jeroen_m schreef:Evelien, hoe is het afgelopen? Heb het topic gevolgd en ben benieuwd hoe het er mee staat. Ik hoop dat je door de overweldigende meedenkerlarij en bijbehorende adviezen de kern van de zaak niet uit het oog bent verloren. Rijdt jouw overigens zeer strak ogende BX nu weer als een spreekwoordelijk zonnetje? Ik ben benieuwd en waarschijnlijk velen met mij. Houd ons op de hoogte van de soap…
nou hij rijd wel, maar nog niet zo als het echt hoord.
Hij doet het weer aardig goed hoor, maar heeft soms toch nog de neiging om af teslaan, maar dat merkt je dan wel , begint ie onregelmatig te lopen. En die rode lampjes blijven geowon oplichten op het dash, heel irritant… snap er niks meer van. we hebben r nu al zoveel aan gedaan.
- nieuwe verdelerkap + rotor
- slangetje wat los hing afgedopt
- stationair toerental iets hoger (die was te laag afgesteld)
- V power benzine ipv die 95 rotzooi
- nieuwe bochies
uhh.. dat is zo wat ik op dit mment kan bedenken at er aan gebeurd is.
edit = heb een bosch onstekings module, maar nog niet er in gezet, zit nu duccelier in. Die standaard er in zit.
Moet ik die bosch er toch maar eens in doen dan?
Ik zou sowieso de Bosch er in zetten, en toch ook eens wantrouwig naar je dynamo gaan kijken.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Ik zou sowieso de Bosch er in zetten, en toch ook eens wantrouwig naar je dynamo gaan kijken.
ja dat over die dynamo d8 ik ook al aan, misschien nieuwe koolborstels der in?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
EvelienBX schreef:Robin schreef:Ik zou sowieso de Bosch er in zetten, en toch ook eens wantrouwig naar je dynamo gaan kijken.
ja dat over die dynamo d8 ik ook al aan, misschien nieuwe koolborstels der in?
Meten is weten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Evelien, fijn dat hij weer rijdt, maar jammer dat hij nog niet lekker loopt. Een stukje terug begreep ik dat je motor langzamer ging lopen, tegen afslaan aan, als je verbruikers zoals licht, ventilatie enzo inschakelde. Dat geeft mij te denken dat de dynamo nog goed werkt, omdat er nog sterke respons is. Als een dynamo stroom moet opwekken begint hij zwaarder aan de motor te trekken. Hij zet immers mechanische energie om in elektrische, dus als hij meer stroom moet leveren neemt hij meer kracht af van de motor.
Ik zou in dit geval niet zomaar de dynamo verdenken, aangezien een motor ook prima loopt zonder (zolang de accu nog vol is). Uit ervaring weet ik dat je makkelijk een half uur zonder dynamo kunt rijden met licht aan, zonder licht wel een uur.
Het lijkt toch eerder op een onstekingsprobleem. Als je bougies en verdelerinrichting al hebt vervangen, zal het aan bobine of timingsmodule kunnen liggen. Meet maar eens de weerstand tussen de hoogspanningsuitgang (waar de kabel naar verdeler uitkomt) en de massa (bobinechassis, motorblok, - pool accu). Afhankelijk van het merk dient dit in de orde van 6,5 tot 8 duizend ohm te zijn. Sla de vraagbaak erop na.
Een andere kost je op de sloop niet meer dan een tientje. Neem (iemand met) een multimeter mee en pak uit een peugeot 205, 305, ax, bx, visa of waar dan ook een vergelijkbare bobine inzit, het exemplaar met de hoogste weerstand (behalve oneindige weerstand, want dan is ie stuk). Een bobine is gewoon een hoogspanningstrafo en is niet bepaald merk of type gebonden. De stekkers moeten passen en kloppen. Bosch en Ducellier bobines zijn zonder meer uitwisselbaar.
Als je bobine goed is, dan wijst eigenlijk alles erop dat je ontstekingsmodule(<-ik bedoel timingsapparaat) gaar is of dat je vaste vervroeging niet goed staat. Die ontstekingsmodule(<-dat is het verdelerhuis) is voorzien van sleufgaten, zodat hij draaibaar is. Verdraai je hem tegen de draairichting van de rotor in, dan vervroeg je het ontstekingmoment en andersom verlaat je het. Ik kan het redelijk op gehoor, maar als je het echt goed wilt hebben, moet je een stroboscoop gebruiken. Staat ook in de vraagbaak beschreven (die had je er toch bij?).
(edit:) PS: Foutieve termen aangepast ter voorkoming van misverstanden (zie verderop in dit topic).
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:Evelien, fijn dat hij weer rijdt, maar jammer dat hij nog niet lekker loopt. Een stukje terug begreep ik dat je motor langzamer ging lopen, tegen afslaan aan, als je verbruikers zoals licht, ventilatie enzo inschakelde. Dat geeft mij te denken dat de dynamo nog goed werkt, omdat er nog sterke respons is. Als een dynamo stroom moet opwekken begint hij zwaarder aan de motor te trekken. Hij zet immers mechanische energie om in elektrische, dus als hij meer stroom moet leveren neemt hij meer kracht af van de motor.
Ik zou in dit geval niet zomaar de dynamo verdenken, aangezien een motor ook prima loopt zonder (zolang de accu nog vol is). Uit ervaring weet ik dat je makkelijk een half uur zonder dynamo kunt rijden met licht aan, zonder licht wel een uur.
Het lijkt toch eerder op een onstekingsprobleem. Als je bougies en verdelerinrichting al hebt vervangen, zal het aan bobine of timingsmodule kunnen liggen. Meet maar eens de weerstand tussen de hoogspanningsuitgang (waar de kabel naar verdeler uitkomt) en de massa (bobinechassis, motorblok, - pool accu). Afhankelijk van het merk dient dit in de orde van 6,5 tot 8 duizend ohm te zijn. Sla de vraagbaak erop na.
Een andere kost je op de sloop niet meer dan een tientje. Neem (iemand met) een multimeter mee en pak uit een peugeot 205, 305, ax, bx, visa of waar dan ook een vergelijkbare bobine inzit, het exemplaar met de hoogste weerstand (behalve oneindige weerstand, want dan is ie stuk). Een bobine is gewoon een hoogspanningstrafo en is niet bepaald merk of type gebonden. De stekkers moeten passen en kloppen. Bosch en Ducellier bobines zijn zonder meer uitwisselbaar.
Als je bobine goed is, dan wijst eigenlijk alles erop dat je ontstekingsmodule gaar is of dat je vaste vervroeging niet goed staat. Die ontstekingsmodule is voorzien van sleufgaten, zodat hij draaibaar is. Verdraai je hem tegen de draairichting van de rotor in, dan vervroeg je het ontstekingmoment en andersom verlaat je het. Ik kan het redelijk op gehoor, maar als je het echt goed wilt hebben, moet je een stroboscoop gebruiken. Staat ook in de vraagbaak beschreven (die had je er toch bij?).
heel erg bedankt voor de info,
en ja een vraagbaak van de bx heb ik.
ik zal binnenkort sowieso de ducclier onstekingsmodule vervangen voor de bosch. (uit een bx gehaald van de sloopt, zelfde type bx).
Dat slangetje was is afgedopt (een paar blz terug heb ik daar foto’s van), hoort ie dan toch niet ergens anders aan te zitten, iets waar je zo niet kan zien. Want sinds die is afgedopt merkt ik geen geschil. dat was het slangetje van een of andere vervroegings iets.
kan het ook zijn dat de kleppen gesteld moeten worden? dat heeft toch ook wel effect op het lopen van de motor, en volgens mij is dat nodig, maar mijn pa zei dat je daar niet zo goed bij kan, omdat dat zo’n liggende motor is…
jeroen_m schreef:Een bobine is gewoon een hoogspanningstrafo en is niet bepaald merk of type gebonden. De stekkers moeten passen en kloppen. Bosch en Ducellier bobines zijn zonder meer uitwisselbaar.
Let op, dit klopt niet helemaal.
Bobines zijn gemaakt om samen te werken met contactpuntjes OF met een elektronische module. Je moet de impedantie meten van de primaire spoel om te weten of deze geschikt is voor een elektronische onsteking. Deze ligt bij contactpuntjes in de orde van 10tallen ohms en bij bobines voor elektronische onsteking in de orde van enige ohms. Een nieuwe kost mischien 30/35 EUR.
jeroen_m schreef:
Als je bobine goed is, dan wijst eigenlijk alles erop dat je ontstekingsmodule gaar is of dat je vaste vervroeging niet goed staat. Die ontstekingsmodule is voorzien van sleufgaten, zodat hij draaibaar is. Verdraai je hem tegen de draairichting van de rotor in, dan vervroeg je het ontstekingmoment en andersom verlaat je het. Ik kan het redelijk op gehoor, maar als je het echt goed wilt hebben, moet je een stroboscoop gebruiken. Staat ook in de vraagbaak beschreven (die had je er toch bij?).
Ook dit klopt niet helemaal. Je verwisselt de onstekingsmodule met de stroomverdeler. De onstekingsmodule (al eerder genoemd in dit topic) ook wel genaamd onstekingsversterker zit gemonteerd onder de bobine (op het schutbord) en daar is niks aan af te stellen.
De stroomverdeler (die jij hier ten onrechte ontstekingsmodule noemt) bevat de sensor die het tijdstip bepaalt waarop de vonk gegeven moet worden. Bovenop de stroomverdeler zit de verdelerkap gemonteerd. Dit ding is idd afstelbaar met sleuven en zit op de zijkant van de cilinderkop. Hij is idd het best af te stellen met de stroboscoop. Vroeger bij contactpuntjes kon je het statisch doen met een lampje of een vloeitje tussen de contactpuntjes. Bij elektronische ontsteking zoals de BXjes hebben kan het alleen nog met de stroboscoop.
Echter, wanneer de afstelling van de onsteking verkeerd staat, loopt ie altijd matig en niet soms. Maar het kan sowieso geen kwaad om het af te stellen.
Evelien, ik zou sowieso die Bosch module plaatsen ipv de Ducellier.
EvelienBX schreef:
Dat slangetje was is afgedopt (een paar blz terug heb ik daar foto’s van), hoort ie dan toch niet ergens anders aan te zitten, iets waar je zo niet kan zien. Want sinds die is afgedopt merkt ik geen geschil. dat was het slangetje van een of andere vervroegings iets.
NIET ALLEEN vacuumvervroeging Evelien. Beetje klok en klepel syndroom denk ik. Bij die S6 carburateur zit een heel stelsel van vacuumslangetjes. Allemaal uitgebreid besschreven in een paar pagina’s terug en het staat ook in de vraagbaak.
Je woont me iets te ver weg om je aan te bieden er ff naar te kijken. Doe maar eens die module vervangen.
mpostma schreef:EvelienBX schreef:
Dat slangetje was is afgedopt (een paar blz terug heb ik daar foto’s van), hoort ie dan toch niet ergens anders aan te zitten, iets waar je zo niet kan zien. Want sinds die is afgedopt merkt ik geen geschil. dat was het slangetje van een of andere vervroegings iets.
NIET ALLEEN vacuumvervroeging Evelien. Beetje klok en klepel syndroom denk ik. Bij die S6 carburateur zit een heel stelsel van vacuumslangetjes. Allemaal uitgebreid besschreven in een paar pagina’s terug en het staat ook in de vraagbaak.
Je woont me iets te ver weg om je aan te bieden er ff naar te kijken. Doe maar eens die module vervangen.
oke zal eerst dat ding maar eens vervangen, anders moet ik zaterdag maar gewoon uitgebreid met dat boek erbij alle slangetjes nakijken, want ik heb zo’n vermoeden dat vorige eigennaar er ook mee geklooit heeft en het geowon fout zit…
EvelienBX schreef:
oke zal eerst dat ding maar eens vervangen, anders moet ik zaterdag maar gewoon uitgebreid met dat boek erbij alle slangetjes nakijken, want ik heb zo’n vermoeden dat vorige eigennaar er ook mee geklooit heeft en het geowon fout zit…
Sja, die vaccuumzooi ziet er zodanig hopeloos uit dat het idd lijkt alsof er iemand hopeloos mee heeft zitten klooien. Als ik het niet vergeet kan ik vanavond wel ff mijn vraagbaak nakijken. Je kan me ook wel ff op MSN stalken om me hieraan te herinneren
mpostma schreef:jeroen_m schreef:Een bobine is gewoon een hoogspanningstrafo en is niet bepaald merk of type gebonden. De stekkers moeten passen en kloppen. Bosch en Ducellier bobines zijn zonder meer uitwisselbaar.
Let op, dit klopt niet helemaal…
Je hebt gelijk, maar ik stel dit gemakshalve omdat contactpuntjes in auto’s bijna uitgestorven zijn. Ik bedoel meer dat een 205 bobien of een van een AX het net zo goed doet in een BX als die van een ZX of een C15E.
mpostma schreef:jeroen_m schreef:
Als je bobine goed is, dan wijst eigenlijk alles erop dat je ontstekingsmodule gaar is of dat je vaste vervroeging niet goed staat. Die ontstekingsmodule is voorzien van sleufgaten, zodat hij draaibaar is. Verdraai je hem tegen de draairichting van de rotor in, dan vervroeg je het ontstekingmoment en andersom verlaat je het. Ik kan het redelijk op gehoor, maar als je het echt goed wilt hebben, moet je een stroboscoop gebruiken. Staat ook in de vraagbaak beschreven (die had je er toch bij?).
mpostma schreef:Ook dit klopt niet helemaal. Je verwisselt de onstekingsmodule met de stroomverdeler. De onstekingsmodule (al eerder genoemd in dit topic) ook wel genaamd onstekingsversterker zit gemonteerd onder de bobine (op het schutbord) en daar is niks aan af te stellen.
Dat is dan het gevolg van een misverstand ops: Want ik bedoel inderdaad het huis van het timingsapparaat. De verdeler is strikt genomen alleen rotor en kap (voor het verdelen de hoogspanning over de verschillende bougies). Wat dus ontstekingsmodule heet noem ik transistormodule. Hoe moet ik de module, huis, hok, toestand waarin het timingsapparaat huist dan het best noemen?
Ik weet wel hoe het allemaal werkt en deel mijn kennis graag, maar verwarring scheppen is wel het laatste wat ik wil en door onjuist gekozen terminologie is dat zo gebeurd.
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:Je hebt gelijk, maar ik stel dit gemakshalve omdat contactpuntjes in auto’s bijna uitgestorven zijn. Ik bedoel meer dat een 205 bobien of een van een AX het net zo goed doet in een BX als die van een ZX of een C15E.
Klopt. PSA is al heel vroeg (eind jaren 70, begin jaren 80) massaal overgegaan op elektronische onsteking, waar in de jaren 80 in de goedkopere duitse massaproducten nog massaal contactpuntjes werden toegepast.
jeroen_m schreef:
Dat is dan het gevolg van een misverstand ops: Want ik bedoel inderdaad het huis van het timingsapparaat. De verdeler is strikt genomen alleen rotor en kap (voor het verdelen de hoogspanning over de verschillende bougies). Wat dus ontstekingsmodule heet noem ik transistormodule. Hoe moet ik de module, huis, hok, toestand waarin het timingsapparaat huist dan het best noemen?
Ik weet wel hoe het allemaal werkt en deel mijn kennis graag, maar verwarring scheppen is wel het laatste wat ik wil en door onjuist gekozen terminologie is dat zo gebeurd.
Noem het een stroomverdelerhuis. Het is in elk geval wel duidelijk dat we hetzelfde bedoelen.
@mpostma: stroomverdelerhuis dekt aardig de lading, maar ontstekingshuis zou denk ik ook kunnen, maar goed we weten nu waar we het over hebben.
@evelienBX: Nog even resumeren: Is het slechte lopen bij alle toerentallen of meer in het lagere toerengebied? Bij constante belasting of juist nij het optrekken? Is het probleem consistent of treedt het af en toe op? \
En wat zijn de laatste ontwikkelingen?
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:@mpostma: stroomverdelerhuis dekt aardig de lading, maar ontstekingshuis zou denk ik ook kunnen, maar goed we weten nu waar we het over hebben.
@evelienBX: Nog even resumeren: Is het slechte lopen bij alle toerentallen of meer in het lagere toerengebied? Bij constante belasting of juist nij het optrekken? Is het probleem consistent of treedt het af en toe op? \
En wat zijn de laatste ontwikkelingen?
Het slechte onregelmatig lopen vooral bij stationair lopen. en als ik bijna stil sta, als moet stoppen bij stoplichten enzo, dan gaan ook direct weer de lampjes branden. Dan weer wel dan weer niet, heel affisselend. VAndaag starte ie in 1 keer. geen choke gebruikt vandaag. Deed het heel netjes, maar toen ik van snel weg af kwam (waar ik niet harder dan 125 heb gereden) en bij een stoplicht terecht kwam, begon die weer te kutten met die stomme rode lampjes en bagger stationair te lopen… dus kan ook niet aan koude motor liggen of wat dan ook. Snap er geen hol van.
Morgen gaan we bosch onstekingsmodule er in doen.
EvelienBX schreef:jeroen_m schreef:@mpostma: stroomverdelerhuis dekt aardig de lading, maar ontstekingshuis zou denk ik ook kunnen, maar goed we weten nu waar we het over hebben.
@evelienBX: Nog even resumeren: Is het slechte lopen bij alle toerentallen of meer in het lagere toerengebied? Bij constante belasting of juist nij het optrekken? Is het probleem consistent of treedt het af en toe op? \
En wat zijn de laatste ontwikkelingen?Het slechte onregelmatig lopen vooral bij stationair lopen. en als ik bijna stil sta, als moet stoppen bij stoplichten enzo, dan gaan ook direct weer de lampjes branden. Dan weer wel dan weer niet, heel affisselend. VAndaag starte ie in 1 keer. geen choke gebruikt vandaag. Deed het heel netjes, maar toen ik van snel weg af kwam (waar ik niet harder dan 125 heb gereden) en bij een stoplicht terecht kwam, begon die weer te kutten met die stomme rode lampjes en bagger stationair te lopen… dus kan ook niet aan koude motor liggen of wat dan ook. Snap er geen hol van.
Morgen gaan we bosch onstekingsmodule er in doen.
Zijn heel ordinaire zaken als dynamo, accu en de bedrading daartussen al gecontroleerd?
Ich bin ein Breaker