kachel radiator
doghouse
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 06-01-2011

Gepost: 30 januari 2012 04:23 PM

Hallo

Ik ben in het bezit van een C5 2 liter break (benzine)uit 2002 hiervan is de kachelradiator lek (volgens de garage) ,Aangezien dit een behoorlijk prijzige klus is en ook gelet op het bouwjaar van de auto wil ik het zelf proberen te repareren.
Nu heb ik 2 vragen

1e Is deze klus voor een onervaren sleutelaar te doen en zo ja Hoe?

2e Is er iemand die dit kan en mij tegen een schappelijke vergoeding mee kan helpen of het helemaal uitvoert ? ( omgeving Utrecht)

groet
H.S

Profiel  
 
Cvijf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 01-10-2009

Gepost: 31 januari 2012 06:26 PM
  [ # 1 ]

1. Ik denk niet dat deze klus door een onervaren sleutelaar zonder auto en elektra kennis te doen is.
Het dashbord moet eruit, dus ook de airbags, stuur, middenconsole etc etc. En alle bedrading zal los moeten van elke knop en stekker.
Geen idee of hier mensen zijn die een dergelijke ingrijpende klus gedaan hebben. Op het C5 forum zijn wel mensen met ervaring. Vraag het daar ook eens.
http://www.c5club.nl/c5forum/

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 31 januari 2012 09:23 PM
  [ # 2 ]

als alternatief, kan je ook de twee slangen die het shutbord ingaan met elkaar verbinden, beste is om de slangen los te trekken aan het moterblok zijde en daar een stukje slang tussen zetten, hier mee voor kom je, dat het interieur nat wordt, of dat de moter in eens zonder vloeistof zit, met als gevolg een lekke koppaking, omdat je dan natuurlijk geen warme lucht meer hebt kan je gaan kijken voor een externe kachel op 12volt.voor de winter maanden.

Profiel  
 
Cvijf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 01-10-2009

Gepost: 01 februari 2012 07:51 PM
  [ # 3 ]

Ik vroeg me even af of het voor bv een APK wel mocht, een kachelradiator kortsluiten ivm met het moeten kunnen ontwasemen van een voorruit.
Echter, lees deze interresante duscussie.
http://www.apkexperts.nl/carrosserie/2011/10/01/wat-als-de-kachelradiateur-onklaar-is-gemaakt/
Voor een APK hoeft de kachelradiator niet te werken, maar of het verstandig is zonder warme lucht te ontwasemen zijn er verschillende visies.
Ik zou in deze dagen niet graag zonder voorruitverwarming rijden zoals in vorige reactie aangegeven wordt.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 01 februari 2012 10:57 PM
  [ # 4 ]

ik schreef toch dat je dan, er ook voor kan kiezen, voor een externe 12volt,s kachel, dit had je bv vroeger ook voor de lelijke eend, leek op een grote haardroger, maar je hebt ze ook die je op het dachbord kan zetten.

Profiel  
 
Cvijf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 01-10-2009

Gepost: 02 februari 2012 12:18 PM
  [ # 5 ]

In de tijd dat ik in een citroengarage werkte, een 35 jaar geleden, was er iemand die een elektrische verwarming in had gebouwd.  Binnen de old-timerclubs waar ik lid van was, heb ik dat vaker gezien inderdaad.
Heb zelf ook even in onze Saviem SG2 met een ontkoppelde kachelradiator gereden.
Een kleine heater op 12 V en een computerblower uit een groot computernetwerk als tijdelijke vervanging.
Zo eentje:
.

Maar dan merk je dat de meeste ontwaseming installaties van een auto toch wel uitgedacht zijn en op
de juiste plekken hun blaasmonden hebben. 
Ik zou er niet graag weer mee moeten rijden. Was een koude ervaring met soms weinig zicht.
Bij vriezen en/of vochtig weer was de blower zonder kachelradiator niet voldoende.
Voorjaar en zomer geen probleem. Vergeet ook niet dat de hele auto verwarmd wordt, met op meerdere plaatsen uitblaasmonden, met deze ene radiateur.
Dus niet alleen ontwasemen.
Het mag duidelijk zijn dat ik niet voor het ontkoppelen van de kachelradiateur zal kiezen.

Zou het in technisch opzicht ook nog wat uitmaken, of problemen geven, dat de kachel en de temperatuur ook aangestuurd word door sensoren in de auto en warme lucht aanvoer buizen?
Dus dat de blower steeds op volle power wil draaien omdat de temperatuur in de auto te laag is, of op de plaatsen van meten en afgeregeld zijn, niet de goede meetwaarden geeft?
Het lijkt me dat de stand “automatisch” niet meer werkt, en dus de airco ook niet. En dat is met het droogblazen en ontwasemen best prettig lijkt me.

Helaas zal TS iemand moeten zoeken om de klus te klaren denk ik. Op het C5 forum zijn een paar sleutelaars. Misschien dat zij het voor een schappelijke prijs willen doen, met hulp van TS.
Van dit forum weet ik niet of er hier ook sleutelaars zitten, vandaar mijn opmerking over het C5 forum

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook