




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Tsja..nog maar weer eens een bollenvraag, waarom ook niet?
Ik heb de diverse subfora afgestuind, vooral de TIP-draadjes, maar helaas bestaat er geen totaaloverzicht..
De kwestie: omdat ik mijn DSuper aan het restaureren ben kocht ik haar nieuwe bollen.
De relaxte restauratie duurt intussen langer dan de geraamde ‘winterklus 2007’ (als je net als ik een wagenpark hebt van ouwe lijken die allemaal onderhoud en aandacht vragen, is het soms lastig je tijd gunstig in te delen MAAR!..het einde is in zicht), dus zijn de bollen onder mijn CX (II) terecht gekomen toen ik haar koppeling deed.
Nee, niet meteen beginnen te gillen…‘Maya’ rijdt prima en dweilt niet.
Nu ben ik een oude achterbol kwijt van de Super, en dacht effe snel een Xantiabol te gebruiken.
Als ze straks helemaal af is komen er gewoon alsnog nieuwe bollen op.
Mijn vraag luidt dan ook: zijn alle gelaste bol-drukken voor alle ‘groene’ HP’s gelijk?
Oftewel: hebben ID/DS, CX, Xantia, XM, GS(A) en BX allemaal dezelfde boldrukken?
Geldt dat zowel voor voor, achter als hoofdbol?
‘Spirit of avant-garde’












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Alleen voor de hoofdbol. alle veerbollen zijn voertuig specifiek!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nee, boldrukken verschillen per (motor)type.
Dus er is niet veel hetzelfde.
Alleen de voorraadbol is voor iedere Cit. hetzelfde.
En ik heb ook een tijdje met gelatse Snoek bollen onder een CX 20 gereden, maar ik vond het maar niks.
Doorslaan bij drempels en supererg overhellen e.d.
Is net als comfortbollen, ook prut.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Vuk…dat donkerbruine vermoeden had ik dus al…sjammer.
Mijn Super is van 12/‘73 en heeft gelaste bollen die ook wel ‘CX-bollen’ worden genoemd: mijn serie II heeft net als mijn Super 75 bar voorbollen…dacht-ik.
‘Spirit of avant-garde’












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja want ook de schokbrekers zijn anders!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmm…kijk ik rond op het WWW voor wat eenduidige antwoorden, zie ik het volgende:
Voor D, CX: 75bar
Achter D: 38 bar, CX: 40 bar…weinig verschil.
Ben ik nou gek? (inkoppertje..) -> http://www.westernhemispheres.com/westernh/search2b.icl
‘Spirit of avant-garde’












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja maar de shocks zijn niet het zelfde.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Om dit topic gelijk maar een beetje te kapen:
Heeft er iemand tips om de achtervering van een CX 2400 GTI wat “sportiever” te maken?
De auto staat nu op de standaard veerbollen van een 2 liter.
Voor gaat het wel goedkomen als er straks GTI voorbollen zijn gemonteerd, maar die worden niet meer gemaakt voor achter.
Misschien dat break achterbollen monteren een optie is?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmmm, wat in de regel als ‘sportief’ ervaren wordt is een vering die alles AUDIo-visueel verstoord…knetterpoephard en dus heerlijk voor rug en niertjes..
Me dunkt dat wil je zo’n vering onder een (HP-)Citroën je dan naar een grotere boldruk moet of een andere demping (lees: kleinere doorlaat).
Of je koopt een Duits “degelijk” “premium” product..
‘Spirit of avant-garde’
Ik bedoel natuurlijk sportief in Citroën-begrippen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
zijn de GTi Turbo bollen niet ‘harder’ (=sportiever)? of bedoel je juist dat deze niet meer gemaakt worden?
Idd, die worden niet meer gemaakt.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90