2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Turbo- en olie-druk meters in een diesel? & Waarom T1 diesel steviger dan T2?
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 02 februari 2012 12:54 PM
  [ # 16 ]

gaat naar die sensor

Die sensor zit toch alleen in een benzine (ijectie) versie? Het ding regelt toch de vervroeging van de ontsteking?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 februari 2012 01:52 PM
  [ # 17 ]
waterman schreef:

Ook op een CX turbodiesel zit een druksensor voor de inlaatdruk. Dat ding zorgt namelijk voor het kleine rode lampje onder in de toerenteller dat moet gaan branden als de inlaatdruk te hoog oploopt. Een turbodrukmeter zat standaard op de Cx 25 trd turbo van 1983 en 1984 (serie 1 dus) en die karren hadden geen computer.

Voor het schakelen van het lampje is een drukcontact nodig met een aan/uit-schakeling.
Voor de aanwijzing op een meter is een sensor nodig met een analoog uitgangssignaal.

Serie 1 XM’s TD, waaronder de mijne, hebben ook een turbodrukmeter in de tellerpartij.
De gever voor het signaal hangt aan het accurek, achter het brandstoffilter, en zit met een slangetje aangesloten op het inlaatspruitstuk.

Wellicht is deze gever ook bruikbaar in de CX.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 02 februari 2012 03:06 PM
  [ # 18 ]

Volgens mij is er ook nog geen antwoord gegeven op de vraag wat de reden is waarom een Diesel turbo 1 betrouwbaarder is gebleken dan een diesel Turbo 2?

Even voor Glenn sprekend (als dat mag Glenn?) hij wilt bepaalde componenten van een turbo 2 gaan gebruiken om zijn Turbo 1 te optimaliseren. Dan wel een Turbo 2 blok gebruiken en onderdelen van turbo 1 blok gebruiken om eht turbo @ blok aan te passen/betrouwbaarder te maken. Er heet iemand hier op het forum zijn tubo 1 aangepast, maar waarom en wat heeft hij gedaan? Met name de waarom vraag denk ik dan?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 februari 2012 04:09 PM
  [ # 19 ]

Dat is Rusty Duck, zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/201304/P195/#1569217

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2419
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 02 februari 2012 04:13 PM
  [ # 20 ]

De waarom is vrij simpel. Dat blok heb ik toendertijd gekocht met een T1 onderblok, T2 versnellingsbak, turbo, pomp en verstuivers.
De turbo was gaar en daarom is die vervangen door een T1 turbo die we nog hadden liggen. De rest is zo gebleven.

Een T1 houdt t beter vol omdat die niet tot t uiterste gebracht is. T2 blokken hebben sneller last van een koud getrapt verleden. Een combo maken van t1 en t2 blokken zal niet zoveel doen voor betrouwbaarheid, omdat de t2 ook enkele voorzieneningen heeft om m beter bestand te laten zijn tegen warmte. (meer vermogen is meer warmte die afgevoerd dient te worden.)

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook