Hallo,
Sinds 2 weken de eigenaar van een Xsara 1.4 uit 2001. Gisteren een eind gereden 80 km heen en 80 km terug. Op de terugweg begon de motor ineens te stotteren na ongeveer een half uur rijden. Op de heenweg geen vuiltje aan de lucht. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Bij thuiskomst lag de motor bijzonder hevig in de rubbers te stuiteren. vanochtend nog even gekeken, gestart en toen lag de motor dus helemaal stil in zijn rubbers. Iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken? Alvast bedankt!
Marc
Probleem blijft bestaan, auto wordt vooral voor korte stukjes gebruikt, dan geen probleem, maar bij langere stukken rijden begint het weer opnieuw.
Vloeistoffen allemaal bijgevuld, motor blijft wel koelvloeistof eruit gooien terwijl het peil niet eens op de max staat.
Alle tips zijn welkom!
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Kun je dat laatste eens uitleggen? Lekt het, of zakt het peil zonder dat je een lek ziet. In dat laatste geval, kijk eens of je mayonaise achtige zooi onderkant van de olievuldop zit. Dat zou duiden op bv. een lekke koppakking.
Hij gooit er via de overloop wel wat uit, ik heb hem net een tijd laten draaien dus het controleren hoeveel hij er uit heeft gegooid weet ik niet precies. Er zit wel wat smurrie aan de binnenkant van de dop maar geen grote hoeveelheden. Ik heb eerder aan een Evasion een lekke koppakking gehad maar die stotterde niet als de motor al een tijd liep. Het lijkt wel een luchtprobleem te zijn maar kan helaas niets vinden
Hoe zijn de bougie’s en de kabels?
Is de xsara al eens uitgelezen?
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er zitten geen bougie kabels meer in een Xsara uit 2001
Heb het vermoeden dat het met het uitlaatgedeelte te maken heeft, als ik de pijp dicht hou dan hoor ik een hoop gesis ter hoogte van de voorstoelen. Erg vreemd want nog geen jaar geleden is er een nieuwe uitlaat onder gezet door de vorige eigenaar (kwik-fit en garagebedrijf) Zal hem maandag eens uit laten lezen ook.
Om bij de bougies te komen, moet dan het hele gedeelte (lucht en zo) gedemonteerd worden?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
als de moter in zijn rubbers loopt te schudden, dan duid het erop dat ie op 3cilinders draait ipv 4, in dit geval dien je de moter af te zetten, omdat dan de onverbrande gassen in de katelysator terecht komen, en daar verbranden, en zo ook de kat verbrand, en geen functie meer heeft, dus de oorzaak licht dan vaak in de bobine, of de aansturing ervan, en je merkt altijd dat ie op 3cilinders draait, bij stationair schuden van de moter, en op snelheid, een constante triling, omdat 1 cilinder niks meer doet.
beremans schreef:als de moter in zijn rubbers loopt te schudden, dan duid het erop dat ie op 3cilinders draait ipv 4, in dit geval dien je de moter af te zetten, omdat dan de onverbrande gassen in de katelysator terecht komen, en daar verbranden, en zo ook de kat verbrand, en geen functie meer heeft, dus de oorzaak licht dan vaak in de bobine, of de aansturing ervan, en je merkt altijd dat ie op 3cilinders draait, bij stationair schuden van de moter, en op snelheid, een constante triling, omdat 1 cilinder niks meer doet.
Nou, dat schudden doet ie eigenlijk alleen maar als hij warm is, als hij koud is loopt ie als een zonnetje, geen centje pijn. De problemen beginnen pas als de motor al een tijdje gewerkt heeft, zoals ik in mijn eerste post al gezegd heb.
Dus koud, geen problemen. Warm (en dan ook nog eens na een bedrijfsremperatuur van meer dan een half uur) schudden, stotteren.
Maar ik zal ‘bobine’ook even aandragen bij het uitlezen, maandag. Bedankt voor je antwoord!
Nou, hij is inmiddels uitgelezen en er kwam uit dat de Lambdasonde af en toe niet helemaal goed functioneerde. Heb een andere laten komen en vervangen. Nu blijkt dat de kop van de lambdasonde rood is uitgeslagen, iemand enig idee?
Zal even een foto plaatsen:
In het koelsysteem zit overigens blauwe koelvloeistof dus dat lijkt me niet de oorzaak.
De motor ligt nu wel rustig in het compartiment nadat hij op bedrijfstemperatuur is gekomen.
Nu moet het nog blijken of het probleem stotteren zich heeft opgelost na een lang stuk rijden, ik hou jullie op de hoogte.