Ook dit jaar ga ik met de GSA weer de Citron Presse rijden. Maar om het gezeur met de ontsteking dat we de vorige keer hadden voor te zijn wil ik de oude contactpuntjesbende uit 1980 (laten) vervangen door een electronische ontsteking.
Het meest logisch lijkt me een originele GSA ontsteking… Of is er een betere optie? En waar zou ik het beste kunnen zoeken? Tips zijn zeer welkom. Dank!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Een andere optie is er niet. Er betaat geen 123 voor een GS/A.
Heb eventueel nog wel een verdeler voor je.
Moet dan ook een andere bobine op zonder voorschakel weerstand.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De elektronische ontsteking is erg eenvoudig om in te bouwen. Combineren met de juiste bobine is idd belangrijk, anders werkt het niet lekker en ik heb zelfs begrepen dat het tot defecten kan leiden.
En leg voor de zekerheid een ontstekingsmodule op reserve. Niet dat het overdreven vaak gebeurt maar áls er iets stuk gaat dan is het dat ding.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik heb zelf de Firebol XR 700.
Een mooi setje, losse bobine moet je wel bijbestellen.(ps-40)
Werkt met een lichtdiode en schijfje met gaatjes voor op het asje v d verdeler.
Inbouw is supersimpel.
Besteld bij bccp fuelsystems.
Gr. Wim.
Ziet er top uit die Fireball, maar hoe werkt de vaccuum vervroeging? Ziet er in eerste instantie zo naar uit dat deze set niet geschikt is voor de GS/A.
Het zit bij mij in de alfa en niet in de gs, maar de opzet van het spul is zo simpel dat het overal in past, dus ook in een gs.
De vervroeging blijft in de auto zoals die altijd was, en dus kan je de originele er in laten zitten zowel de vacuum als de centrifugaalvervroeger. Dit setje vervangt echt alleen de punten, dus 1x afstellen, nooit meer naar kijken. Wil je ook aan de vervroeging rommelen enzo dan kom je al gauw in de hele dure setjes waarin je hele curves met je laptop op de passagiersstoel kunt mappen. 123 ignition heeft kant en klare sets(niet voor gs)met voorgeprogrameerde vervroeginscurves enz enz, maar daar hebben wij niets aan.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
ziet er mooi uit, maar voor een GS/A is een systeem die goed werkt en origineel zo bedoelt is. Heb er 8 jaar en vele vele kilometer mee gereden zonder problemen op een keer na doen de module stuk ging.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Nieuwer type gsa electronische ontsteking is dan natuurlijk het mooist, zal ook wel plug and play zijn.
Gr. Wim.
Ik weet niet hoe het bij de GSA motoren zit. Kun je die met wasted spark laten werken? Als dat mogelijk is en je wilt een leuk programmeerbaar systeem, dan moet je eens naar MegaJolt Jr. kijken. Dit maakt gebruik van de Ford Edis ontsteking. Ik heb dit op mijn AX gebouwd. Hier kun je 2 ontstekingsmappings in kwijt.
Hier een foto van een normale verdeler uit de GS.
De centrifugaal vervroeging werkt door gewichtjes die de ondelinge positie tussen kam en koppelingsas (rondsel dat in de cilinderkop steekt en door de nokkenas wordt aangedreven) verdraaien. Fireball werkt hier.
De vaccuum vervroeging werkt door het rotatiepunt van de contactpunten heen en weer te schuiven over de kam. Dusdanig verschuift het punt van contact opening. Heb geen idee hoe Fireball hier kan werken. Zou je de sensor op de mobiele hefboom moeten monteren, instelbaar en wel. Dan per bank controleren of de curves nog kloppen. Wat kost zo’n setje?
Zou graag een Fireball systeem of iest dergelijks in mijn auto schroeven ipv het standaard systeem van een GSA ECO motor te gebruiken. Dit laatste omdat de vervroegingscurves van de GSA totaal niet overeenkomen met mijn 1220. In afwezigheid van een monteerbaar system, ben ik bezig een SEV Marchal (Ducellier lukt totaal niet)electroniche onsteking uit een GSA om te bouwen tot een 1220 electronische ontsteking. Maar helaas moet het vliegwiel hier ook voor veranderen om de pick-up op de motor te krijgen.
Ja die vacuumvervroeging ziet er wat ielig uit. Ik dacht dat die de hele grondplaat verdraaide(ik heb net een week een gs vandaar)Maar kan de vacuum er niet uit en kijken of je de hele vervroegingscurve alleen met de centrifugaal kunt halen, mischien wat aan de gewichtjes rommelen of dat ze wat verder kunnen uitwaaieren zodat t bereik groter wordt als dat nodig is. Dus als je statische bijv. 5gr is en de max vervroeging 30 gr heb je 25gr vervroeging nodig als je dat kunt bereiken met de centrifugaal is dat goed, houd wel rekening met vliegwielgraden zijn geen verdeelasgraden en toerental van vervroegen zijn geen verdeelastoeren. Ik heb ook heel wat geexperimenteerd met de montreal, en steeds vervroeging controleren met home-made tester, zie foto’s
en nog in actieView My Video
voor de fireball http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm
en nog wat ander spul. http://www.accuspark.nl/index.html
Gr. Wim.
Dit is misschien een hele goede optie?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Is voor een GS/A niet leverbaar.
Dank voor alle tips. Ik ga proberen een originele ontsteking te vinden met bijpassende bobine en ben dankzij een firummer almwat op t spoor.
Maurice
Je kan je oude ontsteking laten ombouwen naar een 123 ignition. Zodat je een super ontsteking hebt. Ik heb navraag gedaan bij een bedrijf dat dit doet. Zie onderstaande tekst.
Hallo
375.00 incl BTW In je oude huis.Met vriendelijke groeten,
With kind regards,
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En welk bedrijf mag dat wezen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste