Dag Heeren en Dames van het goede leven,
ik kamp al een tijdje met de volgende problemen, die volgens mij gerelateerd zijn aan 1 oorzaak. In volgorde van prioriteit luiden de symptomen
- Als ik de warme motor ongeveer 15 min laat afkoelen, dan is het starten daarna wel heeeel moeizaam. Als ze dan uiteindelijk is gestart, neem ik een benzinelucht waar. Soms pakt ze wel op, maar slaat na 1 omwenteling direct weer af. Een (echt) koude start gaat aanzienlijk makkelijker, al is het niet bepaald starten-lopen.
- Als ik tijdens het achteruitrijden mijn koppeling in trap, slaat de motor af. Nu kan ik met mijn maat 45 prima remmen en gasgeven tegelijk om de auto op toeren te houden, maar zo hoort het niet…
- als ik bij snelheden vanaf 120kmpu het gas loslaat, dan bokt de motor enigsinds.
Ik denk zelf ergens een ontstekingsissue en dat deze symptomen dus met elkaar verband houden.
op zoek naar de oorzaak heb ik het volgende reeds vervangen, maar het euvel blijft
-Bobines
-Bougies+kabels
-BDP sensoren
-Koude start sensor
-Thermotijdcontact
Wie kan me helpen?!!
Goed weekend!
Heb je de onderdelen vervangen door bewezen goede exemplaren? Als je er brakke onderdelen in zet kom je er nooit uit namelijk. Ik zou in ieder geval twee splinternieuwe bdp sensoren plaatsen evenals nieuwe bobines. Ik denk net als jij dat het een ontstekingskwestie is.
BDP sensoren zijn hagel nieuw er in gekomen. De bobines waaren 2e hansje, maar wel getest en werkend
Als dit een Cx is met extra luchtschuif d’r in dan heb je kans dat deze permanent half open blijft staan. Dat verklaard wel je (klachten)symptomen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nogmaals: de luchtschuif zorgt ALLEEN voor een verhoogd stationair toerental.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Haal de bougies er eens uit zodra de motor afgeslagen is. Hier kun je veel uit opmaken.
Ook zou je eens kunnen meten hoe ver het voltage terugzakt wanneer je aan het starten bent. Misschien vraagt het starten dermate veel vermogen dat er te weinig overblijft voor een goede vonk.
Hoi
Even de lucht temperatuur opnemer schoon maken in je LMM huis en goed kontroleren op vacuüm lekken.
Goede raad is voorraad














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
en vooral goed naar het harmonica rubber tussen het inlaatspruitstuk en de luchtmassameter kijken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Check vooral alle vaccuumslangen (met name alles tussen motor en R-binnenscherm) en ook die van de benzinedrukregelaar (zit op de injectorrails). Klinkt als en lucht/geen lucht-probleem.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Dat zal hij allemaal toch wel hebben gedaan?
Ik voel een lichte neiging naar vacuum / lucht dus…! @Leo: vandaar dat ik je vroeg naar de slangen in een pakket. Er zijn een aantal in poreuze staat. Inmiddels heb ik bij CX basis een bestelling lopen voor nieuwe slangen.
Vergeten te melden overigens dat ik er ook een hagel nieuwe accu in heb hangen van 70ha (als ik mij goed herinner)
en @cxj: nee, nog niet gedaan. Zoals ik schreef heb ik poreuze slangen er in hangen die ik dus zsm hoop te vervangen. Maar ik zocht het zelf in de ontsteking, dus dit verband had ik nog niet gelegd
Nou, dan de slangen eerst maar eens vervangen voor je het moeilijker gaat zoeken.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
PieterT schreef:@Leo: vandaar dat ik je vroeg naar de slangen in een pakket.
O sorry, ik meende dat je toen koelwaterslangen bedoelde!!
Ik weet niet of CX Basis ook luchtslangen in een compleet pakket te koop heeft, maar ik vrees van niet eigenlijk….
Wat heb je besteld nu?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Beste Pieter, ik kampte vorig jaar met precies hetzelfde. Toen leek het op een combinatie van alle suggesties (ook met dank aan dit forum!) die je doet. Mijn harmonicaslang had een klein gaatje, bougies waren op en bougiekabel ook. alledrie vervangen en ook nieuwe condensatoren op de bobines geplaatst en het euvel is al een heel stuk minder. Nog niet perfect, maar er wordt aan gewerkt.
Succes!
O sorry, ik meende dat je toen koelwaterslangen bedoelde!!
Ik weet niet of CX Basis ook luchtslangen in een compleet pakket te koop heeft, maar ik vrees van niet eigenlijk….
Wat heb je besteld nu?
Bedoelde alle slangen in het algemeen! Heb mijn bestelling lopen via Lijzenga Damwoude (een aanrader voor iedereen in het noorden). Op het TE werd mij al gewezen op de gare vacuumslangen, dus daar heb ik de prioriteit op gelegd (al wist ik niet dat het vacuumslangen waren!) Zal ze morgen even bellen, neem ik deze kennis ook even mee in het gesprek!
Het biedt ook wat gemoedsrust om te lezen dat het oorzaak ws eerder in de slangen zit, dan in het ontstekingssysteem. We gaan de auto maar eens testen met nieuwe slangen er op, en dan zien we verder. Ook fijn te lezen dat er meer mensen bekend zijn met dit probleem, kunstenvliegwerk! Condensators heb ik nog niet gedaan, voeg ik ook toe aan de lijst!
De harmonicaslang: is dat die dikke ribbelslang op het luchtfilter?!! iemand plaatje?! (voor mij zijn alle slangen rubberslangen, ben nog niet bekend met de unieke individuele benaming voor ieder type slang!)
Thanks en fijne zondag!
Heb nu ook centrale vergendeling ingebouwd. Erg eenvoudig klusje, asbak er uit, zwarte bakkie losschroeven en nieuwe ontvanger (van citroville, borculo) er op aan sluiten. Grappig genoeg had ik nu ook een doorgebrande zekering (net als in het draadje van ... ff zn naam kwijt). En na het lezen van dat draadje wist ik direct dat ik moest zoeken in de zekeringkast nadat het hele middencosole er mee ophield.
Nu heb ik wel het tussenmodel, maar we kunnen stellen dat er nu nog een serie I met cv rondrijdt!
Grtn, De tevreden klusser