Hallo iedereen,
Mijn naam is Bart, 22 jaar uit Maastricht.
Onlangs heb ik een Saxo gekocht uit 1999 met 94755km op de klok, nieuwe uitlaat en accu sinds november 2011 en een distributieriem die er pas 1000km op zit.
Zelf ben ik wat onderzoek aan het doen om te kunnen sleutelen aan de auto en met eventueel wat kleine aanpassingen die de auto wat soepeler en sportiever te laten rijden en klinken.
Ik wil bijvoorbeeld een uitlaateindstuk erop zetten waardoor er een wat dieper brommend geluid ontstaan maar ook dat hij niet te veel herrie gaat maken. Ook wil ik een open sportluchtfilter plaatsen. Nu gaat mijn vraag daar dan ook over.
Ik ben op zoek naar een open sportluchtfilter aanschaffen maar ik zie niet zozeer welke ik moet hebben. Moet het een complete kit zijn of kan het alleen het katoenen aanzuiggedeelte zijn?
Zijn er verder dingen waar ik nog rekening mee moet houden? Heeft iemand hier al ervaring mee en kan iemand mij eventueel een leverancier of fabrikant aanraden?
Hopelijk krijg ik een spoedige reactie!
Met vriendelijke groet,
Bart
Welke je precies nodig hebt weet ik niet. Indien je naar een winkel zou gaan, die mensen hebben een catalogus en daar staat alles in. Mocht je voor een online webshop kiezen dan zal je even google moeten raadplegen.
Ik kan je misschien met volgende link wat verder helpen:
Bedankt voor het reageren. Ik had deze al gepost voordat ik bij jouw topic reageerde
Ik heb dan eigenlijk nog een vraag, wat creëert eigenlijk die diepe brom bij een auto?
Ik neem aan de einddemper, maar kan een uitlaatsierstuk hier ook al voor zorgen?
Zie de link, deze wil ik eventueel hebben voor die diepe brom maar ben niet zeker ervan of het het gewenste effect gaat geven.
http://www.nltuning.nl/virtuemart/rvs-uitlaatsierstukken/rvs-uitlaat-sierstuk-rond-76-mm/
sier stuk doet alleen maar wat het woord zegt. Het is voor de mooi. Geluid veranderd er niks vvor. Daarvoor zijn je toch echt een andere einddemper moeten hebben. laat al dat merloze spul links liggen. ga je spijt van krijgen. Meestal is zoiets modelletje brul pijp.
sebring / remus / devil .... zijn nog redelijk beschaafd qua geluid.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Uitlaatsierstuk ziet inderdaad alleen maar leuk uit, voor mooie brom moet je echt een andere demper hebben. Ik heb zelf Remus onder mijn ZX, geeft leuk geluid, niet te asociaal. Zou gewoon gaan voor een van de merken die randY noemt.
Wat het voordeel van een openluchtfilter is weet ik niet precies, volgens mij wordt je auto daar ook luider van. Een openluchtfilter in combinatie met een luidere uitlaatdemper geeft een hele opvallende en luide auto, beetje als die (te) zwaar gepimpte Golfjes. En volgens mij wil je dat niet echt.
Ik heb zelf gewoon een sportfilter in mijn originele luchtfilterhuis zitten, dus geen openluchtfilter.
Geeft niet echt vermogenswinst, maar wel een betere gasrespons, vooral als je ouwe filter een beetje is dichtgekoekt. Geluid is ook iets beter, wel goed hoorbaar maar niet hard of zo.
Ik zou zeggen kijk wat je wilt. Onderdelen zijn goed te krijgen, soms moet je alleen wel net even dat ene dingetje kunnen vinden. Ik heb mijn Remus via een advertentie op internet voor een prikkie van iemand overgekocht. Beetje opknappen en gaan met die banaan. Zo blijft het ook leuk voor de portemonnee.
Auto’s tot nu toe:
Opel Corsa B 1.4i Sport (1998) (verkocht)
Citroen ZX E2 1.8i Aura (1995) (gesloopt)
BMW 320i E36 Coupe (1994) (verkocht)
Alfa Romeo 156 2.0 TS (1998) (onderdelenauto, gestript en gesloopt)
Huidige auto:
Alfa Romeo 145 1.4 TS (1997) (daily driver)
Fiat Cinquecento S 0.9 (1997) (voor erbij, omdat het kan)
bedankt voor je uitgebreide reactie. een prettige aanvulling en hier kan ik wel wat mee!
Realiks schreef:Welke je precies nodig hebt weet ik niet. Indien je naar een winkel zou gaan, die mensen hebben een catalogus en daar staat alles in. Mocht je voor een online webshop kiezen dan zal je even google moeten raadplegen.
Ik kan je misschien met volgende link wat verder helpen:
Dat is wel lekker hete lucht dat de auto dan binnen krijgt, niet zo ideaal.
Verder is de carterontluchting ook voorzien van een filter maar de originele aansluiting op de luchtinlaat is nog open, dat is rommel binnendoen, moet afgestopt worden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017