Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hallo allemaal,
Ik ben een alarm aan het inbouwen in mijn bx, een camco 680 alarm.
Ik loop tegen 2 puntjes aan waar ik even niet uitkom.
Dit alarm heeft een startermodule er op zitten zodat ik de auto kan starten met een afstandsbediening, en nu komt het 1e punt, ik moet een oliecensor signaalkabeltje hebben waar 12v op komt te staan op het moment dat de motor loopt zodat het alarm weet dat de motor gestart is, en dus ophoudt met starten. deze kabel die op de censor zit bij mijn bx is verbonden met de massa, dus daar heb ik niets aan, ik vroeg me af of er nog een signaalkabel ergens naar toe loopt waar pas op het moment dat de motor gestart is 12v op komt te staan.
2e punt, is dat ik geen goed schema heb van de centrale vergrendeling van mijn auto, er zit orginele centrale vergrendeling op, en daar is later een afstandsbedienings module op aangesloten, namelijk de laserline 910tc, van deze afstandsbedieningsmodule heb ik geen enkele informatie kunnen vinden, maar misschien dat iemand een aansluitschema voor me heeft, dan kan ik nml de stekker die naar de module liep ombouwen voor mijn alarm.
Alvast bedankt voor de hulp!
groeten Tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Re: alarm inbouwen in bx 16tri
Je kunt je oliesensor prima gebruiken. Het is niks meer dan een drukschakelaar die normaal gesloten is en door de oliedruk bekrachtigd wordt en dan opent. Dat betekent dat als er geen oliedruk is de schakelaar aan massa ligt en er geen 12V op staat (die komt van massazijde van het oliedruklampje en vloeit door de schakelaar naar massa). Opent de schakelaar (omdat er oliedruk is) dan is de massaverbinding verbroken en staat er 12V op. Meet maar na. Er loopt geen stroom meer door het oliedruklampje, dus het dooft.
Als de handleiding van je alarm adviseert de oliedrukschakelaar te gebruiken, zal het wel een stuurdraad zijn die slechts spanning detecteert, zonder dat er noemenswaardige stroom loopt. Ik vermoed dat het spanningsgestuurd is en dat er hoogstens een paar mA gaat lopen. Daarvan gaat je olielichtje niet branden, want daarvoor zijn tientallen mA’s nodig. Als dat het geval is zal het oliedruklampje oplichten naarmate er meer stroom loopt.
Probeer het maar. Het enige wat fout kan gaan is dat je oliewaarschuwingslampje (alweer één voor skrebbel) ten onrechte gaat oplichten. Als dat gebeurt dan weet ik nog wel een alternatief.
Voor wat betreft je tweede punt kan ik je voor nu niet helpen.
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
keej dan! dank je wel, dan kan ik de startermodule alvast aan gaan sluiten.
Het alarm wil ik (persé) aansluiten op de bekabeling van de laserline 910tc omdat deze ook de ruitjes netjes dicht deed als ik de auto op slot deed, daar heeft het alarm ook een optie voor, en alle kabels liggen er dus al.
maar ik ga eerst maar eens met de starter aan de gang!
thx weer en groeten Tonie
(ps, voor skrebbel gebruik ik altijd interfluctueelgestructureerdeparaleptyschedifferentiaalcoördinatie)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
fftopic
(ps, voor skrebbel gebruik ik altijd interfluctueelgestructureerdeparaleptyschedifferentiaalcoördinatie)
Maar dat zijn toch 4 woorden?
interfluctueel gestructureerde paraleptysche differentiaalcoördinatie
3 bijvoegelijk naamwoorden onterecht aan een zelfstandig naamwoord geknoopt. Jij speelt vals!
Zolang je tegenspelers er niet mee zitten zit ik er ook niet mee, hoor.
Ontopic:
Succes met de klus en laat weten hoe het is afgelopen. Ik kan ook nix vinden op google over die laserline 910tc. Met een spatie tussen 910 en tc vind ik weer teveel .
Kun je misschien een :photo posten van die laserline 910tc en de spaghetti?
`verum ipsum factum’
ik had de camco rs540, ook een geinig ding, maar wel zonder startmodule etc.
Maar de oliedruksensor en tempsensor, daar staat gewoon 12V op hoor. Nadat je de motor hebt gestart komt er 12V op te staan. De sensor zit aan het blok vast en dus aan de aarde, als ie warm wordt dan gaat ie steeds meer contact maken met de aarde waardoor het metertje gaat uitslaan. Houd je bijvoorbeeld de sensor, of het draadje daarvan tegen het blok, dan zie je de meter direct helemaal uitslaan. Er staat dus achter het dashboard 12V op het snoertje.
Je kunt overigens in het tunnelbakje de centrale vergrendelingsunit vinden en daar zit denk ik ook de bedrading van je externe afstandbediening aan gekoppeld. Daar kan je door middel van een meetpen of gewoon een draadje op de aarde bepalen waar stroom op staat als je de deuren dicht doet. Er zitten 4 groene draden op die regelaar waarvan er 2 voor open en 2 voor dicht zijn. Als je dus de draden van het alarm splitst, dan kan je die gewoon aansluiten en doet de hele zooi het.
Ohja, mocht jij er nu toevallig wel uitkomen, dan moet je met het volgende eens uitleggen:
Bij mijn alarm (tenminste, die nu op de 205 van mn vriendin zit) zit net als bij jou een startblokkering. Die moet je aansluiten op de 12V na contact, de 12V bij starten (das geloof ik deoranje draad uit het contact) onderbreken en daar de twee groene draden van de relais op aansluiten, en de laatste draad moet aan het alarm. Die draad op het alarm heet : Ground when armed. Nu, dat lijkt logisch, bij starten zet je natuurlijk 12V op het relais (door die 12V na contact) en door dat het alarm aarde regelt slaat de relais in en kan je niet starten (tenminste, dat is dan wat minder logisch, maar het klopt).
Nu heb ik werkelijk alles geprobeerd, maar bij mijn alarm geeft ie geen aarde als ingeschakeld, en dat ligt ook weer niet aan het alarm.
Kort gezegd, de aansluiting werkt niet en ook na overleg met de meneer van de camco kwam ik er niet uit. Overigens, als ik het draadje van het alarm afkoppelde en zelf op de aarde hield, dan deed ie het wel naar behoren(maar dan heeft het alarm natuurlijk weer geen zin…
Veel plezier met je alarm! Het zijn leuke hebbedingetjes, maar een tip van mij: zet de schoksensor niet op de hoogste stand, want die dingen gaan op onverklaarbare wijze continu af zonder aanleiding, met name met warm weer!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Heej jeroen_m en Malle pietje, bedankt voor de info wbt de cv, dat klopt idd met die 4 gele aders en de 12v op het blok, dus daar ga ik in mijn kerstvakantie lekker verder aan klooien, wbt de startonderbreking, ik twijfel nog of ik die wel aan ga sluiten, maar als ik het doe, en het zou me per ongeluk lukken, dan laat ik dat wel weten.
wbt de kwikschakelaar, jah, zowieso is dat een beetje leip met hp-vering, als je de auto een paar uur laat staan, verandert de hoek sowieso, of gaat dat zo geleidelijk dat het alarm het niet door heeft?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Als de beweging wordt geregistreerd dmv een kwikschakelaar dan verwacht ik dat ook een geleidelijke hoekverandering uiteindelijk resulteert in een trigger.
Als het een andersoortige neigingssensor betreft, dan deze een differentiatieschakeling aansturen, die door verschillen die in korte tijd optreden triggert.
Zo werkt bijv een infrarood bewegingsmelder ook: het geleidelijk veranderen van het beeld door bijvoorbeeld de zon die langs de hemel trekt, of afkoelen van de omgeving, heeft geen effect, maar iemand die door het beeld loopt wel.
`verum ipsum factum’
ik had in mijn bx ook een echte kwikschakelaar, die had nergens last van hoor, je kon dat ding ook zelf instellen op gevoeligheid. De camco systemen werken daar overigens niet mee voor zover ik weet, dus ik zou me niet druk maken…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!