xantisten ,heb een leuk succes geboekt met mijn xant ,zoals bij alle xanten met hydractief 2, was ook mijn veer computer kapot transistors uitgebrand ,ik heb ze vervangen maar dat bood geen soelaas, uitlezen met lexia geeft bij stilstand een voertuigsnelheid aan van ruim 200km /uur .ik had proefgereden met de magneet kleppen bekrachtigd met 12v ,kijk zo heb je super vering!maar ja de computer regeld dat normaal aan de hand van zo een zevetal sensoren supersnel omschakelen van sportstand naar comfortstand en andersom de computer schakeld de spoelen in op 12v en na een paar sec. regeld hij de spanning terug naar ongeveer 3,5v anders verbranden je spoelen! na het proefrijden met de spoelen even een 15 minuten 12v erop,bleek dat het niet gevaarlijk is om constant in de comfort stand te rijden, ik heb op internet een arduino gekocht , dit is een printplaatje met div.componenten waarmee je oneindig veel schakelingen kunt programmeren met je eigen pc we hebben hem geprogrammeerd dat er eerst een startspanning van 12v uitkomt van 12v geduurende een 2 seconden daar na via een frequentie van een paar honderd hertz de 12 v overlaten gaan [zonder onderbreking] anders vallen de spoelen weer af, naar een volt of 4,5 ,de stroom bij 12v was ongeveer 4 ampere , na 2sec. als de arduino in zijn cyclus komt en de spanning afneemt zakt de stroom naar minder dan 1 ampere, en worden de spoelen niet heet en blijven mooi ingeschakeld ,ik heb de orginele veercomputer eruit gehaald de behuizing leeg gemaakt, arduino in de behuizing gemaakt ,geschakeld met de schakelaar voor de sportstand in de midden console, controle lampje in de schakelaar aan superveering aan, lampje uit en je hebt weer de sportstand en dit werkt super,ik rij er al een half jaar mee zonder storingen ,is aan te bevelen!!!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 17-05-2011
- ZX Avantage 1.4i
- Xantia 2.0i 16V Exclusive
Heeft de Ardiuno microcontroller nou ook echt de taak van de veercomputer overgenomen met betrekking tot omschakelen aan de hand van de 7 sensoren of biedt deze alleen de mogelijkheid om weer om te kunnen schakelen tussen de sport en de comfort stand?
Huidig: Citroën BX 1.4i Deauville, Citroën 2CV
Ex: Citroën Xantia 2.0i Exclusive T2 - ORGA# 7882CJ, Citroën ZX 1.4i
Als ik het verhaal goed begrepen heb doet de controller niets meer met de sensoren en is het alleen een regeling die de kleppen vertraagd openstuurt en dan de puls-pauze aanpast zodat ze wel open blijven en er niet uitfikken.
Het zou natuurlijk wel kek zijn om met zo’n Arduino je eigen veercomputer te bouwen. Er zwerven op het internet genoeg documenten met gedetailleerde info hoe HA werkt, dus hoe met de sensorsignalen wordt omgegaan.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dat was ook mij idee.
Je hebt dus wel een mooi soepel verende, comfortabele auto. Maar dus geen automatisch inschakelende sportstand meer op het moment dat het vanwege de omstandigheden nodig mocht zijn.
Juist bij snelle uitwijkacties en dergelijke wil je graag dat je veercomputer razend snel de boel op de sportstand zet….
de arduino neemt alleen de aansturing over om de magneetkleppen openzetten,alle overige functies zijn vervallen ,dus inderdaad je kan alleen handmatig terug naar sportstand . maar ik kan je in mijn geval verzekeren geen enkel onveilig gevoel ,ik rijd altijd in comfort stand ,allen als ik er een ZWARE aanhanger achter heb geeft de sportstand een beter veer resultaat ,maar de bijschakeling van de bollen geeft op de snelweg het gevoel of je auto over de oneffenheden heen getild word , en drempels gaat een stuk aangenamer,