afslaan na wasstraat
Jan-Willem Bogers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

Gepost: 23 november 2011 12:02 PM

Ik heb sinds ik een paar dagen geleden door de wasstraat ben gegaan een probleem. Direct nadat ik de wasstraat uit wou rijden sloeg de saxo af, na een paar keer proberen kon ik net een parkeerplaats bereiken. Na een paar minuten probeerde ik weer te starten en dat lukte meteen. Maar sindsdien slaat de saxo af als de motor goed warm is en ik langzamer ga rijden, zoals het nemen van een afslag op de snelweg. Alle dashboard lampjes gaan dan aan en alle elektra gaat uit (ook de stuurbekrachtiging).
Mijn vermoeden is dat er in de wasstraat ergens water is gekomen waar het niet hoort maar weet iemand misschien waar ik dit zou kunnen zoeken?
Ik heb een saxo 1.4 uit 1998 en de bougies zijn afgelopen zomer vervangen

Profiel  

CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 23 november 2011 10:02 PM
  [ # 1 ]

Tsja waar kan allemaal water in komen… Heb je de motor ook schoongespoten? Ik zou proberen alle stekkers even los te halen en schoonmaken. Een verdelerkap zit er niet op maar je kan proberen de bougiekabels te controleren.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 24 november 2011 06:04 PM
  [ # 2 ]

ik denk aan een vochtige alternator vooral als je de bumper onder en de wielkuip hebt willen schoonspuiten rechts is daar een grote kans voor. 

Wat ik ook zou doen is preventief de batterijklemmen en de polen opschuren en netjes terug aansluiten en zuurvrije vaseline eropdoen met de winter in aantocht (als ie er komt ) en als de batterij ouder is als 5 jaar een reserve gaan halen (12V 44ah)

Profiel  

Michiel_
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16

Gepost: 28 november 2011 12:08 PM
  [ # 3 ]

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn voormalige Saxo na de wasstraat. Bij mij zat er toen vocht in een van de stekkers die aangesloten zit op het gasklephuis. Droogmaken en WD40 opspuiten deed het probleem verhelpen.

Profiel  

Jan-Willem Bogers
< 100 berichten
Rank

Gepost: 04 december 2011 01:38 PM
  [ # 4 ]

Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb de stekkertjes droog en schoongemaakt en de gaskleppositiesensor vervangen omdat er een scheur in de behuizing zat, maar het heeft nog niet geholpen. K_saxo, de dynamo is volgens een sticker die erop zit nu 2 jaar oud. Denk je dat het dan misschien aan de dynamo ligt?
Ik merk dat de saxo het moeilijk heeft met de toeren bij het starten en eigenlijk verder alle veranderingen van toeren, als hij eenmaal stationair loopt is er niets aan de hand tot ik gas geef. Bij gas los heeft hij moeite om niet uit te vallen of valt soms helemaal uit.

Profiel  

beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1825

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 04 december 2011 04:48 PM
  [ # 5 ]

doe even een belletje naar de dealer, vaak is het zo dat als de gaskleppositiesensor word vervangen, hij ook gekalibiseerd moet worden, soms gaat het ook vanzelf, maar dan moet je hem als je hem hebt gemonteerd.eerst het contakt aan en dan een minuut wachten, voor dat je hem doorstart, dus eerst contakt, alle lampjes gaan dan branden-wachten-doorstarten, en niet eerst de sleutel terugdraaien, want dan is ie weer de weg kwijt, het is dan ook logies want met contakt uit zakt de gasklep helemaal terug, naar 0. dus probeer het even eerst opnieuw accu los stekker gas,k,p,s los en dan weer aansluiten.

Profiel  

Jan-Willem Bogers
< 100 berichten
Rank

Gepost: 04 december 2011 06:32 PM
  [ # 6 ]

Hoi Beremans, ik heb het net ook even geprobeerd maar het helpt niets, het probleem blijft exact hetzelfde. Bedankt voor je advies!

Profiel  

Jan-Willem Bogers
< 100 berichten
Rank

Gepost: 25 januari 2012 12:41 PM
  [ # 7 ]

De saxo staat nu voor de zoveelste keer bij de garage nog steeds met hetzelfde probleem. De Labdasonde is vervangen en dat leek even het probleem te verhelpen maar het is weer na ongeveer 250 km terug gekomen. Daarom heb ik de saxo nu naar de dealer gebracht en die belde net dat hij denkt dat het de stappenmotor is, maar dat hij ook denkt dat het kan liggen aan een lekkende koppakking. Al met al erg lastig omdat hij schat dat het vervangen van de stappenmotor ongeveer 350 euro gaat kosten en hij als dat niet werkt de koppakking wilt vervangen en niet kan zeggen of het daar allemaal mee opgelost is.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 25 januari 2012 08:47 PM
  [ # 8 ]

Ik zou naar een andere dealer gaan.
koppaking zie je zo of ie lekt of meet je na.  Zelfs als die lekt krijg je volgens mij niet het probleem wat jij hebt.
Als je de lambasonde loskoppelt dan draait de motor ook je gaat dan enkel wat meer benzine verbranden. en een co2 hebben die wat hoger is.

lambasonde kunnen ze trouwens nameten (kan iedereen met de iets betere multimeter)
stappenmotor is een mogelijke “dader” maar dan zou je toerental schommelingen moeten hebben. 

Is het brandstoffilter al ooit vervangen? (10eur en 15minuten tijd om het op de stoep te plaatsen)
Als ie erg vervuilt is kan je de motor doen afslaan door trillingen (je kan even testen door de motor te starten en een stevig met de sax te shaken wel in neutraal zetten!)

bobine/bougiekabels versleten is ook een optie.

Profiel  

Jan-Willem Bogers
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 januari 2012 04:09 PM
  [ # 9 ]

Ik ga nu zelf de stappenmotor vervangen voor een nieuwe, ik heb ook de schommelingen in het toerental een beetje. De dealer vroeg hier 360 euro voor maar ik heb hem voor 60 euro gevonden en erin zetten is 2 minuutjes werk.
Het brandstoffilter had ik ook zelf al vervangen maar dat hielp helaas niet.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook