Ik denk dat het te wijten is aan de rijstijl. Als ik snel schakel komt het heel soms voor. Zonder gas wegrijden gaat ook goed, beetje spelen met de koppeling. Overigens, doortrekken tot boven de 3000 toeren heeft bij deze afstelling van de motor geen zin. Koppel neemt vrij snel af bij meer dan 3000 toeren. Ik schakel bij ongeveer 2100 rpm, zelden hikverschijnselen. Het is nou eenmaal een geknepen motor.
Ik vinf het ook zo irri dat hij heel vaak inhoud van 1 naar 2 vetsnelling van mij is eind oktober geleverf
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Ik denk dat sommige echter ook refereren naar het “turbo-gat” waar onze auto’s mee kampen.
Je geeft gas en vervolgens gebeurd er even niets. Daarna schiet hij vervolgens vooruit.
De turbo werkt, na een kleine 500 km ervaring, maar over een zeer beperkt aantal toeren. Boven de 2500 toeren is de kracht er aardig uit. Boven de 3000 toeren heeft domweg geen zin.
Echter pakt de turbo ook pas rond de 1500 toeren op. Van 1 naar 2 schakelen kan het zijn dat je onder die 1500 toeren zit, met als gevolg dat het lijkt dat de auto slecht of niet op het gas reageert.
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
De turbo werkt zelfs pas vanaf 1.750 toeren. Ik heb zelf gemerkt dat als je bij 2.000 toeren van zijn 1 naar zijn 2 schakelt, het aantal toeren terugvalt naar zo’n 1.250. Dit resulteert inderdaad in het door Frosty85 genoemde turbogat. Dit vind ik zelf niet zo heel erg als ik mij in langzaam rijdend verkeer begeef. Als ik echter wel gewoon vlot weg wil, dan schakel ik pas bij 2.500 toeren naar zijn 2 zodat het aantal toeren terugvalt naar 1.750 en de turbo nog steeds aan de gang blijft.
ik had het ook.
maar ik denk niet dat je kunt spreken van een turbogat.
want wanneer het zich voor doet is het vermogen helemaal weg.
een paar telen later is het vermogen er weer.
en bij een turbogat valt je vermogen niet helemaal weg.
je blijft altijd wat vermogen houden.
ik denk dat dit aan de software licht.
aan sturing van verschillende componenten.
ik heb de motormanagement wat aan gepast.
en heb het tot nu toe nog niet gehad.
ik denk dat het te maken heeft met ons eco model.
groetjes dree
citroen-ds3-ehdi 92pk 230nm nu 121pk 275nm op een vermogensbank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 11-01-2011
- DS 3 1.6 e-HDi Airdream So Chic
Scottie schreef:@PSspike,
Kan je vermelden welke leverdatum je auto heeft?
Want er schijnt al een behoorlijk verschil te zijn tussen de versies van na april 2011
(Ervoor waren volgens mij dealer anders, die zouden dus zomaar een andere firmware kunnen hebben)
20-05-2010
Van mijn vorige auto (Seat Ibiza TDI (VP) weet ik alles van turbogat ). Natuurlijk heeft de DS3 dit ook, maar er is wel meer aan de hand. Het zou me niks verbazen als het te maken heeft met een stukje traagheid van de (sturing van de) EGR klep. Puur om de emissie waarden te kunnen halen. Dit baseer ik op het feit, dat het bij vollast nooit voorkomt. (bij vollast blijft de EGR klep gesloten, maximaal verse lucht dus)
Nee, geen turbo-gat, maar de wastegate die te laat dicht gaat als het gas er weer op moet. Software.
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 11-01-2011
- DS 3 1.6 e-HDi Airdream So Chic
Wastgate zou inderdaad ook het probleem kunnen zijn.
Gas volledig loslaten en dan weer gas geven resulteert inderdaad in een effect alsof je de koppeling laat schieten. Lijkt me ook puur software.
Aan de turbo zal het niet liggen, maar wat betreft de trekkracht kan ik niet anders zeggen dan dat ik het kort power gebied exact hetzelfde ervaar. Je hebt maar pakweg 1000 toeren waarop de trekkracht echt aanwezig is. Best jammer…
Heb het topic met interesse gevolg, zozeer dat ik zelf het probleem gisteren maar eens ben gaan opzoeken. Merk dat het idd van 1 naar 2 het meest prominent aanwezig is, bij andere versnellings wisselingen stuk minder.
Aangezien het
a) een eco-diesel betreft;
b) de rijstijl om het effect op te wekken sowieso niet echt past bij een diesel (doorstampen a la, maar niet in z’n 1!!!);
doe ik het af als een luxeprobleem, had ik maar geen eco diesel moeten kopen.
Ik begrijp best dat het door een ander als hinderlijk ervaren wordt, ik denk alleen net als bij sommige Prius rijders of bezitters met een 1.2 tdi van VAG dat je niet van de fabrikant mag verwachten dat een rijstijl van doorstampen en vol vermogen vragen van een auto aansluit bij het doel dat fabrikanten wensen te bereiken met het ‘knijpen’ van auto’s om een milieuvoordeel te bereiken.
Profiteer je van de lage bijtelling/verbruik/geen wegenbelasting, neem dan tekortkomingen (ik persoonlijk vind het te ver gaan om van een fout/probleem te spreken) voor lief.
Goed, da’s mijn opinie, sterkte aan diegenen die onder het fenomeen leiden
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Ik ben van mening dat je het met een andere manier van schakelen het schokken aardig kan voorkomen. In zijn 1 trek ik hem iets verder door, zodat het toerental bij aanvang in zijn 2 niet onder de 1500 toeren komt. Het blok heeft nou eenmaal maar over een klein bereik maximale souplesse..
software aanpassingen, maar zeker ook een juiste rijstijl aannemen dus het juist aanvoele van de motor. t is zoal zovele hier zegge eco.. normen
met chip verdwijnt het zo goed als volledig omdat dan de software aangepast word pk s en nm. dan kan de motor zijn werkelijke kracht los laten en niet ingehouden rijden. en verbruik gaat ook naar omlaag. 500 euro voor chip. ongeveer 120 pk en 290 nm dat kan al tellen niet waar.
Effe Update:
Inmiddels Tecnici vanuit Amsterdam met mijn auto gereden.
Deze hebben alle gegevens opgeslagen in de laptop en vervolgens naar Frankrijk verzonden.
Hier gaan zich aantal mensen over buigen en indien mogelijk software aanpassen.
Echter dit kan nog effe gaan duren.
Onafhankelijk expert heeft met diverse eHDI,s gereden waaronder de mijne.
Blijkt duidelijk een produkt eigenschap alleen wel bij de mijne iets extremer dan bij de andere eHDI’s.
Volgens mijn dealer zouden meerdere mensen met ditzelfde probleem moeten klagen dan is de kans dat men een oplossing zoekt velen malen groter.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groets,s
Perry.
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 18-08-2011
- DS 3 1.6 e-HDi So Chic
Ik heb alleen wanneer ik van z’n 2 naar z’n 3 overschakel, dat het lijkt alsof de motor even inhoudt. Maar dit is alléén wanneer ik te snel gas bijgeef na het koppelen. Doe ik dit iets rustiger, heb ik nergens last van. Dat is gewoon een ‘eigenschap’ van de Eco motor.
Citroën DS3 :: Pack Perfo :: Pack Comfort My Way :: 17” Bellone Black [zomer] / 16” Vallunga [winter] :: Spoiler
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Idd van 2 naar drie ervaar ik dit precies hetzelfde. Soms is het best irritant, hoop dat ze de software een update kunnen geven als het hier echt aan ligt.