Hi,
Ik heb vandaag eens mijn doorlopende verbruik op de B.C. gecontroleerd en na bijna 6500 km geeft deze nog steeds een gemiddeld verbruik van 3,5ltr/100km aan )
Ik rijd dus eigenlijk 95% op de snelweg waar veelal een max. geldt van 80 en 100km. Slechts een klein stuk is het 120, maar door de drukte blijf ik daar ook maar op de 100 hangen.
Het is dus goed mogelijk om mooie verbruikscijfers te scoren.
Als het je actuele verbruik bekijkt tijdens het rijden, dan zie je heel vaak een feitelijk gebruik van tussen de 2,5 en 3.0 ltr/100km. Pas de stukken in de stad zorgen dat je gemiddeld dan op de 3,5 uitkomt!
Het zou dus op lange afstanden nog zuiniger kunnen, mits je de max. snelheid op 100km/hr houdt…..
groet
Roberkla
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 04-07-2011
- DS 3 1.4 vti chic
alle verbruik indicaties van citroen is bij 80 in zn 5.
Dit is althans wat de dealer mij mededeelde. Ik haal max 1/15.6 met mn 1.4
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Verbruik wordt aangegeven aan de hand van de ECE norm. Die dealer loopt een beetje onzin te verkopen…
De ECE-verbruikstest doet men in een lab en bestaat uit de volgende handelingen.
- 20s stationair draaien
- Optrekken naar 70 km/u in 40s en dan 52s met constante snelheid
- Terug laten afzakken naar 50 km/u in 9s en 68s met constante snelheid
- Optrekken naar 70 km/u in 12s en 50s met constante snelheid
- Optrekken naar 100 km/u in 35s en 30s met constante snelheid
- Optrekken naar 120 km/u in 20s en 10s met constante snelheid
- Terug laten zakken naar 0 km/u in 33s en 20s stationair laten draaien
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klinkt toch allemaal als flauwekul, het is toch gevaarlijk om 80 à 90 te gaan rijden op plekken waar je 120 mag rijden.
Ik ga van een gemiddeld verbruik bij 120 uit en dan ben ik tevreden met de 1 op 20 die zonder tegenwind goed te halen is.malle andere cijfers is mijns inziens flauwekul
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
waterman schreef:Verbruik wordt aangegeven aan de hand van de ECE norm. Die dealer loopt een beetje onzin te verkopen…
De ECE-verbruikstest doet men in een lab en bestaat uit de volgende handelingen.
- 20s stationair draaien
- Optrekken naar 70 km/u in 40s en dan 52s met constante snelheid
- Terug laten afzakken naar 50 km/u in 9s en 68s met constante snelheid
- Optrekken naar 70 km/u in 12s en 50s met constante snelheid
- Optrekken naar 100 km/u in 35s en 30s met constante snelheid
- Optrekken naar 120 km/u in 20s en 10s met constante snelheid
- Terug laten zakken naar 0 km/u in 33s en 20s stationair laten draaien
Tja dan zie je dus direct waar het zwaartepunt van de test ligt: 70 km/h en optrekken als een fossiel. Waarschijnlijk krijgen de meesten met de beste wil van de wereld de auto niet in 40 seconden naar de 40. Misschien als ze de turbo van die eHDi afhalen dat het dan wel mogelijk is? Zelfs een zondagsrijder wordt toch comateus als hij zulke acceleratiesnelheden aanhoudt?
Ook zie je dus dat er geen enkele keer een inhaal- of invoegactie wordt gedaan, terwijl dit toch echt dagelijkse activiteiten zijn. Dan heb je het dus over 50 - 100 in 15 seconden, of zo snel de auto toestaat. En een stukje van 100 naar 120 in 5 seconden, of zo snel de auto toestaat. Op die manier krijg je denk ik ook een stuk minder scheefgroei in motorenaanbod doordat een auto met een onderbemeten motorisering niet ineens heel positief uit de bus komt in de lab-test, terwijl hij hard onderuit gaat in de praktijk.
En dan de weersinvloeden nog daargelaten
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Er is ook nog een topic ‘zuinigheid ds3 ervaringen’, maar ik heb deze maar genomen. Ik ben benieuwd naar jullie cijfers. Voor ‘template’, zie openingspost.
Type: 1.6 e-HDi
Band: Zomer (want winters hebben we niet meer in NL..)
Wegtype: 75% Snelweg / 10% stad / 15% regio (60/80 wegen)
Rijgedrag: Nieuwe rijden
Km-stand: 17500
Gemiddeld verbruik tot nu toe: over de laatste 7500 km: 4,1 l/100km [vermelding boordcomputer]
Eigen meting ben ik mee gekapt door het dramatische tanken.
Wie biedt meer?
Arian schreef:Er is ook nog een topic ‘zuinigheid ds3 ervaringen’, maar ik heb deze maar genomen. Ik ben benieuwd naar jullie cijfers. Voor ‘template’, zie openingspost.
Type: 1.6 e-HDi
Band: Zomer (want winters hebben we niet meer in NL..)
Wegtype: 75% Snelweg / 10% stad / 15% regio (60/80 wegen)
Rijgedrag: Nieuwe rijden
Km-stand: 17500
Gemiddeld verbruik tot nu toe: over de laatste 7500 km: 4,1 l/100km [vermelding boordcomputer]Eigen meting ben ik mee gekapt door het dramatische tanken.
Wie biedt meer?
Misschien is het dan nog wel handig om aan te geven hoe hard je dan rijdt.
Gemiddelde snelheid over 7500 km: 59 km/u.
Op de snelweg staat ie op 103 km/h cruise control (A2 hè, daar mag je niet harder, al is ie zo breed dat er een Boeing kan landen..)
Leuke waardes, maar de snelweg waar ik rij mag je overwegend 120 dus rij ik dit ook als het verkeer het toelaat en 130 heb ik ook geen moeite mee. Mijn verbruik volgens de bc zit rond de 1 op 17 met winterbanden en de orginele velgen met wieldoppen. Met de zomerbanden op lm zat ik rond de 1 op 18 a 1 op 19, maar aan het begin reed ik ook rustiger. De auto zit nu op ongeveer 17.000 km. Dus verbruiken doe ik wel.
@DS3-Black, wij gaan gelijk op qua kilometers; de mijne is van 8-4.
Mijne heeft even pauze. Ik ben in Oostenrijk en de auto is thuis.
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Ik heb er net 1100 km opstaan, en heb nog niet echt een goede meting kunnen doen, mede dankzij het tanken. Hoeveel liter kan er niet nog wel bij als het pistool afslaat? 2x na een halve tank volgegooid en ik kon er de laatste tankbeurt nog bijna 10 ?!? liter extra in proppen.
Moet zeggen, net 230 km op de dagteller, 2 streepjes van de meter
op net geen 8000km zit ik nog steeds op 1 op 16,6
ik doe op een tankje 1 op 15.
Inmiddels de 20.000 KM gepasseerd:
1e 10.000: 1 op 22,7
2e 10.000: 1 op 22,2
Ik combineer ritten met 100 op de cruisecontrol (als ik goed in de tijd zit op weg naar afspraken) steeds vaker met ritten waarbij ik daar waar kan 130/140 tenminste aanhoudt.
Ben dan ook benieuwd wat je wel niet uit moet halen om verbuik zoals dat van marien te behalen. Meteen koud wegplanken? Flink doorhalen in alle versnellingen? Begrijp me goed, geen verwijt, maar dat 1 op 28 niet haalbaar is begrijpt iedereen, maar 1 op 16/17 voor een e-Hdi, tsjee
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.