kreazyV8wuppo schreef:test of het geluid/rammelen minder word of weg gaat als je de koppeling licht aanraakt.
dit heft de speling op tussen het lager en de drukgroep.
gaat het rammelen weg is dat lager dus kaduuk, en kan je je bak demonteren (klein voordeel je kan ook het tussenlager controleren).
greets van wupke:die vreest dat de bak eraf moet
Een troost, ik heb het al een keer gedaan de bak eraf. (bij een AX )
ik ga ff niks beloven, maar mischien kunnen we het hier wel doen binnenkort.
mocht dat veertruukje werken kan je ook ff doorrijden ..
greets wupke:
kreazyV8wuppo schreef:ik ga ff niks beloven, maar mischien kunnen we het hier wel doen binnenkort.
mocht dat veertruukje werken kan je ook ff doorrijden ..
greets wupke:
Boeiend. Ik heb bij mij indertijd met precies dezelfde klachten het druklager vervangen (motor werd toch gewisseld). De bak knisperde als een gek en men dacht dat het een druklager was. Wist ik veel toen
Maakte geen donder uit. Later bleek (bakwissel) dat de combinatie van een nieuwe drukgroep + koppeling + prise-as bus het probleem verhielp. De drukgroep was toch wel flink ingesleten. Prise as bus was ook behoorlijk ingesleten. Mij werd door de dealer (van Empel) ten sterkste aangeraden het te vervangen. Druklager had nog maar 50.000 km gedraaid, maar heb ik voor de zekerheid wederom vervangen om alles uit te sluiten. Trouwens, ik heb alleen origineel Citroen spul gemonteerd. Valeo dus.
Maar het geluid dat je beschrijft dat ie met lastwisselinngen (vooral met iets te lage toeren in de 2 een drempeltje af willen rijden bijv.) heb ik nog steeds wel eens. Ik maak me er niet meer zo druk om. Zeker niet toen ik een keer bij een leen ZX diesel van hooguit 5 jaar oud met 180.000 op de klok (toen) al meer rare geluiden hoorde dan in mijn BX. WAs ik misschien toch iets te kritisch?
ik denk dat het bij jou mis is gegaan bij het monteren van een tweede hands ingesleten drukgroep met mogelijk een andere plaat of een andere niet op elkaar ingesleten combinatie van factoren. Dit kan nog ontzettend lang blijven rijden al kan het gerammel wel storend zijn. Eigenlijk had ik er ff naar moeten luisteren za-dag maar helaas niet meer aan toe gekomen of aan gedacht. Ik zou persoonlijk zeggen: rij gewoon lekker door en probeer je er niet aan te storen. Als de gelegenheid zich voor doet of het wordt ineens erger dan kan je het altijd nog aanpakken.
Zolang de koppeling voldoende vrij komt zou ik persoonlijk ook niks doen.
en wat die geleidebus betref:ik zei dat die zelden of helemaal nooit kaduuk gaan, dat houd dus in,, uitzonderingen daar gelaten.
zolang er geen gigantische bramen aanhangen of diepe sleuven inzitten alwaar het nieuwe lager zich achter kan gaan haken, is een schuurpapiertje erover en een mopje vet weer voldoende om de zaak te hermonteren.
als jullie een rammelgeluid bedoelen als je de koppeling intrapt ligt dat aan de secundaire tandwielen in de Versnellingsbak.
greets van wupke: die dan geen bakwissel noch een bakrevisie voorstaat,, kan ie 100 mee worden.
kreazyV8wuppo schreef:test of het geluid/rammelen minder word of weg gaat als je de koppeling licht aanraakt.
dit heft de speling op tussen het lager en de drukgroep.
gaat het rammelen weg is dat lager dus kaduuk, en kan je je bak demonteren (klein voordeel je kan ook het tussenlager controleren)
Heb de test vandaag uitgevoerd in de file, het rammelen word niet minder, als ik de koppeling helemaal intrap is het weg. Nou moet ik eerlijk bekennen dat het vandaag niet zo erg rammelde. Net zoals ik het toen aan jouw wilde laten horen viel het ook reuze mee
Het gerammel lijkt alsof de koppeling grip verliest (slipt), geef je iets gas bij, dan is het weg
@kreazyV8wuppo, Zou super als je een keer tijd heb om ernaar te kijken/luisteren.
Je hebt mn nummer, bel ff en dan kan je op de klep vallen.
de koffie is altijd bruin hier…greets
wupke
Wupke is een broer van Jomanda, hij straalt je wagen even in
Vandaag op de terugweg naar huis even bij de Kwikfit geweest voor een uitlaat inspectie, vanwege gebrom op de snelweg. De monteur reed de auto zelf de brug op, tot ergernis van mij omdat hij bijna de onderkant schraapte, kl#$% ik had toch gezegd zet de auto hoger
Hij keek naar de uitlaat en zei dat deze goed was, niets mis mee.
Hij vroeg aan mij of ik onlangs het luchtfilter heb vervangen, ik zeg ja 2 weken terug, hij gaf een beetje gas en zei hoor je dat gebrom, dat heeft met het luchtinlaat traject te maken. Of ik een imitatie filter gebruikt heb, nee origineel bij de dealer op chassisnr
Hij wilde zelf niet kijken, maar adviseerde mij om eens naar het luchtinlaat traject te kijken, volgens hem komt het gebrom hieruit.
Ik kan me niet voorstellen dat ik een verkeerd filter heb, het past er precies in
Voor zover ik het kan zien, zitten er geen slangen of andere dingen los, ik sta voor een raadsel :
ZX1.4i schreef:Vandaag op de terugweg naar huis even bij de Kwikfit geweest voor een uitlaat inspectie, vanwege gebrom op de snelweg. De monteur reed de auto zelf de brug op, tot ergernis van mij omdat hij bijna de onderkant schraapte, kl#$% ik had toch gezegd zet de auto hoger
Hij keek naar de uitlaat en zei dat deze goed was, niets mis mee.
Hij vroeg aan mij of ik onlangs het luchtfilter heb vervangen, ik zeg ja 2 weken terug, hij gaf een beetje gas en zei hoor je dat gebrom, dat heeft met het luchtinlaat traject te maken. Of ik een imitatie filter gebruikt heb, nee origineel bij de dealer op chassisnrHij wilde zelf niet kijken, maar adviseerde mij om eens naar het luchtinlaat traject te kijken, volgens hem komt het gebrom hieruit.
Ik kan me niet voorstellen dat ik een verkeerd filter heb, het past er precies inVoor zover ik het kan zien, zitten er geen slangen of andere dingen los, ik sta voor een raadsel :
Luchttraject kan wel brommen, maar dan moet je dat wel horen vanuit de motorruimte. Met een origineel luchtfilter lijkt het mij sowieso sterk. Het zijn de buizen en de bak die het dempen, niet zozeer het filter.
De uitlaat kon toch wel wat dunnetjes worden. Hoeft ie nog niet lek te zijn maar als er al een schot inwendig is losgeroest.. Misschien maar beter nog eens checken op de brug bij de wintermeeting?
Kwikfitt blijft toch flut Trouwens, die bosal uitlaten zijn vrij dun en geven dus al standaard meer herrie. Monteer liever goeie kwaliteit.
mpostma schreef:Luchttraject kan wel brommen, maar dan moet je dat wel horen vanuit de motorruimte. Met een origineel luchtfilter lijkt het mij sowieso sterk. Het zijn de buizen en de bak die het dempen, niet zozeer het filter.
Het brommen zit absoluut in het Luchttraject, heb het filterhuis goed?? gemonteerd, dat ding schijnt aan de zijkant in een plaatje te moeten vallen van de accubak. Het brommen komt nu niet meer zo snel op, was rond de 2800rpm, nu is het rond de 3200rpm , trap je door naar de 3400rpm, dan is het zo goed als weg.
Ik heb een nieuwe (standaard)optie gevonden op mijn Xantia, LHM lekkage
Leiding naar de rechterveerbol lekt, gisteren kwam er een heel klein pisstraaltje uit, 1,5L LHM erin en over de A9 terug naar Rotterdam. Tussendoor effe gestopt om een paar flessen LHM te kopen bij de Shell (schiphol), blijkt het niet meer te spuiten enkel nog een beetje te druppelen . Lekkage is thv van een clipje dat tussen de LHM leiding en een dikke aluminium leiding van de Airco zit.
Vandaag effe gekeken met draaiden motor, geen lekkage meer te zien, in de hoogste stand, LHM peil is ok
Morgen maar naar de Citroen Specialist om er naar te laten kijken.
Morgen word een stukje leiding vervangen, complete leiding vervangen schijnt veel werk te zijn en is nogal prijzig.
Toch weer een pluim voor Garage de Pee, dat ze me zo snel kunnen helpen met een relatief goedkope oplossing.
Het schijnt een kwaaltje te zijn dat op die bepaalde plek de leiding naar de rechterveerbol gaat lekken :
Tot morgen kachel ik in een leen-Berlingo
Klopt, heb ik bij garage Hesselink ook wel eens gehoord. Die leiding schijnt daar niet echt lekker te liggen en schuurt wel eens door ofzo? In ieder geval gebeurt ‘t vaker bij Xantia’s.
Succes ermee!
Ook weer gefixt, een nieuw stukje leiding ertussen en dusdanig aangelegd dat het zwakke plekje eruit is.
Het schijnt dat als je een airco heb, de aircoleiding behoorlijk in de weg zit, de monteur had zich daar lelijk op verkeken en was dus langer bezig dan de 2 uur die hij had opgegeven. Toch netjes geregeld, door slechts een klein deel van de extra uren in rekening te brengen
Verder wist hij te melden dat LHM niet zo agessief is, dus als er wat op de D-riem is gekomen, dan is het niet zo erg. Kijk ze willen daar bij De Pee best geld verdienen, maar dan wel op een eerlijke manier
ZX1.4i schreef:Ook weer gefixt, een nieuw stukje leiding ertussen en dusdanig aangelegd dat het zwakke plekje eruit is.
Het schijnt dat als je een airco heb, de aircoleiding behoorlijk in de weg zit, de monteur had zich daar lelijk op verkeken en was dus langer bezig dan de 2 uur die hij had opgegeven. Toch netjes geregeld, door slechts een klein deel van de extra uren in rekening te brengenVerder wist hij te melden dat LHM niet zo agessief is, dus als er wat op de D-riem is gekomen, dan is het niet zo erg. Kijk ze willen daar bij De Pee best geld verdienen, maar dan wel op een eerlijke manier
Wees dan maar blij dat je zelf niet aan die klus bent begonnen.