Ik heb hier thuis ene boekje liggen over ene meneer Wardenier die een uitzonderlijk zuinige benzinemotor heeft ontwikkeld en gebouwd. Echter, plotseling wou die man z’n motor niet meer in productie nemen en wou er ook niets meer van vertellen. Tevens schijnt hij, op uitzonderlijk korte termijn en zonder duidelijk aanwijsbare reden, van de burgemeester een vergunning voor een wapen (pistool o.i.d.) gekregen te hebben. Of Wardenier in dit verhaal ook plotseling veel geld heeft ontvangen uit onbekende bron weet ik niet meer. Een oom van mij weet waar een motor staat die werkt op de manier zoals Wardenier het verzonnen had. Die motor staat ergens op een school, maar waar ... ?
Misschien zijn er anderen die zelf iets aan dit verhaal toe te voegen of te verbetern hebben ?
Schijt aan originaliteit.
Ik heb al iets wat iedereen zelf kan: googelen
Er is echt veel over te vinden!
Inderdaad vertelt het verhaal wat hier in de buurt de ronde doet dat hij ineens veel geld had en niet lang daarna spoorloos verdween.
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
http://www.dossierx.nl/index.php/content/view/11/28/
het lijkt wel een beetje op het verhaal van de broncode
zo heb ik ergens een verre oom die in de jaren 70 een eigen uitaat onder zijn wagen had gefabriekt in inox maar op de technische controle werd afgekeurd wegens geen CO die zou er dus wel beter van geworden zijn en nu ergens in Spanje wonen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
jeroen_m schreef:Ik heb al iets wat iedereen zelf kan: googelen
Er is echt veel over te vinden!Inderdaad vertelt het verhaal wat hier in de buurt de ronde doet dat hij ineens veel geld had en niet lang daarna spoorloos verdween.
Ik heb eerder al gegoogeld en toen las ik ergens dat hij in Amsterdam (in ieder geval ergens in het westen van Nederland) begraven ligt.
Je hebt m’n geheugen weer opgerakeld dus
Schijt aan originaliteit.
ik vis dit FF bovenwater.
blijkens dus een hetelucht motor te zijn geweest.
Het gemis aan openbare informatie begint Wardenier, zoals later blijkt, ongemerkt op te breken. Ingenieur M. Getreuer verklaart na de affaire dan ook dat Wardenier inderdaad proeven heeft laten uitvoeren met zijn heteluchtmotor. “Er is toen serieus over een eventuele productie gesproken. Maar bij de bestudering van de motor kwamen onze technische mensen tot de conclusie, dat het ding onbruikbaar was.”
en ik heb het hiervandaan, wel even de loep op je scherm zetten, of met knijpoogjes lezen haha.
erg kleine lettertjes.
wupke
En “bestond hierin, dat de samengeperste lucht die kracht levert niet ontvlood maar veel langer kon worden gebruikt en eerst na geruime tijd weer behoefde te worden bijgevuld.”
een hogedruk stirling motor dus.
tja, de stirling, werkt wel maar op een of andere manier niet geschikt voor gebruik in auto’s ed.
hier kan je lezen waarom niet,,,
anderzijds lijkt mij dan dattie wel geschikt is om in combinatie te worden gebruikt met een electro motor en zo.
toch?
greets wupke
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb er toevallig een tijdje geleden een artikel over gelezen. Terwijl Philips zijn eigen medewerkers liet bekommeren in de Duitse consentratiekampen, heeft Phillips Dhr. Wardenier er uit weten te halen.
Dat hij waardevolle dingen in zijn hoofd had, was wel duidelijk dus.
Toch jammer dat dat ding niet werkt dan. Er blijven nog wel dingen onduidelijk in het verhaal zoals ik het in m’n hoofd heb (alleen de quotes in dit topic gelezen, ben in een luie bui).
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Toch jammer dat dat ding niet werkt dan. Er blijven nog wel dingen onduidelijk in het verhaal zoals ik het in m’n hoofd heb (alleen de quotes in dit topic gelezen, ben in een luie bui).
het werkt wel en word al in diverse industie"en toegepast ,oa in de scheepvaart onderzeeers en er word onderzocht of hij in de luchtvaart geschikt kan zijn/worden gemaakt.
als ik zo dat verhaal/mysterie doorlees,lijkt het me dat het een soortgelijke motor is als de stirling,waarschijnlijk met verbeteringen en modificatie’s.
denk aan de verbeteringen die Stepheson had aangebracht aan de stoommachine /stoomtrein,waardoor deze wel geschikt werd voor vervoer over het spoor.
een ervan is bijvoorbeeld de verbetering van de vuurdoos,door de stoom door de uitlaat te jagen werd de verbranding verbeterd dus een hogere temperatuur dus meer en hetere stoomdus meer druk dus meer kracht.
zoiets filter ik ook uit het verhaal Wardenier.
groetjes wupke
Ik was niet volledig:
Jammer dat die motor niet goed genoeg werkt in auto’s
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection