Met de winterbanden eronder en de kou van afgelopen maanden, doet ie van mij minder dan 1:19
En da’s met dezelfde rijstijl als in de zomer 1:21 (naar boven afgerond)
Mijn gemiddelde zit ergens rond de 55km/h op een tank.
Op snelwegen zit ik altijd op de max. snelheid of iets erboven. Dan lust ie hem graag.
Binnenwegen rij ik lekker door en ook in de stad/dorp rij ik lekker pittig.
Mijn pogingen om zuiniger te rijden voelden aan als rijden als een beginner in een lesauto.
En zelfs toen kwam ie niet aan de 1:23 of hoger op een tank.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Kijk, dat nuanceert de kijk op verbruik al weer aardig:
Mijn gemiddelde snelheid bedraagt doorgaans tussen 70 en 75, wanneer ik de auto wat vaker uitleen aan mijn vrouw (kinderen naar/van school) daalt de gemiddelde snelheid tot iets boven de 60.
Overigens heb ik bij gelijke weersomstandigheden en rijstijl zomer en winterbanden vergeleken en kan de uitslag van diverse tests onderschrijven: winterbanden zijn gunstig voor dieselverbruik (vanwege de lagere rolweerstand).
Het eventuele hogere verbruik in de winter is met name het gevolg van de kou en wellicht de wind.
In mijn stijging van verbruik over 10.000 km van 1 op 22,7 naar 1 op 22,2 was denk ik dan ook vooral het gevolg van gemiddeld wat vlotter doorrijden en het toegenomen stadsverkeer, denk dat ik anders de 1 op 23 wel gehaald had.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Winterbanden hebben méér grip en dus méér rolweerstand. Dat is in tegenspraak met wat jij zegt. Ik dacht altijd dat winterbanden een ongunstige invloed op het verbruik hadden. De banden zijn wat ‘zachter’ dan bijvoorbeeld de keiharde Energy Savers, die blíjven doorrollen.
Ik heb in dat verband een paar weken geleden de schrik van mijn leven gehad; Ik had de auto gestart en er zat zowaar wat ijs op de ruit; ik naar binnen om de krabber te halen, deur open en auto van de handrem…
Kom ik 10 seconden later naar buiten lopen, rijdt de auto -tergend langzaam- van de oprit af! En die oprit heeft echt maar een normale afloop van 2 cm per meter! Hij kwam tot stilstand tegen de stoeprand aan de overkant; schurend geluid, m’n hart sloeg even over, maar uiteindelijk bleek alleen de rubberen flap onder de voorspoiler een paar lichte krasjes te hebben. Pfffff…
Met alle respect: los van grip is rubbersamenstelling van winterband zachter, wat tot lagere rolweerstand leidt. Is niet mijn mening maar komt uit onderzoeken van Autoweek, ANWB e.d. duidelijk naar voren.
Spannende ervaring overigens
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Frosty85 schreef:Hoeveel liter kan er niet nog wel bij als het pistool afslaat? 2x na een halve tank volgegooid en ik kon er de laatste tankbeurt nog bijna 10 ?!? liter extra in proppen.
Je hebt ‘ergernis nr 1’ ook al ontdekt
Bij mij is het inderdaad ook zo dat er na de eerste afslag zomaar nog 10 liter bij kan. Heb ook al meerdere ‘standjes’ geprobeerd, maar niks helpt. Het komt er dus op neer dat je voor tanken even ‘wat’ tijd moet uittrekken, als je ‘m vol wilt tenminste. En als ie echt vol zit, duurt het zomaar 100 km voordat er een blokje afgaat.
NeufegliseThierry schreef:Met alle respect: los van grip is rubbersamenstelling van winterband zachter, wat tot lagere rolweerstand leidt. Is niet mijn mening maar komt uit onderzoeken van Autoweek, ANWB e.d. duidelijk naar voren.
Ik wil graag die onderzoeken van jou zien. Deze komt van milieucentraal.nl:
Gebruik zomer- en winterbanden
Winterbanden hebben beter grip op een besneeuwd of zeer nat wegdek, dan zomerbanden. De ANWB adviseert daarom van november tot april winterbanden te gebruiken. Winterbanden hebben wel een hogere rolweerstand (en verbruiken dus iets meer brandstof), maar veiligheid staat uiteraard voorop. Denk er wel aan om de winterbanden op tijd te verwisselen voor zomerbanden. Anders verbruikt u voor niets teveel brandstof.
Tsja, moet ik nu met bewijzen komen? Google gewoon even op “winterband lagere rolweerstand dan zomerband” en je struikelt over de hits en uitleg.
Vooruit dan maar, voor de sceptische mede DS3-rijder:
Rolweerstand winterbanden
Uit tests is gebleken dat winterbanden minder rolweerstand hebben dan zomerbanden.
Hoe kan dit? Om een band in te deuken is energie nodig. Na het indeuken, bijvoorbeeld
wanneer men over een oneffenheid in het wegdek rijdt, veert de band voor
een deel weer terug. De rubbersoort van een winterband veert meer terug dan die van
een zomerband. Waar het rubber van een winterband terugveert heeft de zomerband
een dempende werking. Er wordt bij winterbanden dan ook minder energie omgezet
in warmte (hysterese). Doordat het rubber van de band meer terugveert, kost het
minder energie om de band af te rollen en dit zorgt voor een lagere rolweerstand.
Overigens sluit deze uitleg ook heel goed aan bij die van bandenexperts: daar waar je bij zomerbanden ze prima met stikstof kunt laten vullen (constante bandenspanning, dit in tegenstelling tot vulling met lucht) moet je dit bij winterbanden absoluut achterwege laten. Winterbanden komen veel minder goed op temperatuur (zoals hierboven uitgelegd: minder omzetting energie in warmte) waardoor dat een veel gevaarlijker weggedrag oplevert.
Zo, nu afwachten of dicussie hiermee afgesloten is. Zal wel niet, want de discussie over LM velgen bij E-hdi keert bij tijd en wijle ook weer terug, zucht.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
NeufegliseThierry schreef:Inmiddels de 20.000 KM gepasseerd:
1e 10.000: 1 op 22,7
2e 10.000: 1 op 22,2Ik combineer ritten met 100 op de cruisecontrol (als ik goed in de tijd zit op weg naar afspraken) steeds vaker met ritten waarbij ik daar waar kan 130/140 tenminste aanhoudt.
Ben dan ook benieuwd wat je wel niet uit moet halen om verbuik zoals dat van marien te behalen. Meteen koud wegplanken? Flink doorhalen in alle versnellingen? Begrijp me goed, geen verwijt, maar dat 1 op 28 niet haalbaar is begrijpt iedereen, maar 1 op 16/17 voor een e-Hdi, tsjee
Echt veel gekke dingen doe ik er niet mee, maar dagelijks naar mijn werk een kort stukje rijden is ook niet bevorderlijk voor de afstand per tank. En hier in zeeland 130 op de snelweg + een beetje
Aaaah, Zeeland + snelweg + veel wind: dat verklaart een hoop, zo niet alles
En ik maar denken dat je een loodzware voet had…
Alle gekheid op een stokje, heb wel ‘t idee dat veel berijders van moderne auto vergeten 1 keer per maand naar bandenspanning te kijken, dat kan flink wat schelen bij relatief zuinige auto’s.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Jah volgens mij een bar of 3 kan er wel in om zuinig te rijden.
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 15-12-2011
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 PK Tendance
- DS 3 1.6 E-HDI 90Pk Airdream So Chic
Type: 1.6 ehdi diesel
Band: winter
Wegtype: 80% snelweg - 20% stad
Rijgedrag: ‘net rijgedrag’
Km-stand: 1500km
Gemiddeld verbruik tot nu toe: 1 op 21.7
DS3 e-HDi Noir Obsidien - Blanc Opale / Pack Select Confort / Pack Connect Hifi. DS3 rijders; 05-01-2012 tot 28-11-2012. Na 22.415 fijne, veilige kilometers heeft de DS3 plaats gemaakt voor een C4.
C4 1.6 HDi Tendance Gris Aluminium Start KM-stand; 38.800
16 September is onze prachtige dochter Esmay geboren!!
@Syslia89
En welke snelheid hoort bij “net rijgedrag” op de snelweg?
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 22-10-2011
- DS 3 Sport Chic 1.6 THP
ik zit op 1 op 14 met mijn thp op winter banden vind ik erg netjes had het erger verwacht is bijna net zo zuinig
als mijn vorige auto 207 1.6 vti
DS3 Thp 155 sport chic
remap 190 pk 300 nm-forge induction kit-xenon 6000K-Korte antenne
led stads+kenteken verl-17’‘belone zwart zomer-17’‘botbet lv4 winter-more in the way
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Met mijn racing heb ik er nu iets van 12.000 Km opzitten.
de eerste 9.999km was het verbruik 1:14,2 met een gem. snelheid van 63km/h
de rest 2.000km zit ik nu rond de 1:13,7 met gem. snelheid van 67km/h
(veel korte afstanden 18,8km naar mijn werk en terug en 1x rit Berlikum Friesland 215km enkele reis)
Hij staat nu ook op zijn winterbandjes en het wintergrilletje zit ervoor.
is hij toch nog net op temeratuur voordat ik op mijn werk ben.
en dan is het meestal netjes warm rijden en dan toch af en toe ff door trekken.
en dan rond rijbewijsgrens stoppen.
Net getankt, 1214 km gereden, 51,85 l getankt, dat is dus 1:23,4. De BC geeft 1:25,0 aan. Ik heb ‘m net als vorige keer tot de rand gevuld (want anders haal je deze km’s ook niet), maar in mijn geval heeft de BC altijd al méér dan 1 km afgeweken. Binnenkort zit ik op 20.000 en druk ik m’n andere meter ook weer op nul. Dan zal ik het eens over 10.000 km gaan meten.