Totaal aantal Berichten: 3
- Berlingo Bestelauto
Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit van een Citroën Berlingo 2.0 HDI. Deze auto heb ik nu bijna een jaar in bezit als privé en bedrijfsauto.
Al een tijdje hoor ik onder de motorkap een hoog zoemend/piep geluid. Wanneer ik meer gas geef wordt het geluid ook hoger…
Wanneer ik gas geef met de hand aan de gaskabel, lijkt het dat dit de stuurbekachtigingspomp is… Met sturen tijdens een stationair toerental hoor ik vrijwel niets anders aan het zoemend geluid, alleen als ik dus gas geef.
Kan iemand mij vertellen of dit te verhelpen is? Zoals ik het heb bekeken zit er geen oliereservoir in de buurt… Zou dit kunnen, pompen die niet op hydrauliek werken?
Misschien dat het een lager is?
Ik hoor graag van jullie
Ik vrees dat je krukaspoelie stuk is. Heel snel na laten kijken.
De kans bestaat dat stukken van je multiriem in de kap verdwijnen waar de distributie loopt.
Tien tegen een dat er een stukje tussen je distributiesnaar komt en je distributie vernielt.
En dat geeft een behoorlijk schade aan je kop/kleppen en zuigers.

- Berlingo Bestelauto
Als dat was, dan had ik er de afgelopen tijd (zomervakantie) denk ik geen 3000 KM meer mee kunnen rijden? Ik heb er een filmpje van gemaakt, misschien dat het dan beter overkomt?
Dat is geen krukaspoelie.

- Berlingo Bestelauto
Dit is de stuurbekrachtigingspomp. Daarvan lijkt ook de meeste herrie vandaan te komen. Herkennen jullie dit geluid?
doe eens de test met een schroevendraaier te luisteren,kan je zo geluid gemakkelijk vinden.
draai eens aan je stuur links/rechts stationaire. zelfde geluid ?
mijn gedacht als ik dat geluid hoor,servopomp.
niveau van de vloeistof oke ?
Heb je 2 nokkenassen?
Misschien een slepende ketting? Heb ik ook gehad. Ben dit nu aan het herstellen. De ketting was uitgerokken en in het begin hoorde ik ook iets zoefen of slepen.
Is maar een denkpiste.
Al eens nieuwe olie op die pomp laten doen?
silyone, en met gas geven werd het geluid ook erger?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Het werd niet luider, maar het ging mee in snelheid.
Precies, dan is het geluid steeds aanwezig.
Ik denk hier eerder aan een kapot lager van de pomp.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Maar van mij was het effectief een te lange ketting die bovenaan een geul schraapte in het kleppendeksel.