Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gáááf!! Dat witte dak met logo is echt fantastisch
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Idd dat dak is mooi gedaan.
Dat GT logo op de zijkant is ook erg leuk
Nr 61 kan misschien straks veranderd worden, ik zie dat je weer ingeschreven ben
Het dak is super goed gelukt, daar ben ik ook erg blij mee
Klopt, ook aankomend jaar doen we weer mee aan Le Citron Pressé. Dat is dit jaar erg goed bevallen, we hebben erg genoten van de mooie wegen en goede sfeer (en al het andere). Met een beetje geluk hoeft het nummer niet veranderd te worden en krijgen we weer 61, maar dat zal wel niet het geval zijn.
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Staat erg gaaf dat witte dak met logo.. Ik heb hier nog een BX staan…. Tijd over?
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Wat een ontzettend vette bak! Ik ben nieuw op dit forum, maar kan niet anders dan mijn lof uiten over deze auto. Graag zou ik ook zo´n toffe AX hebben. Mocht je hem ooit kwijt willen (lijkt me erg onwaarschijnlijk), dan hoop ik, dat je mij weet te vinden
@Bossinkje, ben er zelf ook erg blij mee. Heb hem niet zelf geplakt, dat heeft een goede vriend van me gedaan die in het sticker/reclame werk zit.
@AXracer, bedankt! De kans is erg klein dat deze AX nog weggaat, ik beleef er veel te veel plezier aan en als ik hem verkoop brengt dat veel te weinig op, tel maar eens op wat er aan onderdelen in zit. Als die ooit weggaat, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk in onderdelen zijn.
Zo, we zijn bijna een maand verder. De AX-en staan geduldig op de oprit. Met de GT hebben we natuurlijk nog de rit van het St. Jansdal ziekenhuis gereden, maar sindsdien staat ie weer stil. De 5-deurs staat al langer stil te wachten op de oprit tot z’n nieuwe blok klaar is.
Het blok ligt momenteel geheel uit elkaar. De kop heb ik schoon gemaakt en naar mijn zwager gebracht. Die gaat hem nog wat verder schoonmaken, nieuwe klepseals plaatsen en de kleppen inschuren. Ondertussen regelmatig ‘s avonds even bezig met de rest. Onderblok begint schoon te raken en krijgt een nieuw laklaagje. V.d. week ook beslissen wat we met de cilinders gaan doen. Die zijn best glad, de kans is groot dat we de hoon er even doorheen halen. Maar eerst de rest schoonmaken
Daarna kunnen we weer met de opbouw beginnen. Er ligt een nieuwe koppelingsset te wachten op montage, evenals een distributieset en een nieuwe waterpomp. Verder heb ik gisteren de nodige onderdelen besteld en hopelijk zijn die komende zaterdag binnen. Besteld zijn onder andere de krukaskeerringen, nokkenaskeerring, bakkeerringen, thermostaat, bougies, oliefilter en nog wat zaken.
Tijd voor wat fotootjes.
Zielig in een hoekje, nou ja, zielig, wel in gezelschap van nog een 1.4
Steun ziet er weer toonbaar uit
Voorzijde blok
Achterzijde blok
Deel vd nieuwe onderdelen
Afgelopen week bij de dealer een koppakking voor gietijzeren onderblok besteld en opgehaald. Vanavond maar even tijd gemaakt om deze er tussen te proppen. Gelijk ook het inlaatspruitstuk gemonteerd en een paar foto’s geschoten.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi zo lekker schoon allemaal
2 Weken geleden was eindelijk het moment aangebroken om van de 5-deurs het motorblok te wisselen. De afgelopen maanden druk bezig geweest om het nieuwe blok op te bouwen. ‘s Ochtends samen met Marc het blok en de overige benodigde onderdelen achterin de AX gegooid. AX achter de C4 gehangen en naar de garage (Westerink Harderwijk bedankt!) gesleept.
Rond een uurtje of 10 begonnen met het vooronder leeg te halen en een uurtje later was alles er uit. Daarna rustig de v-bak van het blok gehaald en wat schoner gemaakt op de ontvetterbak.
Rond een uurtje of half 1 arriveerde versterking in de vorm van Bas. Daarna rustig het nieuwe blok verder klaarmaken (koppeling, v-bak, startmotor en uitlaatspruitstuk monteren). Auto weer omhoog, blok er onder, auto er overheen laten zakken en vervolgens het blok omhoog op zijn plek getakeld. Alles aansluiten en monteren, vloeistoffen er in en alles klaar gemaakt voor de 1e startpoging.
Poging 1 met starten en gelijk raak, blokje loopt als een zonnetje
Op de terugweg naar huis wel geconstateerd dat de radiator lek is. V.d. week dus even een nieuwe bestellen en dan moet er gereden kunnen worden met de AX.
V.d. week ook de voorremmen even onder handen nemen aangezien de blokken verkeerd gemonteerd zitten. Ook de achterremmen onder handen nemen, aangezien de handremkabels absoluut niet goed gesteld zijn.
Hier een paar foto’s en filmpjes.
Gelukkig, vandaag eindelijk weer eens een dagje dat het mee zat Vanmorgen begonnen met het demonteren van de linker remklauw en omdat de leiding niet los wilde van de remslang, de remleiding maar van de HRC losgemaakt. Mijn eerste glimlach, wat heerlijk, zo’n mooie nieuwe remleidingsleutel. Dat sleutelt toch een heel stuk fijner aan remleidingen. Enfin, wartel (die was al dol) in de bankschroef gezet en gelukkig kunnen scheiden van de remslang.
Aangezien er een nieuwe leiding gehaald moest worden ook de dynamo maar gedemonteerd. Het bedrijfje waar ik de remleiding ging halen, reviseert ook dynamo’s, dus die moest gelijk mee. Even later weer thuis, zonder dynamo, met een versch stukje remleiding
Aan beide zijden van de auto de 106 GTI remklauwen gemonteerd, deze had ik in de afgelopen weken al uit elkaar gehad, schoongemaakt, ingevet en weer in elkaar gezet. Mooie nieuwe Ferodo DS2500 Racing remblokken erin, nieuwe remslangen gemonteerd en de remleidingen gemonteerd.
Toen was het tijd om de nieuwe HRC te monteren. Aangezien de oude al roestig was, en ik het rempedaal soms best diep in moest trappen, ook hier een nieuwe voor laten komen. Oude HRC eraf (heerlijk, zo’n mooie nieuwe remleidingsleutel ) Reservoir gedemonteerd en schoongemaakt, reservoir op nieuwe HRC gezet en de HRC gemonteerd.
De remslangen en HRC had ik bij autopartsonline.nl besteld en bij je bestelling sturen ze ook altijd remmenreiniger, vet en remvloeistof mee. Dus versche remvloeistof erin, Gunson Eezibleed uit de kast gehaald en de remmen eens even grondig ontlucht. Met als resultaat een goed aanvoelend rempedaal Ik heb de remmen nog niet kunnen testen aangezien er geen dynamo meer inhangt, maar nog wel een v-snaar en wat losse draden.
Toen nog even de bougies eruit gedraaid. De laatste keer reed de GT slecht, op 3 poten en dat moest een oorzaak hebben, ik verwachtte niet dat de GT graag als C1 verder door het leven wilde. En ja, bougie van cilinder 1 drijfnat. Die liep dus niet mee. De bougiekabels maar eens aan een inspectie onderworpen en daaruit bleek dat van de niet meelopende cilinder, het contact in de stekker verder weg zat en dus hoogstwaarschijnlijk geen contact maakte. Ook dit gefixed en nu hopen dat dat probleem ook verholpen is. Al met al dus een goede dag
Verhaal is natuurlijk niet compleet zonder een paar plaatjes, dus die volgen hier.
Remklauw aan de rechterkant, met nieuwe blokken en nieuwe remslang
Remklauw aan de linkerkant, met nieuwe blokken, nieuwe remslang en nieuwe remleiding
Nieuwe HRC met schoon reservoir en versche remvloeistof
M’n nieuwe krik als je die gebruikt hebt, dan wil je niet meer met die bouwmarkt/lidl/aldi/halfords krikjes werken
Kijk mama, met 1 hand
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat met de AX op de wegen in het noord franse straks tijdens de pressé.. ik zou m’n auto eerder verHOGEN dan verlagen voor die karresporen daar
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik doe wat Cv-buis isolatie om m’n draagarmbrug, dan moet dat daar helemaal goed komen :p
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als ik die foto’s bekijk, komen de flashbacks even terug, heb in een ver verleden ook nog een AX GT gehad maar ik dacht dat die standard 85 Pk had. Het enige wat ik nog herinner was dat de stangen van pook naar versnellingsapparaat niet bestand waren voor mijn iets te sportief schakelgedrag. Alleen hij heeft het niet overleefd (RIP) Heb hem eventjes total-los gereden en bij wonder was de kooi nog intact. De kleur dat ik toen had was iets met grijs metalic, had het toen gekozen omdat het iets beter aanleunde bij het grijze plastiek. Het was een leuke auto, nog veel plezier met je GT.
Dank je, dat gaat wel lukken
Als je een 85 pk versie gehad hebt, heb je er 1 met 2-traps carburateur gehad. Die zijn nog geen jaar geleverd in NL ivm milieuwetgeving, er is toen monopoint-injectie ingekomen en deze hadden stndaard 75 pk. Dit was ook een monopoint, maar omgebouwd naar 2-traps carburateur, met nog de nodige aanpassingen. Nu levert het blokje een vermogen van 98,5 pk bij 6.000 rpm en een koppel van 132,6 nm bij 4.250 rpm.