Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-2009
- XM break V6 12V automaat
De vraag betreft een XM V6 break VSX 1995 (automaat), voorzien vanaf de fabriek met een alarm installatie.
De sirene van mijn alarm is jaren geleden overleden (dacht ik) en mijn toenmalige garagist zei, dat dit onderdeel niet leverbaar was. Ongeveer een jaar geleden begon de sirene echter spontaan te pruttelen, niet op volle sterkte maar duidelijk hoorbaar (ook bij uitgeschakeld contact). Mijn huidige garagist heeft op mijn verzoek het alarm uitgeschakeld (anderhalf uur garagetarief!), en dit heeft tot voor kort ook geen geluid meer geproduceerd. Echter, kort geleden is de sirene opnieuw gaan pruttelen, nu alleen als het contact aanstaat. Dit permanente geluid vind ik erg hinderlijk (mensen kijken ook als ze me horen aankomen). Vraag: waar moet ik iets (laten) doen om de sirene definitief het zwijgen op te leggen? Bij voor baat dank. (deze auto is overigens te koop).
Als deze alarm zijn eigen sirene heeft dan is een kniptangetje gauw gevonden lijkt mij…..
Als hij paralel op de auto klakson staat dan fff de voeding naar de alarm stuurkast doorknippen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Met die alarmen kan je rare dingen beleven. Vooral zo’n af-fabriek alarm kan allerlei beveiligingen bevatten, waardoor je bijvoorbeeld niet kan starten als “de dief” met de kniptang tekeer gaat.
Ik zou dus alles stap voor stap doen en zodanig dat je het kan terugdraaien.
Zo’n sirene kan je ook volgieten met epoxy of PU. dan doe je elektrisch niets en je maakt het ding stil.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Die op m’n xantia is ook af fabriek klasse III. kreeg kuren, toen zekering verwijderd en klaar.
Deze klasse III kan ook als optie op de Xm zitten. Heeft hij zijn eigen voedingsspanning dan is een zekering verwijderen wel heel makkelijk. Maar meestal zit zo’n alarm op een zekeringgroep
vandaar de optie “zekering verwijderen” twijfelachtig. Maar proberen kan altijd.
Als hij inderdaad af fabriek is staat in het instructie boekje wel op welke zekering hij zit.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Type 1: zekering F 34 is voor je anti inbraakalarm, 30A.
Daar zit echter ook op: voeding HA,CV, ontvanger afstandsbediening .
Dus zekering er uit is geen optie .
(Bij Type 2,vanaf `96, is het zekering F 27, ook met een boel er aan)
Stekker uit je alarm middenconsole is geen optie?
Of gaan dan alle bellen af?
XM TCT Ambiance`94
gaat dat ding juist niet af als je draden doorknipt ? Ik heb er ook een in de xm zitten maar daar geen last van. De sirene heeft een eigen stroomvoorziening juist om doorknippen zinloos te maken.
Kijk eens achter het doek bij de voeten van de bijrijder. Daar zit een texton kastje. Trek die stekkers los en je alarm doet niet meer mee. Overigens, af fabriek alarm had ook een slot onder de motorkap. Hiermee kon je de sirene op stil zetten. De boel kon dan wel af gaan maar beperkte zich tot de lampen.
Knippen zou ik echt niet doen.
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-2009
- XM break V6 12V automaat
Ik heb het texton kastje achter de beplating ontdekt. De stekkers ware er reeds uit!. Als ik de stekkers er weer in steek gaan de lichten knipperen en produceert de sirene een pruttelend geluid. De schakelaar onder de motorkap heb ik ook, deze heeft echter geen effect. Als ik nu het contact aanzet hoort ik minimaal één “knakje” van de sirene dat soms overgaat in een pruttelend geluid en soms pas als de motor gestart is. Dat geluid komt overigens van rechts voor (in rijrichting), nabij de koplamp. Iemand nog een suggestie om dat ding het zwijgen op te leggen? Bijvoorbaat dank.
Dat geluid komt daar vandaan omdat daar ook je sirene zit geplaatst. Volg de kabel van het slot onder je motorkap[ en je komt bij je sirene terrecht.
Als je de stekkers eruit hebt, en je gebruikt je AB om de boel van het slot te halen, zie je dan je alarmlichten even knipperen ?
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-2009
- XM break V6 12V automaat
Nee, als ik ‘m op slot zet en ook de supervergrendeling activeer gaan de clignoteur lampjes niet knipperen en ook niet als ik ‘m weer van het slot haal.
De optie Purschuim in een van de 1e posts werkt inderdaad prima. Is voor nu beun maar je bent van het geluid af en kan je op je gemak verder zoeken.
Die knipper lichtjes doen het dus niet omdat dat kastje los licht. Doe je dat kastje eraan dan gaat de boel wel knipperen.
Ik heb ‘m losliggen omdat op de eoa vage manier er anders spanning blijft lopen.Je ziet dan ook bij het klokkenpaneel heel zachtjes nag licht branden. Geeft een leuk effect… motor draait, contact af, sleutel eruit, maar motor blijft draaien
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-2009
- XM break V6 12V automaat
Probleem opgelost! Ik heb de schakelaar onder de motorkap gesloopt (zie foto). Eén van de draadjes ging was niet aangesloten maar ging weer terug in de ommanteling. Op dat draadje stond ongeveer 2 V spanning (op de andere geen). Ik heb dat draadje doorgeknipt en het gepruttel hield op. Starten en AB deurvergrendeling (incl. supervergrendeling) functioneren normaal.
Hartelijk dank voor ‘t meedenken!
Gefeli!
Wel ff aftapen die handel natuurlijk ivm kortsluiting
XM TCT Ambiance`94