Remklauw kan ik uitsluiten. Het geluid was vanmorgen ook in de file na afremmem en weer rustig optrekken. Bij optrekken was het geluid gelijk aan de snelheid van de omwenteling die de wielen maakte (snapt iedereen dit?). Zodra ik harder ga rijden overstemt rijwind en motorgeluid het geluid…
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 41
- Xsara Citroen Xsara Break 1.4 HDI Différence 2
Ook bij mijn Saxo was er een gekraak en soms leek het wel een soort van rammelen.
Bleek het lager van de rechter schokdemper te zijn, zat wat speling in.(dit zag ik al een x voorbij komen hier tussen de reactie’s).
Hoefde (nog) niet vervangen te worden. Bij de garage hebben ze die grote centrale moer losgemaakt (onder de motorkap), goed ingespoten met vet, vastgezet met de momentsleutel en ik rij inmiddels al ruim 10.000 km zonder gekraak of gerammel. Kosten: niets service van de zaak.
Laat daar dan ook even naar kijken, paar minuten werk. Succes
Met vriendelijke groet,
Jan
Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V LPG
Ik had: Citroen Xsara break 1.4 HDI Différence 2
Saxo 1.1i SX
Xsara Coupe VTR 1.6
Xsara Break 1.9D
Bedankt voor de reactie jan b.
Ik zal zsm die moer even losdraaien en invetten/inspuiten.
De monteur bij mijn garage denkt aan een homokineet. Lijkt me niet zo fijn en kostbaar. Momenteel heb ik weinig geld voor onderhoud aan de Saxo gereserveerd.
C1 Ambiance 2006
Nog even over dat invetten. De monteur had de moer een stuk losgedraaid, vervolgens heeft hij het vet langs de schroefdraad gespoten en ook met zo’n klein slangetje in het ventiel er langs gespoten zodat het goed bij het lager kwam.
In december zijn bij mijn Saxo beide aandrijfassen vervangen, 1 homokineet was aan zijn eind. Voor de zekerheid de andere ook vervangen.
In combinatie met een kleine beurt kostte dat totaal 620 euro. Ja, dat kost wat maar dan kan hij weer jaren door. Ik heb nu bijna 210.000 op de teller staan.
Met vriendelijke groet,
Jan
Saxo 1.1i SX
Xsara Coupe VTR 1.6
Xsara Break 1.9D
Ok. Weet je wat voor vet hij er in spoot? Qua kosten zit ik het afgelopen jaar al
boven de 1000 euro, vandaar.
C1 Ambiance 2006
Merk of zo weet ik niet. Ik vond het nog het meeste lijken op zo’n kettingspray voor de motor, komt er vloeibaar uit en dan verdampt de vloeistof en blijft het vet keurig achter. (lijkt dan op gewoon kogellager/ketting vet)
Met vriendelijke groet,
Jan
Saxo 1.1i SX
Xsara Coupe VTR 1.6
Xsara Break 1.9D
misschien domme opmerking maar is de d-riem al ooit vervangen? 10jaar/120000km eerst bereikte is van tel.
Yep, onlangs toen de koppakking is vervangen nog.
C1 Ambiance 2006
Vandaag met een vriend een stuk gereden. Bij (fors) afremmen een knakkend geluid wat mijn maat gelukkig ook opviel. Ik begon al aan mijzelf te twijfelen.
Als je na het (fors) afremmen weer optrekt hoor je weer dat knakkende geluid….
Volgens hem geen homokineet maar een stangetje of veer ofzo.
Ik word er gek van!
C1 Ambiance 2006
dan kan de riem ook al worden uitgesloten.
Kan je het geluid eens proberen op te nemen?
dat wordt moeilijk.
C1 Ambiance 2006
Nou dat had ik dus ook. Bleek dus een lager van schokdemper te zijn (bovenaan bij de schroefveer) . Bij remmen of sterk in veren en bij stilstand als ik aan het stuur draaide knakken/kraken.Wat je maat zegt van die veer lijkt dus te kloppen.
Met vriendelijke groet,
Jan
Saxo 1.1i SX
Xsara Coupe VTR 1.6
Xsara Break 1.9D
Beste Jan,
Ik zal zo snel mogelijk (denk volgende week maandag) naar de garage gaan en ze vragen of ze daar eens naar willen kijken.
Alvast bedankt voor de tip en ik houd je op de hoogte!
C1 Ambiance 2006
Er is vandaag een fuseekogel vervangen bij mijn Saxo. Tijdens de terugreis van de garage naar huis was de auto heerlijk stil, geen gekraak of geknak….
Hopelijk lost dit het probleem op!
C1 Ambiance 2006