





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Super dat het je gelukt is, en fijn dat het ‘t gewenste (nouja: verwachte) effect geeft!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Al weer een jaar verder, en “still going strong”!
Maak regelmatig probleemloos gebruik van de SUPER, bevalt prima!!
Met het koudere weer merk ik dat wanneer ik na het instappen ...
- koppeling intrap
- motor start
- na enkele sec koppeling weer omhoog laat komen totdat het systeem op druk is
(dus versnelling nog in ‘vrij’), dat het moment van koppeling-los duidelijk te merken is aan het motor toerental, wat ‘nogal’ afneemt. Ook het schakelen gaat pas ‘lekker’ nadat ik zeker een kwartier heb gereden, met name schakelen naar de 2e versnelling.
Ik vraag mij af of het zin heeft in deze om de versnellings bak olie eens te vervangen - ?? Is de nieuwe olie (zoveel) beter dat de wrijving duidelijk minder is, of heeft dit nagenoeg geen effect.
Note dat de auto uit 1979 is, en en die olie vast nooit is vervangen.
Ok, stel dat dit nodig is, hoe moet dat dan? Is dat eenvoudig, of moeten er allerlei moeilijke operaties voor uitgevoerd worden?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Versnellingsbakolie vervangen hoort gewoon bij een grote beurt. Elke 20.000 km dus.
Heeft ‘ie dat nog nooit gehad dan????
Ook niet bij aflevering?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
O wacht, ik lees nu dit:
luigi01 (d.d. 10 januari 2011) schreef:Al weer een week voorbij…
Dit was inderdaad de auto die bij Timmer stond - de prijs stond vast, maar de probleempjes zijn verholpen (incl. nieuwe olie/filter, apk, etc.). Gezien de staat van de auto vond ik het wel reëel.
Je moet even op de factuur kijken of er toen ook versnellingsbakolie is vervangen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Leuk, die versnellingsbakolie, maar waarschijnlijker is dat je koppeling gewoon aan het overlijden is…














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Koppeling gaar zou eerder betekenen dat ie niet of slecht in 1 en achteruit wil. Niet van 1 naar 2. Van 1 naar 2 en verder op en neer wat moeilijk gaat duid op verkeerde of oude bakolie of gare synchromesh ringen. Dat laatste komt ook wel voor bij een CX. Koppeling lijkt me hier toch niet het probleem.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
gare synchromesh is toch ook hoorbaar bij schakelen of hoeft dat niet altijd zo te zijn?
Citroen c32 Hilton XLS












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik start de CX altijd in zn vrij met koppeling los. gaat prima. Het is de eeuwige discussie of de weerstand in het druklager groter is dan de weerstand die de primaire as heeft in de baklagers en tandwielen…
Vervang die bakolie nu maar voor Castrol syntrax universal en gaan weer. kost je de kop niet. Er zal wel een aftap plug onder de bak zitten en een vulplug aan de zijkant.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nee Boogje, twee aftappluggen onderaan (één van de bak, eén van ‘t differentieel) en vullen gaat via de peilstok met een zelfgemaakt tuutje + slang eraan.
Reservewiel eruit en heeeeel diep naar beneden kijken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik vul de bakolie altijd door de ontluchtings plug boven op de versnellingsbak eruit te halen. Gaat m.i. toch iets overzichtelijker dat via de bakpeilstok. hoeft je ook niet te zeulen met dat reservewiel.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hoeveel liter gaat er in een 4-bak?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ca 1,6 tot 1,75 L.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ga het ook maar eens vervangen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat is ook al weer gebeurd!
Dank La Léo voor de tip van de twee aftappluggen! Die tweede is niet zo duidelijk te vinden, maar er komt gauw de helft van de olie uit, dus belangrijk om deze niet te vergeten!
Nieuwe olie erin (had nog een in een grijs verleden gekochte heel lange trechter liggen, die perfect bleek voor de klus), en starten maar weer. De terugval in toerental van de (koude) motor na het loslaten van de koppeling is duidelijk minder, en ook het schakelen gaat een stuk beter! Dus toch echt wel nodig om die olie te vervangen, en het was dus blijkbaar ook niet recentelijk gebeurd…
Nog net op tijd ook, gezien het plotseling koude weer!
Jeeeeeeeeeeee, al sinds eind januari 2012 niets meer van me laten horen…... (hoewel ik wel regelmatig even inlog om weer eens wat CX verhalen te lezen hoor!).
Mijn 2000 draait nog steeds zonder al te veel problemen. Eind vorig jaar de APK - zonder enig probleem gelukkig. Wel onlangs ineens ‘s morgens vroeg niet meer van de plek door een lege accu - ??? De dame had een week of twee stil gestaan, dus begrijp het niet zo goed. Nou ja, accu eruit, opgeladen, en gaan maar weer. Laden in de auto gaat prima na het eerder dit jaar vervangen van de regelaar door een elektronische - nu bij een goede 1000 rpm al 14,4 volt laadspanning, prima dus. Maar ja, wel vreemd dat de accu ineens gewoon vrijwel leeg was, kon ook geen verbruiker vinden die aan was blijven staan, en de accu zelf lijkt mij ook goed.
Iemand meer gehoord van de naderende (voorzover ik weet) wegenbelasting voor de oldtimers? Hoop natuurlijk dat dit alsnog wordt afgeblazen… Misschien tijd voor een break, waar we dan met het hele gezin in kunnen (3 kleine kinderen, en dus 3 kinderzitjes). Kan er eigenlijk in een 2000 een derde riem achterin worden geplaatst, zitten daar bevestigings gaten voor? Ik heb nu twee 3-punts gordels op de achterbank.
O ja, nog een vraag: ik heb nog steeds last van het minder goed starten als de auto een paar dagen heeft stilgestaan - dit wordt volgens mij veroorzaakt doordat er geen benzine voorhanden is, en de (inmiddels vervangen) pomp eerst even moet pompen om benzine in de carb te krijgen (kan ik zien aan een filter tussen de pomp en de carb, waar geen benzine meer instaat na een dag of drie). Als de auto gelopen heeft is er geen probleem, en slaat ze meteen aan (en dus ook als je haar binnen zeg twee dagen weer start). Zitten er ook rubberen leidingen in de aanvoer vanaf de tank die vervangen kunnen/moeten worden?
Lees altijd met plezier alle (met name CX) verhalen!