Tijdens de sleutelmeeting in Sint-Oedenrode, georganiseerd door KV8Wuppo, heb ik dit handige trucje geleerd. Hiermee laat je je HP-geveerde Citroën weer zweven als een vliegend tapijt zonder dat er dure spoelolie nodig is om het systeem te reinigen.
Door het spoelen van het HP-systeem zal de auto een stuk comfortabeler gaan veren en sneller omhoog komen. Met dit foefje spoel je o.a. de hoogteregelaars schoon, wat anders een lastig klusje kan zijn om ze uit elkaar te halen en daarna weer de rijhoogte af stellen.
Ook werkt het goed als je je veerbollen hebt laten vullen, en je vind het veren nog niet soepel genoeg. Het werkt ook bij HD systemen die rare geluiden uit de remservo heeft, of slecht in zijn veren komt na het starten. Systemen met een standbol (die zorgt dat je auto op hoogte blijft) die toch snel doorzakken ondanks dat de standbol op druk is gezet, kunnen ook winnen met deze truc, want het werkt vaak genezend door je systeem te spoelen.
Het beste doe je dit trucje om de 2 jaar als je ook volgens voorschrift je LHM moet vervangen.
Voorbereiding:
1: Zet de auto voor en achter op bokken, of gebruik een 2-koloms hefbrug.
2: Verwijder de wielen
3: Neem 2 slangen die op de ontluchtingsnippels van de remmen voor passen.
4: Deze slangen moeten lang genoeg zijn om in het LHM vat gestoken te kunnen worden.
Spoelprocedure:
5: ZET DE AUTO IN DE HOOGSTE STAND
6: Start de motor en draai de nippels voor los en laat een assistent op de rem trappen.
7: Houd dit vol tot er zuivere LHM door de leiding gaat.
8: Nu zal de olie snel rondgepompt worden waardoor een hoop troep eruit word gespoelt.
9: De filers in het LHM vat houden deze troep tegen.
10: Draai de nippels weer dicht en voer dezelfde procedure op de achterremmen uit.
Afronden:
11: Verwijder hierna het LHM vat en spoel dit goed uit en reinig de filters met remmenreiniger.
12: Plaats het vat weer terug en giet 2L LHM in het vat, start de motor en zet de auto in de hoogste stand.
13: Giet indien nodig bij tot de indicator op de juiste stand staat, metalen schijfje tussen de 2 ringen.
14: Zet de auto weer in de rijstand en zweven maar.
Mijn Xantia veert na deze behandeling super, vooral de voorkant heeft nooit goed geveerd, stug en doorslaan na een drempel, dat is nu allemaal over. Persoonlijk vind ik dit een super methode, ik had er zelf nog nooit van gehoord, maar ik ga het wel vaker toepassen.
Met dank aan KV8Wuppo die veel tijd en energie heeft gestoken in het beproeven van deze methode.
En uiteraard met dank aan Peter van garage Peter Opheij voor het ter beschikking stellen van zijn garage.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed plan maar neem voor een DS wel ruim 4 liter LHM!! En ontlucht daarna alle hydraulische componenten met een nipppel!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Misschien overbodig, maar dit gaat natuurlijk niet op voor een C5, met z’n traditionele remsysteem.
Re: HP-Systeem Spoelen volgens het "KV8Wuppo" Rece
Een paar kanttekeningen:
- de voorste hoogteregelaar laat zich (ook op deze manier) lastig doorspoelen. Juist die voorste hoogteregelaar kan ook een hoop rommel verzamelen. De grootste doorspoeling bereik je door de auto een flink aantal keren omhoog en omlaag te doen met de hoogteregelaar. Maar ook dat is niet altijd afdoende. Dan kan spoelolie nog helpen en anders demonteren en schoonmaken. Achterste hoogteregelaars zitten wat minder laag en lijken minder gevoelig voor het verzamelen van vuiligheid.
- voor het doorspoelen van de achterremmen heb je druk op de achteras nodig anders komt er geen LHM uit de remleidingen. Dit is inherent aan de werking van de lastafhankelijke remmen achter. Je zult dus bij het spoelen van de achterremmen de hoogteregelaar in de hoogste stand moeten zetten (uiteraard met druk op het systeem).
- soms (met name bij sommige BXen) zuigt de pomp maar moeilijk aan. Vul de aanzuigleiding met LHM als de pomp niks doet en draai de bout om het systeem drukloos te maken pas weer aan als je hebt gezien dat de pomp LHM terugpompt in het vat (het begint dan te schuimen als je er van bovenaf inkijkt.
Uiteindelijk blijft het natuurlijk een gewone LHM verversing waarbij echter een gronddige nadruk wordt gelegd op het spoelen. Absoluut niks mis mee, maar helaas lost spoelen niet altijd alles op. Dus verwacht er ook geen wonderen van. Maar eigenlijk zou iedereen met vage hydraulische prolemen die zich niet kan herinneren wanneer de LHM voor het laatst is ververst dit WEL moeten doen en dan pas verder gaan kijken.
Goed, ik hoop dat je wat met deze aanvullingen kan, want het zijn wel dingen waar ik hobbyisten in het verleden tegenaan heb zien lopen.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: HP-Systeem Spoelen volgens het "KV8Wuppo" Rece
ZX1.4i schreef:
Met dank aan KV8Wuppo die veel tijd en energie heeft gestoken in het ontwikkelen van deze methode.
´t is een oud truukje wat al in de DS tijd werd gebruikt, dus of KV8wuppo dit nu ontwikkeld heeft…
verder een prima manier, alleen ben ik nog meer voorstander om eerst het vat schoon te maken, dan nieuwe olie er in en dan doorspoelen en de oude olie niet terug te laten lopen in het vat, ok kost iets meer olie, maar je ben niet in de weer met slangetjes van 3 meter die na gebruik zo lekker langzaam leeg lekken.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Eens: Ik zou de retourolie pas in het voorraadvat laten terugstromen als de ergste rommel is weggespoeld. Dus sowieso de eerste halve liter per ontluchtpunt het putje in laten stromen.
oldenhage schreef:ZX1.4i schreef:
Met dank aan KV8Wuppo die veel tijd en energie heeft gestoken in het ontwikkelen van deze methode.
´t is een oud truukje wat al in de DS tijd werd gebruikt, dus of KV8wuppo dit nu ontwikkeld heeft….
babilonisch misverstand.
lets keep it at that.
dan dat het niet werkt om hoogteregelaars te reinigen.
klopt.
echter, het spoelen van het systeem ververst de olie die normaliter nooit stroomt.
dwz, de olie gaat er af fabriek in, en hoevaak je het systeem oom ververst ,die af fabriek olie blijft in die leiding en appendage’s zitten.
dus spoelen op die manier ververst de olie in het GEHELE systeem.
om hoogteregelaars echt schoon te maken moet je ze inderdaad demonteren ,maar in combi met deze spoeltechniek en nieuwe olie hoeft het niet altijd.
greets van wupke die meer truukjes heeft,en deze (oude)is er 1 van.
Re: Edit ...
kreazyV8wuppo schreef:
klopt.
echter, het spoelen van het systeem ververst de olie die normaliter nooit stroomt.
Maar ook dat is gewoon goed algemeen gebruik van mensen die bij het verversen van de LHM zich er niet met een jantje-van-leiden afmaken. Het enige specifieke wat ik niet deed, was met de slangen retour in de voorraadpot nog wat langer doorstromen. Ik doe meestal per remklauw een half litertje doorspoelen (en die LHM is dan afval geworden).
Re: Edit ...
mpostma schreef:kreazyV8wuppo schreef:
klopt.
echter, het spoelen van het systeem ververst de olie die normaliter nooit stroomt.Maar ook dat is gewoon goed algemeen gebruik van mensen die bij het verversen van de LHM zich er niet met een jantje-van-leiden afmaken. Het enige specifieke wat ik niet deed, was met de slangen retour in de voorraadpot nog wat langer doorstromen. Ik doe meestal per remklauw een half litertje doorspoelen (en die LHM is dan afval geworden).
lood om oud ijzer.
je zal ze de kost geven die het niet doen.
simpel voorbeeld uit de praktijk.
een echtpaar tuft in een xant en bied die aan voor een beurd met alles aan een garage.
die meld puur het uiterst noodzakelijke en voor extra word gebeld.
\die LHM verversing word achterwege gelaten .
want meer dan 2oo euro en de klant is weg.
een jaar of wat later word die auto verkocht.
wederom een citro HP die niet is gespoeld.
ik wil deze truuk niet heilig verklaren, maar het kan enorm veel narigheid uit je HP systeem halen.
greets van wupke:die nu ophoud met twisten..
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: Edit ...
kreazyV8wuppo schreef:mpostma schreef:kreazyV8wuppo schreef:
klopt.
echter, het spoelen van het systeem ververst de olie die normaliter nooit stroomt.Maar ook dat is gewoon goed algemeen gebruik van mensen die bij het verversen van de LHM zich er niet met een jantje-van-leiden afmaken. Het enige specifieke wat ik niet deed, was met de slangen retour in de voorraadpot nog wat langer doorstromen. Ik doe meestal per remklauw een half litertje doorspoelen (en die LHM is dan afval geworden).
lood om oud ijzer.
je zal ze de kost geven die het niet doen.
simpel voorbeeld uit de praktijk.
een echtpaar tuft in een xant en bied die aan voor een beurd met alles aan een garage.die meld puur het uiterst noodzakelijke en voor extra word gebeld.
\die LHM verversing word achterwege gelaten .
want meer dan 2oo euro en de klant is weg.een jaar of wat later word die auto verkocht.
wederom een citro HP die niet is gespoeld.
ik wil deze truuk niet heilig verklaren, maar het kan enorm veel narigheid uit je HP systeem halen.
greets van wupke:die nu ophoud met twisten..
Dat soort mensen die onderhoud aan zo’n auto eigenlijk niet kunnen betalen horen niet in dat soort auto’s thuis. Jammer genoeg heb je ze er altijd bij, en wat dan het vervelende is dat het merk de schuld krijgt van de problemen terwijl ze zelf niet het het juiste onderhoud laten plegen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Dat soort mensen die onderhoud aan zo’n auto eigenlijk niet kunnen betalen horen niet in dat soort auto’s thuis. Jammer genoeg heb je ze er altijd bij, en wat dan het vervelende is dat het merk de schuld krijgt van de problemen terwijl ze zelf niet het het juiste onderhoud laten plegen.
maak je niet druk, die mensen worden vanzelf gestraft.
of in hun beurs middels dure rekeningen, of in hun rug wegens pingpong weggedrag van hun citroen, wat hun het speciale veergedrag noemen van de Citroen.niet wetende dat ze in een ongeleidprojectiel tuffen.
en vervolgens hun bankrekening mogen plunderen om de fisio te betalen.
God straft meteen zegt mn moeder altijd, ik zeg, het kan FF duren maar boontje komt om zn loontje.
greets wupke
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
uitleg
dat de voiture sneller omhoog komt, en reageert na een spoeling, dat snap ik maar dat hij soepeler gaat veren? dat zou ik graag nader uitgelegd hebben..
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
zonder diep in de details te gaan komt het hierdoor.
schonere olie is betere smering,de LHM heeft de eigenschap om van nature een lage smeercapaciteit te hebben,vandaar ook dat je hem elke 2 jaar moet verversen.
maar aangezien dit dan niet gebeurd in de gesloten circuits word die olie slechter en slechter,waardoor dus de soeplesse uit het systeem gaat.
eenmaal gespoeld reageren de hoogteregelaars beter en dus de soeplesse van de auto is beter.
met name in het veercircuit heeft dit een positief effect.
maar ook het veersysteem wat gekoppeld zit aan de achterremmen, want die remmen werken door de veerdruk,en is dus statische olie(komt nooit retour in het reservior).
ook de remservo heeft hier baad bij, want ook die olie is statisch.
zo zijn er meer delen welke een positief effect ondervinden van het spoelen.
in sommige hoekjes en plekjes kan zich vuil ophopen door dr trage doorstroming, eenmaal gespoeld is ook dat vuil eruit.
hoogteregelaars die echt zwaar vervuild zijn kan je beter vervangen of handmatig schoonmaken.
maar voor je dat doet probeer dan eerst het spoelen,werkt dat niet of niet afdoende ga dan pas peuteren aan die hoogteregelaars.
groetjes wupke
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
verbaast…
als de auto zijn hoogte heeft bereikt wordt het deel (voor of achter) afgesloten door de hoogteregelaar….........
de olie is niet samendrukbaar, dus dat doet niks.alleen de stikstof in de bol.
het enige dat dan dus zou verbetert is de smering van de veercilinders,
ok daar wil ik in mee, maar dat dat ook merkbaar is verbaast me.(misschien als het extreem vervuild is) zeker omdat de olie daar ook zeker circuleert.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de auto in of uit veert wordt die LHM met grote kracht door het schokdempertje de bol in en uit geblazen…. als die LHM vervuild is wordt de vering stugger…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: verbaast…
dennis van der ven schreef:als de auto zijn hoogte heeft bereikt wordt het deel (voor of achter) afgesloten door de hoogteregelaar….........
de olie is niet samendrukbaar, dus dat doet niks.alleen de stikstof in de bol.
het enige dat dan dus zou verbetert is de smering van de veercilinders,
ok daar wil ik in mee, maar dat dat ook merkbaar is verbaast me.(misschien als het extreem vervuild is) zeker omdat de olie daar ook zeker circuleert.
de Xantia ,waarmee dit verhaal begint had een maand of 6 van te voren al zijn olie ververst.
ook waren de bollen al gevuld en vervangen.
wat er verder allemal Exact aan gedaan is moet je maar aan ZX 1,4 vragen.
in elk geval was de olie NIET vervuild of zwaar vervuild,maar gewoon normaal helder van kleur.
Dat spoelen een dusdanig effect heeft dat de auto beter in zijn veren komt en soepeler rijd,kan diverse oorzaken hebben.
welke exact hier de verbeteraar was is niet direct aan te wijzen.
houd het op een combinatie van alles tezamen werkt beter en soepeler vanwege de verbeterde smering.
vanaf de pomp tot de veerbol, van veerpoot tot hoogteregelaar.
en welke vaak word vergeten het veiligheidsventiel.
dan het afsluiten van de hoogteregelaar.
dat is ten dele waar, maar aangezien deze verbonden is met de torsiestang en de auto vrijwel continu van hoogte wisselt zal dus ook de stroming continu variabel zijn .
vandaar ook dat de auto soepeler veert, de hoogteregelaar corrigeerd het drukverschil.
greets van wupke:die soms groen ziet.