en wil/krijg je het er niet uit, ga dan naar een garage zonder remmentestbank, en je wordt gewoon goedgekeurd
dat losschroeven van een wiel, mag toch wel? Ik heb me ooit laten vertellen dat als je roestige dorpels hebt, in combinatie met sideskirts die de roest onttrekken aan het zicht, er voor moet zorgen dat ze ge popnageld zijn , en niet geschroefd. Zodat de keurmeester ze niet mag demonteren bij twijfel???? Of is dit weer een broodje aap verhaal…..
APK boek:
Je mag het volgende demonteren:
1. wieldoppen
2. onderbeplating
3. kunststofbeplating in/om wielkasten
4. tapijt of vloerbedekking
5. beschermkappen om stuurkoppelingen
Dit zijn de feitelijke regels, als je je auto alleen voor een apk keuring brengt moet elke keurmeester zich hier aan houden…
En dat van die dorpels klopt wel, het moet demontabel zijn, en popnagels zijn dat niet (sideskirts vallen onder onderbeplating)
Emiel
Dan heb ik nog even een vraagje;
Het chasissnummer op het kentekenbewijs van mijn 2cv6 komt overeen met het nummer in het chassis, maar niet met het nummer wat op het type plaatje staat wat op de koets zit. Hij is hier vorig jaar gewoon mee goedgekeurd, (ik wist het niet eens) maar ik ben hem nou aan het restaureren, en ik wil het toch even zeker weten dat ik hem wel weer door de keuring krijg…. En hoe zou ik anders aan een nieuw type plaatje moeten komen? (ik denk dat de vorige eigenaar ooit de koets gewisseld heeft, maar vergeten is om het plaatje om te wisselen..)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:Dan heb ik nog even een vraagje;
Het chasissnummer op het kentekenbewijs van mijn 2cv6 komt overeen met het nummer in het chassis, maar niet met het nummer wat op het type plaatje staat wat op de koets zit. Hij is hier vorig jaar gewoon mee goedgekeurd, (ik wist het niet eens) maar ik ben hem nou aan het restaureren, en ik wil het toch even zeker weten dat ik hem wel weer door de keuring krijg…. En hoe zou ik anders aan een nieuw type plaatje moeten komen? (ik denk dat de vorige eigenaar ooit de koets gewisseld heeft, maar vergeten is om het plaatje om te wisselen..)
Volgens mij hoef je alleen maar het chassisnummer op het kentekenbewijs te vergelijken met die in het chassis, meer niet.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het typeplaatje is alleen maar belangrijk als je een identiteitskeuring bij de RDW moet laten uitvoeren. Asl deze dan niet klopt en het type motor is net even anders en je hebt ook nog eens wielen gewisseld (daar zit een jaartal in) dan kan je 2CV de status “plantenbak” krijgen. Met andere woorden, je papieren worden ingenomen en je kan er nooit meer een kenteken bij aanvragen.