3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
4hp18 vraagje
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 01 februari 2012 06:13 PM
  [ # 31 ]
JanSr schreef:

Waar zat die aan?

V6 12V uit 1992.

Profiel  
 
9000-95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-2012

Gepost: 01 februari 2012 10:22 PM
  [ # 32 ]

Achtergrond van de newtonmeters vraag is dat ik richting de 380nm wil gaan met mijn blok (geen punt bij saab) en daarom de sterkst mogelijke interne componenten zoek. Maar zo te zien komen de sterkste motoren op deze bak bij Saab zelf vandaan, de 2.3T 4cyl levert standaard 200pk/323nm maar voor de automaatversies werd dat door Saab zelf al teruggeschroefd tot 300nm door een andere ecu mapping. Ik had gehoopt dat er nog ergens een sterkere uitvoering van de bak zou zijn, maar helaas, lijkt erop dat de 2.3T bak de beste basis is. Voorzichtig gassen tot ik in 3 zit dan maar…

Een heel andere bak monteren gaat me vooralsnog een wat te gekke operatie worden. Helaas heeft Saab op de 9000 nooit de overstap gemaakt naar de 4HP20, zoals oa Alfa en Citroen wel hebben gedaan. De 9000 heeft tot het einde in 1998 de 4hp18 gehouden, 13 jaar met de zelfde bak geleverd!
In de latere saab types (900ng, 9-3, 9-5) zitten compleet andere Aisin bakken, die zijn wel sterker (400nm) maar worden electronisch gestuurd en dat ga ik niet aan de pruttel krijgen omdat het motormanagement van de 9000 dit niet ondersteunt.

De 4hp18QE die Matthijs noemt is grotendeels hetzelfde ding, maar dan met electrokleppen in het brein en een electronische aansturing. Soort doorontwikkeling. Maar ik zie er de meerwaarde niet van in, hydraulische sturing werkt perfect en de bak is niet sterker.

@ citro-power: Als jouw bak een V6 bak is dan zit er een 4.28 diff in helaas, heb ik er niks aan. Maar in elk geval bedankt voor je aanbod. Ik blijf zoeken naar een dieselbak.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 01 februari 2012 11:47 PM
  [ # 33 ]
Matthijs309 schreef:
JanSr schreef:

Als ik het zo lees is ook dit weer een kwestie van gewoon doen. Ik heb het idee dat ook Matthijs309 dit alles met rode oortjes leest. Een keer een sleutelweekendje optuigen?

Ja het is mooi werk, en nog leuker te lezen dat ze het in een Saab prima doen. Misschien puur omdat ze bij Saab niet zijn verkocht als ‘sealed for life’?

Beetje schroeven en draaien aan zo’n automaat zou ik mn hand niet voor omkeren, ware het niet dat ik geen XM of automaat meer heb


Dat ‘sealed for life’ deed Citroen toch ook niet, of heb ik dat mis?

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 02 februari 2012 04:20 PM
  [ # 34 ]

Volgens mij niet bij de 4hp18, wel bij de 4hp20.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Daffodil31LE
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 438
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 04 maart 2012 02:23 AM
  [ # 35 ]
9000-95 schreef:

Ik blijf zoeken naar een dieselbak.

Heb ik hier nog eentje liggen. Uit mijn D12T gekomen omdat hij behoorlijk mottig schakelde. Vervangen door een bak uit een CT, van een forumlid uit Deventer als ik het me goed herinner. Die werkt prima in de D12T.

puffel schreef:

Dat ‘sealed for life’ deed Citroen toch ook niet, of heb ik dat mis?

Geen idee wat er in een Evasion voor bak zit, maar bij die van m’n pa is-ie toch echt zonder aftapplug… Met wat kunstgrepen is de olie daarvan wel te vervangen, maar in een XM gaat dat ietsje eenvoudiger.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 20 maart 2012 03:08 PM
  [ # 36 ]

Het lijkt mij wel dat een bak bij een tct later doorschakelt. Vind je diesel dat leuk? En de kickdown, bij 4000 toeren terugschakelen?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 20 maart 2012 03:53 PM
  [ # 37 ]

De bak schakelt op dezelfde momenten, de kickdown had ik zelf ook mn bedenkingen bij maar persoonlijk gebruik(te) ik dat nooit.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 20 maart 2012 11:46 PM
  [ # 38 ]

Als jij je automaat bij 4000 toeren nog ff wil laten terugschakelen, moet je het gas wel gruwelijk diep instampen lijkt me.
Bovendien kun je de kickdown afregelen met het (ont)spannen van de kickdownkabel natuurlijk.

Da’s het mooie aan zo’n 4HP18: overal valt nog mee te klooien.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 21 maart 2012 07:03 PM
  [ # 39 ]

Maar als ik met mijn V6 plankgas rijd, schakelt hij bij 5500 toeren. Best vroeg vind ik, maar een diesel loopt eerder in de toerenbegrenzer, dus dan schakelt de bak nooit over lijkt mij. Lijkt me niet fijn als je je blok kan opblazen door plotseling vol gas te geven. Dat moet gewoon kunnen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook