Afgelopen weekend gaf mijn C5 V6 opeens de “anti vervuilings systeem werkt onvoldoende” melding in het display. Na ruggespraak met de garage geen risico genomen en direct assistence gebeld. Auto afgesleept en vervangen de auto (hierover later meer).
Vandaag door de garage gebeld ‘(“meneer, gaat u er even bij zitten”), pre en post katalysatoren defect en ook de gaspedaalsensor moet vervangen. Totaal ca 1500 euro. Ik met een brede smile de garage herinnerd aan het garantieplan, dus alles kosten Citroen.
Een oorzaak kan de garage echter (nog) niet geven. Dit terwijl ik geen meter met de melding gereden heb (uit voorzorg, vanwege de dure katalysatoren). Maar die zijn dus toch kapot. Heeft iemand een idee hoe dat kan gekomen zijn. Wil natuurlijk dit over een tijdje niet opnieuw hebben!
Als vervangende auto een nieuwe Passat FSI, wat een stuiterbak. De enige gebruikte kleur in de hele auto is zwart. De motor heeft een 6-bak maar draait desondanks bij 140 meer dan 4000 toeren. Hij klinkt een beetje als een diesel en maakt aardig wat herrie, nog slechter als Citroen’s HPI dus. Voor de rest voelt het wel enorm degelijk aan trouwens.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Deze melding lijkt wel veel op de foutmelding ‘uitlaatgasstoring’ waar de garage ook van zegt dat het de katalysatoren zijn. Vreemdgenoeg komt Citroën Nederland op een kostenplaatje van 2100 Euro, voor de katalysatoren van een zelfde type V6.
Ergens heb ik het gevoel dat die katalysatoren van de V6 niet zo heel erg goed zijn.
Over die Passaat ben ik het helemaal eens, laatst in Frankrijk een 2.0TDI gereden van Montpellier naar Lyon (380km), ik had last van mijn rug vanwege de keiharde vering en stoelen. Daarnaast vond ik dat hij veel windgeruis heeft bij hoge snelheden, de C5 is veel stiller. Tja, het interieur is super saai, maar het geheel zal vast wel 20 jaar mee gaan, wat de C5 vast niet redt.
C5 3.0 V6 Exclusive
Citroën history:
XM 2.0 Ambiance
BX 1.6 TGI
BX 1.4 TE
Visa 1.1 RE
Vandaag uitgebreid met de reparerende garage gesproken, maar niet echt een antwoord gekregen op de vraag waarom de katalysatoren kapot zijn. Mengsel zou al eerder verkeerd kunnen zijn geweest maar waarom? Werd gehint naar de gaspedaalsensor (maar als deze verkeerd werkt ga je toch gewoon te hard of te zacht, emissies worden door de lambda sondes geregeld.)
Enfin, als de boel er weer onder zit volgt een uitgebreide emissie test.
Dat wordt overigens pas morgen, de katalysatoren hebben enige levertijd.
Zouden deze soms ook slechte series hebben? Je leest het nl. wel vaker. En ook altijd die gaspedaal sensor.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Ik heb die melding vorige week ook gehad en heb dat gemeld bij de dealer. Die vond niet dat het kwaad kon om daar nog een paar dagen mee door te rijden tot de 60.000 km. beurt (afgelopen maandag).
Na enige dagen was die melding echter weer weg. Volgens mij was het in mijn geval iets in het brandstofaanvoersysteem of zo iets, want de melding kwam na het inhouden van de motor. Na een lange rit in het weekend (met toch wel enige twijfels over de storing) was die melding ineens weg.
Tijdens de beurt zijn er ook geen afwijkende dingen gevonden.
Kwestie van mazzel geweest?
Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club
ik kan een v6 kopen die met het anti vervuiling probleem zit auto gaat echter niet sneller dan 30km/h is er een eenvoudige oplossing voor dit probleem of kan ik hem beter laten staan hij gaat op benzine of gas en heeft op beide het probleem
moet over 1.5 dagen antwoord geven
wie o wier heeft tips en of oplossing
xm 21td bleu balmoral 11_1998 rijd perfect
en ik ben in derry de rnige met een xm
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Bij de V6 zal dit vaak betekenen dat de katalysators overleden zijn, zeker als er al lange tijd zo mee gereden is en het probleem nooit is aangepakt ....
Dan moet je nog de oorzaak hiervan aanpakken ( meestal slechte bobines, V6 probleem , thermostaat ? ) , lijkt mij een duur grapje te worden, ik zou hem laten staan, tenzij je de auto voor een appel en een ei meekrijgt.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
kan hem voor 300 pond kopen
heeft 67000 miles gereden niet echt veel dus
je hoort ook wel dat de lambda sondes problemen geven iemmand ervaring hiermee
xm 21td bleu balmoral 11_1998 rijd perfect
en ik ben in derry de rnige met een xm
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Voor 300 pond kun je de auto altijd nog in onderdelen verkopen ....
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Met alleen defecte kats loopt een V6 een stuk harder als 30. Ik vermoed tenminste dat er wel een aantal bobines het niet doen. Nu is dat het duurste niet, voor ca 200 euro ben je daarmee klaar. Als er kats kapot zijn (die gaan overigens niet kapot door stilstaan) dan mag je wel een flink bedrag aftikken inderdaad, al zijn die dingen mogelijk ook wel 2e hands te vinden (wel garantie op vragen!)
Gaspedaalsensor is overigens ook een storing die max 30 kan veroorzaken. Al deze storingen zijn overigens eenvoudig detecteerbaar via uitlezen compu. Wat je moet doen is alle storingen verhelpen, behalve evt kat storingen, deze alleen wissen. Als ze daarna terugkomen kun je kijken naar de kats zelf of de lambda sondes (deze geven uiteindelijk het signaal woorop de compu besluit de kats de schuld te geven). Er is succes geweest door montage van een nieuwe koelwaterthermostaat (voor diegenen die katstoringen alleen in de winter krijgen) en montage van minder gevoelige lambda sondes
Succes!
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100