koppeling
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119

Gepost: 15 oktober 2010 06:09 PM

hallo daar,

heb mijn drukgroep vervangen maar krijg de afstelling niet juist.
valeo 0098…. geplaatst in mijn 2ltr re maar nu moet ik de koppelingskabel helemaal strak aanszetten zodat het koppelingspedaal helemaal naar boven staat en niet verder meer kan en dan nog pakt de koppeling zeer snel en helemaal onderin ???na 2 cm al?? hoe is dat nu toch mogenlijk ??? baal als een stekker natuurlijk . weet iemand me te helpen met goed advies?

vriendelijke groet, joost

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 oktober 2010 07:46 PM
  [ # 1 ]

Als het goed is moet de hoek tussen hevel en kabel netjes 90 graden zijn.
Dat het pedaal helemaal bovenin staat is CX-eigen; dat hoort zo.
Na 2 cm oplaten al aangrijpen kun je nog iets afstellen dunkt me: als de koppeling maar helemaal vrij komt

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9362

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 15 oktober 2010 08:12 PM
  [ # 2 ]

Heb je wel de goede drukgroep/koppelings platen.
Dit verhaal heb ik al vaker gehoord bij mijn eigen garage en dan lag het aan de koppelingsplaten/drukgroep
Hoop het niet voor jou.
Kun je haar wel vrij krijgen of in een andere versnelling zetten?
Maar als je pendaal helemaal boven staat en je hevel helemaal terug ben ik er bang voor.
groet frank confused

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  

voormaligcitrofiel
> 2000 berichten

Gepost: 15 oktober 2010 09:10 PM
  [ # 3 ]

hallo pascal , frank

ik ben nog eens bezig geweest maar is gelukt hoor heb de kabel helemaal los gemaakt en opnieuw afgesteld. had de kabel te strak aangedraaid , de hevel tov de kabel is 90 graden en nu kom de koppeling na ongeveer 3,5 centimeter vrij.
zit juiste drukgroep in kan maar een soort in 2ltr 20re (renault motor) de normale 2ltr citroen motor kun je 3 soorten drukgroepen gebruiken dus kon niet veel mis gaan ,,valeo drukgroep 0098,,,,

vriendelijke groet, joost van bvroekhoven doei

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten

- ID/DS DSuper
Gepost: 16 oktober 2010 09:14 PM
  [ # 4 ]

De 829/J5R is zéker geen Renaultmotor, ook al maakte ook Renault van deze motor gebruik.
Het is een product van ‘Française Societé de Mechanique’: een samenwerkingsconsortium tussen PSA, Volvo en ja…ook Renault.
De J5T (2.2L) en de PRV (V6) komen ook uit het plaatsje Douvrin (Canal du Nord).
Er wordt (binnen de CX-wereld) altijd een beetje laatdunkend over deze producten gedaan, als zijnde niet ècht Citroën en dus ondermaats, maar dan kun je alles na ‘75 wel afschrijven..

Er is voor de ‘Douvrin’- 4cylinder inderdaad maar één drukgroepset: de VAL 00(33)98.
Goed afstellen en goeie olie in de bak en gaan..
Veel zweefplezier!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9362

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 16 oktober 2010 09:26 PM
  [ # 5 ]

Klopt het dat deze motor (De 829/J5R is zéker geen Renaultmotor) maar een jaar is geleverd.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten

- ID/DS DSuper
Gepost: 17 oktober 2010 04:56 PM
  [ # 6 ]

Nee: geïntroduceerd in modeljaar 1979, en pas in 1989 uit productie gegaan (of 1991, want ook in de Break/ Evasion werd de tweeliter gebruikt).
Dit geldt alleen voor de CX uiteraard, want de andere auto’s waarin dit blok werd gelepeld (oa R20, P505) hebben uiteraard andere einddata…

De eerste 829’s (in Reflex en Athena) hebben een iets ander kleppendeksel en natuurlijk contactpunt-ontsteking, terwijl de latere J5R (zelfde wijn, andere fles) vanaf modeljaar 1985 electronische ontsteking heeft.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 183

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 21 januari 2012 06:55 PM
  [ # 7 ]

hoe veel tijd ben je er mee bezig om een koppeling te vervangen

ik heb een diesel 2500

en wat is de beste manier

en wie kan mij het hulpmiddel lenen voor het centeren van de koppeling

ik hoor het graag

Profiel  

Mark Gielen
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2214

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 21 januari 2012 07:06 PM
  [ # 8 ]

Ik denk als je een beetje doorwerkt en geoefend bent en een werkplaats ter beschikking hebt het wel in 1 dag met 2 man moet lukken.

Maar voor de gemiddelde amateur zou ik er zeker een weekend voor uittreken en er is maar 1 beste manier motor en bak uitbouwen een andere manier is er niet. Het centreren zou je met een oude versnellingsbak as kunnen doen of op het oog met een beetje geluk.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  

citroencx.eu
Facebook

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten

- ID/DS DSuper
Gepost: 21 januari 2012 09:55 PM
  [ # 9 ]

Ik heb nou drie keer een CX van een nieuwe drukgroep voorzien, en het snelst was in 13 1/2 uur.
Dat deed ik dan grotendeels alleen, slechts met blok lichten/ plaatsen had ik even een paar extra handen.
Daarmee ben ik dan duidelijk nog een amateur, want er zijn er die ze ongetwijfeld wekelijks doen/ deden maar ik ben docent en geen garagist…
Je komt altijd wat anders tegen, is het geen versleten motorsteun dan wel hydrauliekleidingen die verrot zijn ofzo.
Mocht alles meezitten (geen collateral shit), dan zou in principe dit in een dag te doen moeten zijn.
Een lange dag wel te verstaan…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

Gepost: 22 januari 2012 11:31 AM
  [ # 10 ]

Precies, maar je bent m.i. niet goed bezig als je dan ook niet meteen de krukaskeerring (bakzijde) meepakt, waarbij dus het vliegwiel er eventjes af moet, dat je dan ook meteen even met een tolletje schoonmaakt/opruwt etc. etc. etc.
En natuurlijk het nokkenaslager + keerring, en eventueel de bovenste carterpan van verse pakking voorzien, en dan ook meteen de onderste etc.etc.
En zéker een nieuw toplager, en voorál de twee keerringen van het differentieel…..  dat dus.  Very Happy

Dus ja: de koppeling vervangen zal vast in een lange dag lukken, maar ik zou er langer de tijd voor nemen om alles écht goed te doen. (zoals Pascal trouwens ook ooit gedaan heeft bij zijn 22 TRS blok) 

En wanneer zijn je D-riemen gedaan? En de 3 keerringen aan D-zijde? Kun je ook fijn bij als alles er toch uit is! Cool

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 831

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 22 januari 2012 01:41 PM
  [ # 11 ]

Zoals anderen ook al aangaven ben je er snel twee dagen mee bezig. Je komt altijd wel dingen tegen die je toch maar beter kan vervangen ‘nu het blok er toch uit ligt’. De laatste keer dat ik mijn koppeling verving heb ik dat gedaan bij een vriend die aardig wat verstand (en gereedschap) had waardoor het allemaal wat makkelijker ging. Echter je wilt precies werken en alles netjes doen dus ga je niet je niet haasten. Daarnaast ben je ook wel even zoet met de kleine dingetjes die je dan ook maar even vervangt. Het was toen voor mij twee volle dagen, maar als ik je een tip mag geven en je hebt de tijd en ruimte; Begin er dan gewoon in het weekend aan en laat de boel desnoods liggen tot het volgende weekend als je het niet af krijgt. Is veel relaxer voor jezelf.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  

voormaligcitrofiel
> 2000 berichten

Gepost: 26 mei 2012 12:37 AM
  [ # 12 ]

zo! ik heb nu eindelijk nadat ik 2 jaar geleden de drukgroep heb vervangen en daarna heb lopen rommelen aan de koppelingskabel en deze ook tevens te hebben vervangen en de hevel onder het koppelingshuis te hebben doorgelast wil ik bij deze garage hydraulique zeer bedanken voor de uitleg over de afstelling van de koppeling en heeft sjors de koppeling gesteld en het werkt nu weer als nieuw!!
super!!!!!!!!
nogmaals mijn grote dank naar garage hydraulique
vriendelijke groet, joost
ps. vandaag bij thuiskomst hydraulische lekkage gehad spoot er zo uit motorkap open en jawel de retour slang van de hogedrukregelaar naar het voorraadvat opengesprongen inmiddels weer gemaakt.
vriendelijke groet, joost dream

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook