1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Break V6 automaat, lijstje
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 januari 2012 11:44 AM

Jeroen28 maakte mij attent op een V6 Break automaat in Borculo met 300k op de klok, eind ‘96, model ‘97.
De vorige eigenaar was de verkoper, niet Citroville. Vroeg aanvankelijk teveel, uiteindelijk werd het € 1500.
Mijn “oude” XM v6 Exclusive automaat met 340 k op de klok voor een leuke prijs verkocht, die is gisteren opgehaald.
Beide auto’s Bleu Mauritius, dus blij.

Duitse import, met zwart leder, stoelverwarming, origineel schuifdak en verder geheel in Exclusive uitrusting.

Rijdt uitstekend, automaat zoals het hoort.
Verder de bekende lijst, dus nieuwe uitlaat, ik weet niet welke delen nog OK zijn, ik heb nog wel wat liggen.
Accu intussen vervangen.
Uiteraard, ” zoals het heurt”, een Hydractiefstoring en een ABS storing.
Rechts voorin was het nat, maar dat is intussen al verdampt. Benieuwd of het terugkomt. Het is denkbaar dat het rechtervoorraam niet helemaal dicht was na mijn proefrit, twee weken geleden.
Achterruitewisser hapert soms, blijft dan middenin ergens steken en gaat later “vanzelf” weer naar het eind.
Dimlichten doen het niet.
Stoelverwarming ook niet.
De eerste inspectieronde leverde tal van relais en stekkerverbindingen met corrosie. Dus het rechter inlicht doet het weer, links nog niet (wat is dat nou weer?).

De Lexia geeft puzzels: Motor storingsvrij met goede waarden.
ABS komt telkens met een verbindingsstoring, de Hydractief ook.

Hydractief heeft een gekke storing die ik niet ken: “rechter achterdeur open” terwijl die dicht is. Als ik het deurcontact inspecteer blijkt dat gewoon te werken. als ik massa maak hoor ik de bekende hydractiefklik en de deurverlichting gaat uit. Maar de melding blijft staan (netjes met alle pixels). Ik heb nog een Hydractief computer, die ga ik er even in stoppen in de hoop dat het dan over is. Het ding veert uitstekend, nee Dirk, geen comfortbollen.

ABS, dat zullen wel de stekkerverbindingen zijn, Zodra ik de winterbanden er onder zet kan ik er bij. Gezien de staat van alle stekkers die ik tot nu toe open had kende de vorige onderhoudsmonteur het bestaan en de heilzame werking van Vaseline niet.

Kortom: weer werk aan de winkel.
De APK is juist verlopen, eind december. Weet iemand of je die peildatum naar de zomer kan verschuiven? Want dit is niet comfortabel, in slecht weer sleutelen als het moet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 22 januari 2012 02:32 PM
  [ # 1 ]

nee Dirk, geen comfortbollen

Ik zei toch niks? Laughing
Jij bent weer onder de pannen voorlopig Jan .
Gefeliciteerd .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 januari 2012 03:18 AM
  [ # 2 ]

Zover ik weet moet je ervoor zorgen dat je uiterlijk binnen twee maanden na verlopen een apk erop hebt zitten. Iets na 1,5-2 maanden kom je boven drijven. Dat is overigens geen gegarandeerd iets.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 januari 2012 03:50 PM
  [ # 3 ]

Druk bezig geweest, intussen.
Eerst maar eens de kar op zijn kant gezet:


Alles achter de katalysator vernieuwd voor ruim € 400. Eerst een Walker, daarna twee Bosals. Paste natuurlijk niet, het pijpje aan de Walker was 4 cm te kort. Dus wat laswerk.
Origineel Citroen zou bijna € 1200 kosten en was niet compleet leverbaar. Het wordt zo langzamerhand moeilijker!

Toen de boel er onder vandaan was een beetje roest verwijderd op en rond het subframe en in de RX gezet. Hydrauliek leidinkjes naar voren bevoeld. ABS stekkers opengemaakt, schoongekrabd en dik in de vaseline weer in elkaar. Dat was nog niet eerder gedaan.

De kooi voor het reservewiel is niet te best. erger nog, de spindel zit zwaar vastgeroest. Als je daar onderweg mee stil komt te staan heb je dus geen reservewiel. Voorzichtig heet gestookt en losgedraaid. Kooi eraf, roest verwijderd en restant gelast. In de RX en weer geplaatst. De spindel goed in het vet.

De ABS-operatie rechts voor onthulde een kapotte sensor. Ik had er nog een. Zoals te verwachten brak het boutje af bij het losdraaien, dus uitgeboord met 6,5 mm, doorlopend boutje met moertje er voor in de plaats. Onbegrijpelijk waarom dat van nieuw af niet zo gedaan is. De oude sensor er uit gesloopt, het gat opgeschoond met de Dremel en de nieuwe er in met dik kopervet.
Stekkertje vol corrosie en geen spoor van vaseline.

Auto weer plat, ABS links voor heeft ook een vaselineloze stekker. Na 1 kilometer gaat het ABS lampje vanzelf uit, daarna werkt het weer naar behoren.

Tweede APK punt is de rechter koplamp. Geen prik op het dimlicht. Er blijkt geen verbinding op die stekker tussen links en rechts. Na enig turen in de schema’s blijkt dat elk dimlicht zijn eigen zekering heeft in het beruchte airco-zekeringbakje bij het luchtfilter. Inderdaad, die van links voor is door.
Die schema’s leren mij ook dat er geen relais zitten tussen grootlicht en de schakelaar aan het stuur. Vreemd.

In één moeite door maar even Xenons gemonteerd en bougies vervangen. Mij dus weer geërgerd aan die stupide rubbertjes waarmee het V6 sierkapje op zijn plek gehouden wordt. Bij mij vielen ze er altijd af bij het weer op zijn plek zetten. Tegenwoordig lijm ik ze vast aan het kapje.

De Hydractiefstoring laat zich niet uitlezen met de Lexia. Het bericht rechter achterdeur open brandt continu. Het contact doet wat het moet doen, dus er is iets geks. Misschien een foutje in de veercomputer? Verwisselen helpt niet, dus we gaan maar weer eens spoorzoeken in de schema’s. Gelukkig veert het allemaal best, het zal dus wel een secundaire storing zijn.

Ook het airbaglampje gaat niet uit. dat moet wachten tot beter weer.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 29 januari 2012 09:29 PM
  [ # 4 ]

Vanaf de kat kun je bij mijn weten de spullen voor de uitlaat nog gewoon nieuw bestellen hoor 1e demper, tussen demper en einddemper incl bevestigingsmateriaal. Alleen de rubbers voor de 1e dempers zijn nfp Alles bij elkaar ben je tegen de 900 euro kwijt.

Wat die ABS betreft, die blijft dus bij contact aan de eerste km dus wel gewoon branden ?  Wat gebeurt er als je een tijdje wacht zonder te rijden ? gaat de boel dan ook netjes uit ? Ik ben bang dat je dan anders de keurmeester er een kilometer in moet laten rijden…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 januari 2012 09:31 PM
  [ # 5 ]

Afgelopen week, ROVAM Amersfoort: 1e demper niet binnen een week te leveren, totaal tezamen meer dan € 1100 (incl BTW).

Ik schat zo in dat ik best een jaartje of wat verder kan met het spul dat er nu onder zit (voor bijna een derde!!!).

De volgende uitlaat ga ik op mijn gemak van RVS maken. Wat ik overhoud besteed ik aan materiaal.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 januari 2012 09:32 PM
  [ # 6 ]

Voordeel van origineel is dat het ongeveer 5x zolang meegaat als die walker-troep.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 29 januari 2012 09:35 PM
  [ # 7 ]

0000173104 296,62 EUR
95654014 483,70 EUR
95666771 259,91 EUR

Totaal incl. BTW       1.040,23 EUR


ik ging even uit van de ex btw prijzen, sorry, mijn fout, maar nog steeds gewoon beschikbaar en zeker niet boven de 1100. Dan rekent rovam er zeker service kosten bij..

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 29 januari 2012 09:36 PM
  [ # 8 ]
waterman schreef:

Voordeel van origineel is dat het ongeveer 5x zolang meegaat als die walker-troep.


dat niet alleen…. het past allemaal op elkaar out of the box…. das ook wel eens erg fijn.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 januari 2012 09:38 PM
  [ # 9 ]

In jouw prijs zie ik het het montagemateriaal niet. Uit mijn hoofd kwam het op € 1142.

Waterman beweert 5 x zo lang mee. Twee keer zo lang kan ik geloven.
Als je de staat ziet van het originele spul dat er onder vandaan komt…..

Erg veel hangt af van het gebruik. Veel koude starts is moordend.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 29 januari 2012 09:44 PM
  [ # 10 ]

1040 of 1140 maakt dan ook niet meer uit Jan Ik kan me goed voorstellen dat je dan voor een alternatief kiest tenzij je van plan bent de wagen nog heel lang onder je te houden.

Wat Waterman stelt van de gebruikstijd, das wel waar. Onder mijn v6 zit een originele fabriekspijp die vanaf de kat 1 geheel is. Dat ding is dubbelwandig. Waar een andere pot zichtbaar verrot is , is deze nog gewoon dicht, ook al zou je dat op het oog niet zeggen. Onder mijn 16v heb ik de laatste 2 potten vervangen door origineel troen spul en die zien er na 2 jaar nog uit als nieuw.

Het is een rekensom naast dat wat je kunt en wilt betalen. Het fijnste van ori spul is dat het er gewoon direct goed oppast ipv eerst nog moeten lassen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 januari 2012 09:47 PM
  [ # 11 ]

De originele achterdemper op m’n V6 ging 8 jaar mee, toen viel er een gaatje in. Ik een walker halen. Die woog de helft van de originele en kostte nog minder dan de helft. Soit, goedkoop en lekvrij dacht ik. Het geluid was al behoorlijk ruk, maar ach, hij zat er al onder… Na 2 jaar pleurde ie er onder vandaan. Kuisverrot. Weer een originele gehaald.

Alles wat ooit van walker gehaald heb, citroen, fiat, bmw, saab: na 2 tot 3 jaar is het gaar. En het klinkt gewoon waardeloos. Het heeft maar 2 voordelen: als je het onwijs leuk vind om lekker met je lasapparaat en slijptol in de weer te zijn is walker gaaf, het past namelijk BIJNA altijd. En het is goedkoop. Maar dat laatste is een non-argument geworden. Ik haal alles gewoon weer bij de dealer.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 januari 2012 09:48 PM
  [ # 12 ]

...en 259,91 EUR voor die voorste demper vind ik schokkend. Een stom recht-uit ding zonder enige frats.

En 483,70 EUR voor dat spaghetti deel valt mij weer mee. Waar al die spaghetti voor nodig is ontgaat mij overigens ook. Dat moet simpeler kunnen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 januari 2012 09:52 PM
  [ # 13 ]
JanSr schreef:

...en 259,91 EUR voor die voorste demper vind ik schokkend. Een stom recht-uit ding zonder enige frats..

Die break van je, die nu misschien een rug waard is, kostte nieuw 80 ruggen. Daar horen dus ook bepaalde onderdeelprijzen bij. Klinkt misschien gek, maar autofabrikanten willen graag iets verdienen en dus ook op de onderdelen. Trek je dat niet, koop een skoda ofzo haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 januari 2012 10:00 PM
  [ # 14 ]

O ja, Bosal is IETS beter (past tenminste) en flikkert meestal pas na 4 jaar onder de auto vandaan. Nadeel is wel dat Bosal (in het geval van mijn bmw) slechts 40 euro goedkoper was dan origineel van de (bmw) dealer. Toch maar weer origineel gehaald. Voor de DS kon je vroeger kiezen: Walker (cheap) Rosi (duurder maar wat paste dat prachtig, klonk dat goed en ging dat toch lang mee) of RVS (past ok, klinkt R*K en DUURRRRRRRR). Wij monteerde alleen Rosi. Tot dat niet meer leverbaar was en we wel cheapass troep moeste gebruiken. Iedere 2 a 3 jaar klant balen omdat er wéér een verse uitlaat onder moest…. hmz hmz

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 januari 2012 10:06 PM
  [ # 15 ]

Kijk, nu zijn we ter plaatse met de discussie.

Na 15 jaar en 3 ton op de klok rijden we nog met groot plezier met auto’s uit het H segment die we met kunst en vliegwerk op straat houden. Blind voor het gebruik genieten we van het comfort.

De horizon van zo’n auto? 15 jaar lijkt mij niet. Wat doe je als morgen de automaat er mee nokt? Misschien twee dagen sleutelen en voor 2 ` a 300 euro een tweedehandsje uit het circuit. Als die auto in zijn 3e of 4e jaar zit laat je blindelings de bak reviseren voor € 2000 ex uit- en inbouw. Nu ga je al nadenken.

Een Aircopomp? Effe van de sloop.

Een verdamper? Met heel veel moed en drie tot vier dagen sleutelen en een nieuwe (mits leverbaar) er in? Dat wordt al ernstig nadenken.

Een XM anno nu is geen auto (meer) ter waarde van een rijtjeshuis.
We komen in de buurt van het Volvo dogma:
“Ik koop hem vanwege de levensduur.”
“???”
“Ja, hij gaat wel 15 jaar mee.”
“Ga je er 15 jaar in rijden, dan?”
“Nee, natuurlijk niet.”

Om al die redenen vind ik € 1200 (nu) teveel voor een uitlaat.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook