Hoi,
Nu ik weet dat ik aan die ellendige dure TRX banden vast zit, omdat ik die T-velgen heel mooi vind, begin ik steeds meer overtuigd te raken dat ik een CX GTI T2 wil. Maar ik vind nergens dit model met LPG.
Kan dit eigenlijk wel?
bij voorbaat dank,
Xander












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat kan. De betere gas boer kan dat inbouwen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
als je dat wil, zou ik dat combineren met een modern motor management. dan ga je er op alle fronten op vooruit, en je bent toch bezig.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Waarom zou je dat eigenlijk willen? Maak je zoveel kilometers?
Onderhoud wordt in dat geval namelijk een grotere kostenpost dan brandstof. En zo’n installatie kost zeker € 2000 heb ik begrepen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
omdat ik heb begrepen dat een GTI T2 nogal een slokje lust en je het heel snel eruit haalt.
Ook als je het pas na 5 jaar eruit heb zou ik het doen.
Over welk extra onderhoud heb je het? Het onderhoud aan de gasinstallatie of heeft de motor ook meer te lijden met gas?
Het verbaast me dat in DS-en en eenvoudigere CX-en regelmatig een gasinstallatie wordt ingebouwd en in een T2 vind je ze nauwelijks.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Simpel: er zitten veel (dure) onderdelen specifiek op een GTi Turbo die gevoelig zijn. Daarbij krijgen aandrijfassen, motorsteunen, wielophanging, koppeling enorm op hun donder bij een auto van dat kaliber. Snellere slijtage dus.
Bij af en toe gebruik is dat heus aanzienlijk minder, maar dan heb je de installatie er dus ook veel minder snel uit. Het een sluit dus het ander min of meer uit als je logisch nadenkt.
Geen idee wat het onderhoud aan LPG-installatie behelst, dat zou je aan de gasboer moeten vragen.
De reden dat vrijwel niemand LPG in een GTi Turbo legt, is dat de meeste mensen zo’n auto niet voor het zuinige kopen. Net zoals een DS motor in een SM slechts zeer sporadisch voorkomt (en m.i. nergens op slaat, maar da’s wat anders).
Reden twee is, dat je ook meteen een vrij prijzige installatie moet monteren anders werkt het simpelweg niet goed, of je sloopt luhtmassameters aan de lopende band door talloze backfires.
Maar wel leuk dat je interesse in de CX nu is gewekt!!
Heb je reeds een bepaalde CX op het oog of ben je nog in de oriënterende fase?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Daarbij is het in de motorruimte al zo enorm vol, dat het nauwelijks past. Op de DS en CXsen zitten conventionele installaties van 600 euro. Een LPI voor de GTI kost zomaar 2000. De LPI installatie hoeft geen onderhoud.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een gasinstallatie voor de turbo kost rond de 1700 euro incl. Een plaatselijke lpg inbouwer heeft me gegarandeerd dat hij er prima op gaat lopen.
Zou je aanraden dit draadje eens door te lezen.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/161604/P0/.
Ik zag nu bijna 200 pagina’s. Volgens mij komt hier alles wel langs wat je (nog nooit) hebt durven dromen over een CX GtiT2. En nog gekker in de praktijk gebracht ook. Volg dat draadje nu al weer bijna 7(!) jaar en volgens mij is er niets meer wat ooit niet besproken/gedacht/geprobeerd/gedaan is. Volgende stap kan alleen nog maar zijn de CX geschikt maken als zelfstandig vliegtuig.
Heb hier altijd een hoop info kunnen gebruiken voor mijn eigen Turbo.
LPG/LPI zal als notdone langskomen denk ik maar denk wel dat er verwijzingen staan waar je dat zou moeten laten doen.
Bij zo’n prijs zou je het er al na 2 jaar uit hebben (indien MRB vrijgesteld), uitgaande van 10000 km/jaar en 1:9 bij benzine en 1:8 op LPG met literprijzen van 1,80 resp 0,80. Ik denk er ook wel eens aan maar ik de nijging bestaat dan natuurlijk dat je meer gaat rijden, met natuurlijk meer slijtage (en roest) tot gevolg en een hogere verzekeringspremie. En dan verwijnt je voordeel (deels) weer. Op zich vind ik de kans op meer slijtage bij een gtit2 wel meevallen mits je hem niet als een Formule 1 auto berijdt. Ik merk niets van abnormale slijtage aan blok en onderstel/transmissie. De ruimte onder de kap is wel uiterst beperkt, zeker bij ook nog een aanwezige airco.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Past prima:
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
freek schreef:Op zich vind ik de kans op meer slijtage bij een gtit2 wel meevallen mits je hem niet als een Formule 1 auto berijdt. Ik merk niets van abnormale slijtage aan blok en onderstel/transmissie.
Bij 10.000 km per jaar misschien niet en dan moet je bovendien echt relaxed rijden, maar daar is zo’n ding toch niet voor?
Als je ermee rijdt zoals hij bedoelt is (knallen dus, en dat wil je toch, want waarom anders een GTi T2 kopen?) dan zal de boel significant gaan slijten. Ik ken er voorbeelden van en dat gaat gewoon in de papieren lopen. Maar oké dat zijn dan wel daily drivers met 30.000 km/jaar.
Overigens: het valt of staat ook wel degelijk met de basis die je aanschaft. Koop je een goede waaraan altijd netjes gewerkt is en tijdig onderhoud gepleegd, dan zal je dat een hoop misère besparen.
Maar koop je een ‘voordelig’ project of een wagen van iemand die er de centen of de handigheid niet voor (over) had en die hem (dus) noodgedwongen wegdoet, dan kun je lullig op de koffie komen met zo’n apparaat.
Xander, als je wilt: ik ken iemand die onlangs gasinjectie heeft laten inbouwen in z’n Turbo 2. Als je mij je emailadres en/of telefoonnummer even per PB stuurt, kan ik vragen of die man contact met je wil opnemen, zodat je wellicht naar zijn ervaringen kunt vragen.
Hij is ervaringsdeskundige omdat hij er dagelijks mee rondrijdt (en toegegeven: ik niet)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zoals gezegt kan een T2 wel op LPG, ook hier op het forum is daar zeker eerder over geschreven.
De rede dat het weinig gedaan wordt heeft waarschijnlijk ook met de wegenbelasting te maken. Op dit moment is bijna nog geen enkele T2 wegenbelastingvrij.
Ik denk dat je er nooit een G3 goedkeuring voor krijgt.
CX T2 op benzine +/- 1330 Kg
Dat kost in ZH 704 euro aan wegenbelasting.
Door de LPG installatie wordt de CX zwaarder, ze rekenen 80% van de tankinhoud.
Je zal dus ten allertijde over de 1350 Kg grens heen gaan.
Dan kom je in dezelfde provincie op 1568 euro per jaar!
Je zal waarschijnlijk een groot deel van je kofferbak moeten opofferen.
Onderbouw is alleen mogelijk bij het verwijderen van de benzine tank, dus zal je weer een andere oplossing moeten verzinnen voor een kleine benzine tank ergens in de auto. Zulk soort oplossingen maken de inbouw ook weer duurder.
De vraag die je jezelf moet stellen is hoeveel km je gaat rijden per jaar..
Een CX blijft bij veel km’s best een dure auto om te rijden, toch elke 10k een beurt.
Of een T2 zoveel duurder is als een andere CX daar heb ik mijn twijfels bij. Ja de banden en uitlaten zijn stuk duurder. Verder zie ik niet echt enorm veel extra onderhoud ivm een normale 25 GTi.
In de praktijk waarschijnlijk een paar 100 euro per jaar duurder per jaar voor een T2
Het grootste probleem bij een CX blijft roest, of je nu een eenvoudige of een dure rijdt dat maakt weinig uit














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zat het net effe te resumeren….
- je vind die trx’ies te duur
- je wil op lpg rijden
en toch wil je een cx gtit2?
Kan je niet beter een 2 litertje scoren? Lpg setje er in voor 900 eurootjes, cheap-ass banden op zo’n beetje iedere hoek te koop en zo’n beetje elke smederij kan er aan klussen voor weinug..
Ideetje?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Of je koopt wel die GTiT (niet T2 maar de belastingvrije versie), plakt er voor 100 euro een stel alfa 15 inch velgen onder. Kosten de banden ook minder dan voor 14” velgen. En mikt er wel die LPG installatie in van bijna 2 ruggen.
Heb je toch een fijne wagen die niet de allerhoogste hoofdprijs hoeft te kosten. Die overigens ook op LPG net zo fijn rijdt als op benzine, en bovendien minder snel last van pingelen zal hebben….
Het geld dat je “bespaart” kun je dan naar de garage brengen voor t onderhoud.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Arjan Verkade schreef:De rede dat het weinig gedaan wordt heeft waarschijnlijk ook met de wegenbelasting te maken. Op dit moment is bijna nog geen enkele T2 wegenbelastingvrij.
Het toeval wil dat mijn T2 wel belastingvrij is. En over het willen hebben van een T2 voor het ‘raggen’ zoal s Leontien schrijft: er zullen onder de eigenaren ongetwijfeld mensen zijn die hun t2 niet eerst rustig warm rijden en hun auto verder mishandelen. En dan zal het zeker kassa zijn. Maar een T2 kan je ook netjes met heel veel plezier berijden. Als de auto warm is af en toe een sprintje en verder lekker cruisen op de snelweg met 120-130 met een heerlijk laag toerental en een enorm koppel om even te passeren. Als je in Nederland gaat planken komt er nog een kostenpost bij Het genoemde gedrag hoort niet bij het weggedrag van een CX maar meer bij een Sabaru Impreza, een golfje gti of een verlaagde BMW met grote uitlaten.