De BX 1,6 TGI Progress 1993 van Bramzbx
bramzbx
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 10 januari 2012 01:15 AM

Hallo ik ben een student 19 jaar en wonend in een dorp vlak bij Sneek (Friesland) en vanaf m’n 8e levensjaar helemaal gek op de Citroën BX.
De liefde voor de BX begon toen mijn vader toen ik 8 was zelf in een BX 1.9 routiere reed. Wat een prachtige wagen vond ik dat en toen was de knoop voor de kleine jongen doorgehakt…als ik mijn rijbewijs heb koop ik er 1!

Jaren gingen voorbij en ik was vaak bang dat de BX-en uitgestorven zouden zijn als ik eindelijk mijn rijbewijs zou hebben. Op een gegeven moment een relatie gekregen en één van de eerste dingen die ze moest weten was dat er hoe dan ook een BX zou komen als ik een rijbewijs had.

Vanaf mijn 17e constant diverse autosites in de gaten gehouden en jahoor….ik zag het staan op een plaatje. Maar vaders wilde het nog niet…Eerst mat dat felbegeerde roze papiertje.
Maar toen mijn vriendin meldde dat ze mee wilde op wintersport moest er een extra auto komen. Ik zag mijn kans schoon en ik werd verliefd op een afbeelding. De eerste was pakkend!! Alles wat de auto nodig zou moeten hebben had deze. Namelijk de verstralers en het open dakje!!
Na veel serieus mail contact toch de auto gekocht!

Deze prachtige BX bleek te zijn van medeforummer Basss. Deze die opzoek was naar een CX.
Nadat we naar Almelo waren afgereisd gingen we de auto testen. Het was een prachtige wagen om te zien! Alleen omdat ik zo ‘‘verliefd’’ was op de auto werd ik iets te blind en zag de nadelen zozeer niet meer zelfs de niet werkende mistlampen accepteerde ik gimme ..Dus de auto gekocht en meegenomen!

Vervolgens samen met vaders de wagen naar huis gereden. Hij bokte nogal, alsof het een VW golf was die verlaagd door middel van de gehele vering eruit slopen. Dus dat moest eerst geregeld worden. Tevens kwamen we erachter dat een kabel voor een deel was geschroeid bij de knop van het mistlicht achter en de remkabel was afgeplakt met ducktape.

Ik zag wel dat ik een ‘‘to do’’ lijstje kon gaan maken met o.a.

- Mistlampen aansluiten
- Dashboard verlichting repareren
- Blower repareren
- Plaatje\schakelaars middenpaneel repareren
- Antenne kabel repareren
- Bollen vervangen
- Spoiler spuiten
- Winterbanden aanschaffen
- Hoofdsteun verstellers vervangen
- Normale hoedenplank aanschaffen ipv MDF plaat
- Gat in kofferbak dicht maken
- Vloeistoffen vervangen

1.5 maand na de wintersport behaalde ik mijn rijbewijs. En wat een genot om in haar te mogen rijden. Had nog lang niet alle punten gerepareerd maar ik had zoiets van ‘’ eerst lekker even rijden, kilometers maken en dan klussen’‘.

Maandenlang lekker gereden in de auto, eens op de sloop geweest om wat onderdeeltjes te scoren. Prima dacht ik zo.
En vlak voordat ik op vakantie ging naar zuid Duitsland afgelopen zomer kwam ik een bx voor ‘loop of sloop’ tegen. Bijna identieke auto zelfde kleur, blokje, precies 2 weken nieuwer. Die opgehaald met een geleende auto ambulance. Snel de lichtmetalen velgen gemonteerd en naar de garage voor de vakantiecheck. Tevens werden bij mijn BX haar benzine leidingen vervangen.

En jahoor ik wil naar Duitsland gaat niet het hele circus met rode lichten af in het dashboard. Dus gestopt bleek niks aan de hand te zijn dus had zo’n 400 km gereden met Stop+ koelvloeistof teken aan en niks dat begon te roken of dom te doen. Bij elke pauze weer even checken maar het bleef goed.
Bleek dat hij dat alleen deed met vochtig weer ineens. Terug van vakantie de sensor direct schoongemaakt en sindsdien nooit meer last gehad cheese

Een foto die gemaakt is na meer dan 800 km heerlijke comfortabele kilometers die gemaakt zijn in Duitsland:

Na de vakantie mijn sloper helemaal gedemonteerd en alle onderdelen mooi opgeslagen.
Veel dingen die in het ‘‘to do’’ lijstje stonden gingen steeds vlotter.

Momenteel is alles gedaan op de spoiler spuiten. Alleen van de week het dashboard (klokkenspel) uit elkaar gehad en de printplaat bleek overleden te zijn. 4x nieuwe lamp bij het gebied van de toerenteller en nog geen licht. 5 min later valt ineens de snelheidsmeter ook spontaan uit…Dus alle knoppen gedemonteerd van de schotel omdat ik dacht dat het nodig was. Achteraf bleek dat dus niet het geval.. Alles ging goed op de schakelaar van mijn achterruitverwarming na. Die knop is overleden, en dat was me ook al gebeurd bij de sloper.
Dikke pech dus…Momenteel een lelijke kabel door de schotel heen en geen achterruit verwarming..Balen!

Even een los gedeelte over de BX club. Ik werk altijd op zaterdag (de reden hoe ik de BX op de weg kan houden). Als ik op een dag geen student meer ben wordt ik ZEKER WETEN lid van de BX club…Tot die tijd zal ik elke euro hard nodig hebben. (BXen zijn vrouwen en tja die kosten helemaal voor mij als student erg veel geld) Maar elke cent ist meer dan waard!!!!! love8
Maar omdat m’n schatje eind deze maand voor de APK moet wil ik dat wel gerepareerd hebben.
Is er een forumlid\lezer die toevallig een BX type 2 zwarte achterruitverwarmingsschakelaar heeft? (voor een prikkie:?:) AUB PM mij ik wil mijn auto eigenlijks (net als ieder ander) in 1x door de keuring heen loodsen en losse draadjes leidt vaak tot extra (veel te lange) zoektochten naar afkeur punten. Als het in de buurt van Sneek\Bolsward is wil ik het ook wel komen ophalen.

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  

Dirk D
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 128

- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Gepost: 10 januari 2012 02:21 PM
  [ # 1 ]
bramzbx schreef:

Is er een forumlid\lezer die toevallig een BX type 2 zwarte achterruitverwarmingsschakelaar heeft? (voor een prikkie:?:) AUB PM mij ik wil mijn auto eigenlijks (net als ieder ander) in 1x door de keuring heen loodsen en losse draadjes leidt vaak tot extra (veel te lange) zoektochten naar afkeur punten. Als het in de buurt van Sneek\Bolsward is wil ik het ook wel komen ophalen.

is dit misschien iets?
http://link.marktplaats.nl/517841901

Profiel  

bramzbx
> 100 berichten
RankRank

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 10 januari 2012 02:32 PM
  [ # 2 ]

Momenteel in gesprek met Mc Dean. Hij is aan het kijken of hij nog een schakelaar heeft liggen.
Als het goed is weet ik over 2 a 3 dagen meer. Hopelijk lukt het! En volgens mij is de schakelaar van de link geen BX type 2 schakelaar (heeft namelijk een plastic randje links van de knop).

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 10 januari 2012 02:33 PM
  [ # 3 ]

Dat lijkt me geen schakelaar voor een BX. Ik zal dit weekend eens kijken, ik zou er nog genoeg moeten hebben. Stuur me anders even een Pb, dan vergeet ik ‘t niet.

Profiel  

bramzbx
> 100 berichten
RankRank

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 20 januari 2012 01:49 AM
  [ # 4 ]

Helaas geweest voor de APK.

Het blijft een gevoelige Citroën en dat moet ik accepteren.
Toch wel even een dikke slik want de garage had nogal een torenhoge rekening door de telefoon gemeld.
Blijkt dat beide achterwiel lagers vervangen moeten worden, remmen achter gangbaar gemaakt moeten worden en dat de handremkabel tegen het voorwiel aankomt.
Nog maar eens even met de garage om de tafel…En weet iemand of het goed te doen is om zelf de achterwiel lagers te vervangen? (niet voor de garagist maar voor de hobbyist?) Had al even gekeken op de site van Dhr. Tiemersma opzich wel duidelijke beschrijving maar misschien iemand hier al met ervaringen verder?

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  

Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3865

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 20 januari 2012 08:55 AM
  [ # 5 ]

Bedoelen ze echt de achterwiellagers of de draagarmlagers achter? Die laatste zijn bekend bij BX-en dat ze een keer gaan namelijk.

Profiel  

bramzbx
> 100 berichten
RankRank

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 20 januari 2012 11:16 AM
  [ # 6 ]

Helaas de wiellagers…ook slijtonderdeel…Die armlagers verwacht ik over 1a 2 jaar maar we zullen het zien, eerst dit maar weer overleven Wink  Dus hoe meer ik zelf kan doen hoe beter ik het kan overleven tongue rolleye

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5465

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 21 januari 2012 11:13 AM
  [ # 7 ]

Informeer hier eens:

http://www.Hegru.nl

Voor 90Euro doen ze de lagers vervangen per stuk.

Deze info staat in een andere topic.
Hierzo: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213875/P0/

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 21 januari 2012 12:56 PM
  [ # 8 ]

Dan gaat het over de draagarmlagers….. Naar mijn weten schrijft TS over de wiellagers en volgens mij gaan die zelf al richting de 90eu per stuk, dus dan lijkt het mij onlogisch dat ze die voor 90eu p/s vervangen.

Profiel  

Poekoek
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3865

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 21 januari 2012 04:09 PM
  [ # 9 ]

Klopt, vandaar ook mijn vragen of hij zich niet vergist had. Dat heeft hij (helaas Wink) niet.

Overigens kosten de draagarmlagers bij de Hegru al een aantal jaar 110 euro per kant.

Profiel  

bramzbx
> 100 berichten
RankRank

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 21 januari 2012 09:01 PM
  [ # 10 ]

Even met de dorpsgaragist onderhandeld,

De lagers besteld via een webstite voor 125 euro per stuk en voor ong. 65 euro worden ze aan beide kanten er onder gezet. Durf het geintje toch niet zelf aan te gaan…(althans nog niet)
Dus dat is wel goed te doen lijkt mij! En hoef ik niet ver van huis af met de wagen en kan ik haar volgende week weer berijden!
cheese

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  

bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 211

Gepost: 21 januari 2012 10:54 PM
  [ # 11 ]

gulp Dat zijn dure lagers(naven).
Nu zijn het achter wel complete naven met lager, maar dan zijn ze nog duur.
Tenzij jouw bx abs heeft, want die zijn wel rond de 125 euro (of heb je de verkeerde besteld).

Hier kosten ze +/- 62 euro:  http://www.winparts.nl/51/onderstel/aandrijving/wiellagers-optimal/0086902/wiellagerset-citr-peug-a

Nu varieerd de prijs heel erg, ligt aan het merk.
SKF ligt wel rond de 125 euro.

Maar het merk van bovenstaande link heb ik ook op mijn xantia gebruikt.
Is een nieuw duits merk, en van goede kwaliteit.

Profiel  

bramzbx
> 100 berichten
RankRank

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 22 januari 2012 10:26 PM
  [ # 12 ]

Ja het merk SKF gaat eronder. Had gisteren te horen gekregen dat de onderdelen al besteld zijn. Dus op zich niet slecht..Maar die site die jij gaf ga ik ook zeker bewaren in mijn favorieten!
Maar ach dan is die maar door de APK van de week. Heb ik hopelijk een tijd lang geen kosten en kan ik weer lekker genieten!

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  

bramzbx
> 100 berichten
RankRank

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 25 januari 2012 05:00 PM
  [ # 13 ]

Mevrouw vandaag weer opgehaald! Wat rijdt ze toch goed! Weer een jaartje APK dus een jaar rijplezier!! love1

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  

Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 756

Gepost: 25 januari 2012 09:16 PM
  [ # 14 ]

Goed om te horen. Dat wordt weer genieten!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook