Dag allen,
Ik heb de tellerbak van een GTi Turbo op de kop getikt en ik wil daarvan gaarne de turbo en oliedruk metertjes aan de gang krijgen.
Nou heb ik uitgevonden dat de turbo meter in een benzine turbo via de boardcomputer werkt.
Die ik in mijn turbo diesel niet heb…
En ik heur veel mensen zeggen dat turbo diesel 1’s sterker/degelijker/robuuster zijn dan T2’s.
Is dat zo? Zit er verschil in het blok van een turbo 1 en 2?
Ik weet dat de T2 oliespuit-dingen heeft om de zuiger van onderaf te koelen, en dat de krukas en de zuigers ook anders zijn. En dat de olie en waterpomp wat meer spierballen hebben.
Maar zit er daadwerkelijk verschil in de blokken/koppen?
Grotere koel/olie kanalen bijvoorbeeld, ik roep maar wat…
BVD,
Glenn
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Glenn- schreef:Nou heb ik uitgevonden dat de turbo meter in een benzine turbo via de boardcomputer werkt.
Waar heb je dat vandaan?
Een GTi T2 heeft vanaf 87 geen boardcomputer meer, die werd vervangen door een startonderbreker.
Mijn CX heeft dus ook geen boardcomputer en wel een werkende turbodruk meter.
Zover ik weet haalt deze zijn meeting bij een sensor vandaan die aan het schutboord hangt. Ben even de naam van dit ding kwijt, het zit in elk geval aangesloten op het vacuumcircuit




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
MAP-sensor, manifold air pressure
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Boardcomputer/motorcomputer.
De essentie is dat het een computer betreft die ik niet heb.
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een mapsensor is toch geen computer? Een diesel heeft ook een ‘manifold’ (spruitstuk), dus mocht ie de sensor niet hebben, dan kun je die vast wel plaatsen.




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Mapsensor zit toch alleen op auto’s met een katalisator?
Waar halen de andere hun signaal dan vandaan?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik dacht altijd via deze:
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Dat lijkt meer op een vacuum/druk pot, ja
Krijg je daarmee de meter rechtstreeks aangestuurt?


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘t Antwoord was al gegeven maar toch nog maar: mijn turbo heeft geen boord computer (en ook geen startonderbreker trouwens) en wel een werkende turbodrukmeter. Dus je bent op de goede weg.




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Volgens mij heeft een benzine uitvoering net ff een computertje of wat meer!?
Inspuiting
Ontsteking
En daar kon het signaal wel eens vandaan komen??
Falk schreef:Volgens mij heeft een benzine uitvoering net ff een computertje of wat meer!?
Inspuiting
Ontsteking
En daar kon het signaal wel eens vandaan komen??
exactemundo!
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook op een CX turbodiesel zit een druksensor voor de inlaatdruk. Dat ding zorgt namelijk voor het kleine rode lampje onder in de toerenteller dat moet gaan branden als de inlaatdruk te hoog oploopt. Een turbodrukmeter zat standaard op de Cx 25 trd turbo van 1983 en 1984 (serie 1 dus) en die karren hadden geen computer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij hangt die sensor hier achter het KVS potje
Als ik het goed zie loopt het slangetje dat boven de veerbol rechts langs het potje gaat naar die sensor.




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Maar kun je een GTI TURBO dash nu in je dieselt beunen??
Daar ging het om














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je de schema’s hebt moet dat wel lukken. Je zal in ieder geval de diesel-toerenteller moeten overzetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste