1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Turbo- en olie-druk meters in een diesel? & Waarom T1 diesel steviger dan T2?
Glenn-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2010

Gepost: 31 januari 2012 02:28 PM

Dag allen,

Ik heb de tellerbak van een GTi Turbo op de kop getikt en ik wil daarvan gaarne de turbo en oliedruk metertjes aan de gang krijgen.
Nou heb ik uitgevonden dat de turbo meter in een benzine turbo via de boardcomputer werkt.
Die ik in mijn turbo diesel niet heb…


En ik heur veel mensen zeggen dat turbo diesel 1’s sterker/degelijker/robuuster zijn dan T2’s.
Is dat zo? Zit er verschil in het blok van een turbo 1 en 2?

Ik weet dat de T2 oliespuit-dingen heeft om de zuiger van onderaf te koelen, en dat de krukas en de zuigers ook anders zijn. En dat de olie en waterpomp wat meer spierballen hebben.

Maar zit er daadwerkelijk verschil in de blokken/koppen?
Grotere koel/olie kanalen bijvoorbeeld, ik roep maar wat…

BVD,
Glenn

The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 januari 2012 07:50 PM
  [ # 1 ]
Glenn- schreef:

Nou heb ik uitgevonden dat de turbo meter in een benzine turbo via de boardcomputer werkt.

Waar heb je dat vandaan? Wink

Een GTi T2 heeft vanaf 87 geen boardcomputer meer, die werd vervangen door een startonderbreker.
Mijn CX heeft dus ook geen boardcomputer en wel een werkende turbodruk meter.

Zover ik weet haalt deze zijn meeting bij een sensor vandaan die aan het schutboord hangt. Ben even de naam van dit ding kwijt, het zit in elk geval aangesloten op het vacuumcircuit Wink

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 januari 2012 08:18 PM
  [ # 2 ]

MAP-sensor, manifold air pressure

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 januari 2012 08:58 PM
  [ # 3 ]
Profiel  
 
Glenn-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2010

Gepost: 01 februari 2012 12:26 AM
  [ # 4 ]

Boardcomputer/motorcomputer.
De essentie is dat het een computer betreft die ik niet heb.

The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Profiel  
 
Gepost: 01 februari 2012 09:35 AM
  [ # 5 ]

Een mapsensor is toch geen computer? Een diesel heeft ook een ‘manifold’ (spruitstuk), dus mocht ie de sensor niet hebben, dan kun je die vast wel plaatsen.

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 01 februari 2012 09:57 AM
  [ # 6 ]

Mapsensor zit toch alleen op auto’s met een katalisator?
Waar halen de andere hun signaal dan vandaan?

Profiel  
 
Gepost: 01 februari 2012 02:34 PM
  [ # 7 ]

Ik dacht altijd via deze:

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 01 februari 2012 03:08 PM
  [ # 8 ]

Dat lijkt meer op een vacuum/druk pot, ja
Krijg je daarmee de meter rechtstreeks aangestuurt?

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 01 februari 2012 05:48 PM
  [ # 9 ]

‘t Antwoord was al gegeven maar toch nog maar: mijn turbo heeft geen boord computer (en ook geen startonderbreker trouwens) en wel een werkende turbodrukmeter. Dus je bent op de goede weg.

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 01 februari 2012 05:55 PM
  [ # 10 ]

Volgens mij heeft een benzine uitvoering net ff een computertje of wat meer!?
Inspuiting
Ontsteking
En daar kon het signaal wel eens vandaan komen??

Profiel  
 
Glenn-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2010

Gepost: 01 februari 2012 06:49 PM
  [ # 11 ]
Falk schreef:

Volgens mij heeft een benzine uitvoering net ff een computertje of wat meer!?
Inspuiting
Ontsteking
En daar kon het signaal wel eens vandaan komen??

exactemundo!

The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 februari 2012 06:52 PM
  [ # 12 ]

Ook op een CX turbodiesel zit een druksensor voor de inlaatdruk. Dat ding zorgt namelijk voor het kleine rode lampje onder in de toerenteller dat moet gaan branden als de inlaatdruk te hoog oploopt. Een turbodrukmeter zat standaard op de Cx 25 trd turbo van 1983 en 1984 (serie 1 dus) en die karren hadden geen computer.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 februari 2012 07:54 PM
  [ # 13 ]

Volgens mij hangt die sensor hier achter het KVS potje

Als ik het goed zie loopt het slangetje dat boven de veerbol rechts langs het potje gaat naar die sensor.

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 01 februari 2012 08:02 PM
  [ # 14 ]

Maar kun je een GTI TURBO dash nu in je dieselt beunen??
Daar ging het om

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 februari 2012 08:24 PM
  [ # 15 ]

Als je de schema’s hebt moet dat wel lukken. Je zal in ieder geval de diesel-toerenteller moeten overzetten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook