1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Mijn Xantia Activa V6 1998
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 15 december 2011 10:49 PM

Citroën, het is me er met de paplepel ingegeven dus hebben er al véél mijn levensloop min of meer mogen verblijden.
De memorabele waren een SM (2° hands), BX Sport, Saxo VTS 16V, en dan degene waar ik het hier even over ga hebben Xantia Activa V6. Stuk voor stuk pareltjes van auto’s love1 .
Dan waren er nog diverse Citroëns die hun werk prima deden en best betrouwbaar waren maar die geen bezieling hadden. Gewoon fijne auto’s zonder meer.
Er waren jammer genoeg ook enkele minder memorabele exemplaren een XM (phase 1 & 2° hands) en een C3 1,4 Hdi 16V die verantwoordelijk zijn voor een flink deel van mijn nu grijzende haardos hmz
Toen ik nu alweer een hele tijd terug 40 jaartjes oud werd vond ik dat een geschenkje voor mezelf niet misplaatst zou zijn en dus werd een Activa V6 nieuw aan gekocht. Ondanks het feit dat ik de wagen niet meer nodig heb omdat ik nu in een C5 2,0 Hdi rijd (binnenkort DS3 SportChic 1,6 Hdi 112) krijg ik het niet over mijn hart om hem weg te doen. Ik heb er wel een redelijk speciale band mee, vooral omdat het een wagen is met karakter (jaja, soms ook een slecht karakter Mr. Green ).
Hij is dus van het bwj. 1998, en heeft intussen al zo’n 175000 Kms in de wielen zitten.
Het motorblok loopt als een lier en heeft in feite nog nooit ernstige problemen verkocht op de bobijnenplaat na waar er eens één kuren van heeft gehad. Ook de thermostaat heb ik al twee maal vervangen omdat de motor te koud bleef en das echt niet o.k.
Wel heeft de hele hydrauliekhandel die onder zo’n Activa zit al voor het nodige herstellingen / onderhoud gezorgd, de beide Activacilinders zijn vervangen wegens lek (‘k denk niet dat er nog één Activa met zijn OEM cilinders rond rijdt). En ook zijn alle bollen natuurlijk al eens vervangen (en binnenkort vermoedelijk terug). En dan zijn er nog de geleidingsblokjes van de bediening van de rolcorector die regelmatig te vervangen zijn en het regelmatig reinigen smeren van dit systeem om de goede werking te verzekeren en scheefstand te voorkomen.
En dan natuurlijk alle andere onderhoud zoals bij iedere andere auto nodig is, opmerkelijk is misschien dat de koppeling nog steeds de eerste is, hopelijk gaat ze het nog even uithouden want denk dat dit ook een dure kost gaat zijn. En het zelf doen zie ik niet onmiddelijk zitten ook al doe ik al de rest meestal zelf op die Activacinders en de distibutieriem na.
Momenteel ben ik al een tijdje bezig om aan de onderzijde de opstekende corrosie op de achterophanging en de hydraulische leidingen aan te pakken zodat ze er terug wat tegen kunnen. Ik zal er hier nog één en ander over posten met foto’s. Voorlopig moeten jullie het maar doen met de foto’s van exterieur en interieur.
Maar het krijgt vervolg…..

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 15 december 2011 10:51 PM
  [ # 1 ]

Ziet er erg netjes uit! Leuke LM eronder!

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 15 december 2011 11:02 PM
  [ # 2 ]

Ja, dat LM eronder daar zijn de meningen wat over verdeeld sommigen houden ervan anderen vinden dat er origineel onder moet. Dat is in alle geval geen probleem ik heb de originele velgen nog liggen in onberispelijke staat en hou ze liefst zo. Dan kan ik later op originele prachtexemplaren gaan rondrijden Smile .

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 15 december 2011 11:55 PM
  [ # 3 ]

Leuk verhaal hoor! En wat is zo’n V6 Activa toch gaaf Cool

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 16 december 2011 10:04 AM
  [ # 4 ]

Heel fraai exemplaar, super!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 16 december 2011 06:57 PM
  [ # 5 ]

idd een hele mooie v6!!!!!

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
mcmaddcatt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 17-05-2011

- ZX Avantage 1.4i
- Xantia 2.0i 16V Exclusive
Gepost: 17 december 2011 02:27 PM
  [ # 6 ]

Prachtige wagen! Lijkt wel nieuw!

Huidig: Citroën BX 1.4i Deauville, Citroën 2CV
Ex: Citroën Xantia 2.0i Exclusive T2 - ORGA# 7882CJ, Citroën ZX 1.4i

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 14 januari 2012 08:36 PM
  [ # 7 ]

Tijdens de kerstperiode had ik even de tijd om eens onder de Activa te duiken. Ik wist dat er hier en daar toch één en ander wat verzorging kon gebruiken. Op voorhand kan je natuurlijk al weten dat je met een wat oudere wagen wel weet waar je mee aanvangt maar niet waar het stopt nono.
Vooral het hulpframe van de achterophanging begon nogal wat ouderdomstekenen te vertonen, maar ook de hydrauliekleidingen van voor naar achter hadden hier en daar meer corrosie dan me lief en dat gaf dus extra werk. En terwijl we dan toch bezig waren kunnen we net zo goed de mand voor het reservewiel, het wiel zelf en nog wat kleine dingen een beurt geven zodat ze terug wat mooier ogen en er opnieuw een tijdje tegen kunnen.
Vooral de leidingen hadden een onderhoudsbeurt echt nodig, ze zitten in een kunststoffen bescherming en ontsnappen daardoor al snel aan je aandacht, goed nakijken is hier de boodschap!!!.
Dus heb ik het grootste deel van die afscherming gedemonteerd, de beschadigde plaatsen blank geschuurd ze een drietal lagen zwarte lak gegeven en ze na een week droging nog enige malen ingespoten met een royale waxlaag. Vooral de plaatsen waar de leidingen in de kunststof afscherming clipsen verdienen aandacht. Daar waren trouwens de grootste beschadigingen, dus heb ik ze na het terug monteren van de kunststof op die plaatsen nog eens extra royaal met wax ingespoten.
Het ophangingsframe heb ik op de beschadigde plaatsen zo goed als mogelijk ontdaan van de roestvorming, dan een behandeling gegeven met roestomvormer, om ze vervolgens twee tot drie lagen satijnzwarte lak te geven.
Nadien heb ik de hele handel inclusief alle hydrauliekleidingen (en dat zijn er nogal wat Surprised ) met een tweetal lagen ML spray ingespoten zodat er nu hopelijk een behoorlijke bescherming is voor de toekomst.
Natuurlijk kon enige tegenslag niet uitblijven en heb ik tijdens het ontroesten van het hulpframe met een stalen borstel in het boormachine een hydrauliekleiding beschadigd very angry . De beschadiging was te ernstig om het zo te laten, en aangezien het om de remleiding van het linkse achterwiel ging kan je daar geen risico mee nemen. Die hebben we dus maar vervangen, gelukkig viel dat héél erg mee al had ik er wel wat schrik voor aangezien je nooit weet of zoiets na meer als 13 jaar nog vlot los wil komen.
Vorig jaar heb ik toch al enige werkzaamheden uitgevoerd aan deze fantastische wagen zoals de remmen terug in orde gezet met o.a. nieuwe remschijven achter en nieuwe flexibels op de voorste remklauwen, de wiellagers voor vervangen enz…. En dan nu dus deze opkuisbeurt onderaan.
Maar hij is deze zorg zeker waard en hij zal in de nabije toekomst nog hier en daar wat extra zorgen krijgen zodat hij helemaal in orde blijft en waardig ouder kan worden Razz

Hierbij enkele foto’s van de laatste werkzaamheden en word natuurlijk in de toekomst nog vervolgt.

VOOR & TIJDENS

NA:

Profiel  
 
rutgerkool
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 27-01-2012

- Xantia 3.0 v6 24 v activa
- AX 1.1 re
Gepost: 28 januari 2012 09:56 PM
  [ # 8 ]

hoi
ik heb ook een citroën xantia 3.0 v6 met het welbekende activa veersysteem.
jij had het over geleide blokken die ervoor zorgen dat hij niet scheef gaat hangen.
daar heeft mij auto dus juist last van.
als ik de motor uit zet dan zakt na enige tijd aan de rechter kant door.
ik denk zelf niet aan een veerbol.
i.v.m het zakken na enige tijd .
nu was mijn vraag of jij een foto heb van die zaak daaronder.
waar ik naar moet kijken en misschien smeren.
ik hoor het graag.
groeten rutger

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7308
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 januari 2012 10:57 PM
  [ # 9 ]

Met het smeren van die geleideblokjes red je het niet als deze ingesleten zijn. ik heb tzt de stangetjes en geleideblokjes vervangen daar er een dood punt inzat. deze blokje en stangetjes kun je met een beetje mazzel nog wel bij de dealer bestellen. wanneer je het stuur naar bijv. rechts draaid zie je zo’n stangetje en blokje achter het linker voorwiel zitten (hetzelf geld als je het stuur naar links draaid dan zie je ‘m wel achter het rechter voorwiel zitten).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 29 januari 2012 01:04 PM
  [ # 10 ]

@ rutgerkool, zoals citroen23 reeds zei met smeren alleen kom je er niet. Smeren (doe ik met siliconenvet) helpt wel om ze wat langer te laten meegaan. Je kan ze zeker nog krijgen bij de dealer en ze kosten een schijntje dus misschien met enkele ineens bestellen.
Scheefstand bij een Activa kan echter ook andere oorzaken hebbn, het mechanisme van de anti-rolcorrector kan vast zitten door roestvoring (zeker als de wagen regelmatig langere tijd stilstaat) of er kan ook ergens een hydraulische fout zijn. Gaat hij enkel scheef als hij een tijdje stilstaat of ook bij draaiende motor?
Van het ganse Activasysteem heb ik ergens nog een uitleg die ik destijds van de garage uit hun officieêle documentatie heb kunnen kopieëren.
Ik zal deze week eens even tijd maken en een foto nemen van die antirol-corrector en de geleiding blokjes / stangen en dan post ik ze hier zodat iedereen die niet mee is kan zien waar we het over hebben Idea .
Ik zal ook de documentatie over het Activa-systeem eens inscannen in pdf en die kan ik je dan eens doorsturen op een mailadres waar je het graag wil ontvangen.
Bezorg me een mailadres (eventueel via een P.M.) en geef me even de tijd en dan zorg ik hier voor Wink .
Mochten er nog mensen interesse hebben laat maar weten en ik stuur het graag door.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7308
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 29 januari 2012 02:28 PM
  [ # 11 ]

Ik heb die documentie al op m’n pc (thuis) in pdf formaat staan . Kan het pas op z’n vroegst volgend wekend mailen daar ik nu in mali verblijf met een laptopje.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 29 januari 2012 04:03 PM
  [ # 12 ]

Mali, dan zit jij beter als wij. Het gaat hier toch nog beginnen winteren tot -8°C volgende week in België.
Profiteer er dus maar even van Smile .
Weet niet of het dezelfde uitleg is als degene die ik heb maar je mag ze me altijd eens doormailen want alle info is welkom, ik stuur je wel mijn mailadres via P.M.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7308
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 29 januari 2012 05:27 PM
  [ # 13 ]

Oke, dan geniet ik er nog fff van (38 graden: Pffff). Mail je het pdf-file volgende week wel fff.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 31 januari 2012 10:53 PM
  [ # 14 ]

Ik ben intussen even met mijn fototoestel onder de wagen gedoken om enige beeldjes te schieten van de antirol-corrector en aanverwanten. Hier zijn ze dus

De kunststoffen geleidingsblokjes die regelmatig te vervangen zijn:

De rolcorrector met het verenmechanisme, dit spuit ik reglmatig eens in met een goed indringend smeermiddel zodat het soepel blijft werken.

Ik had het net nog ingespoten en blijkbaar hangt er nu een deel vettigheid op de katalysator tongue rolleye
Zo te zien moet ik er als het weer wat warmer wordt de roestvorming hier en daar ook maar eens te lijf gaan, gelukkig is de achterste helft van de wagen al gedaan. Je blijft er aan bezig bleh .
Morgen ga ik de documentatie over de werking van het SC/CAR (Activa) eens omzetten in pdf. Het is in het nederlands en omvat een goede uitleg over het systeem, de electronica, de hydraulica, het mechanische gedeelte enz. Het zijn ong. een 30-tal bladzijden. Zoals ik al zei wie ze graag via mail ontvangt geeft maar een seintje Wink .

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7308
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 februari 2012 12:00 AM
  [ # 15 ]

@Rutgerkool: veel plezier met het lezen/vertalen

http://www.citdoks.de/anleitung.php?cr_id=364

p.s. staat nog wel meer activa informatie op deze site !!

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook