Eelko schreef:Als ik in het magazijn-onderdelenboekje van de ID/DS club kijk dan kost
een stuurhuis van Citrotech 535 euro min 90 euro borg voor je oude stuurhuis.
Heb zelf ook een nieuw stuurhuis nodig, de mijne lekt .
Hoe zijn de ervaringen met een tweedehands stuurhuis dat niet lek is?
Deze zijn nl. een stuk goedkoper.
kan alle kanten opgaan…...............
hou je van sleutelen en heb je er een locatie voor than go for it
maar het kan ook en miskoop worden als je een gebruikt (ongereviseerd)stuurhuis koop kan ie alsnog na een week gaan lekken (doordat ie bijv.al 3 jaar in de schappen ligt)kan ook 2 jaar of langer goed gaan
zoals ik al eerder vermelde: het kan alle kanten opgaan ...........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Gezien het gekloot enm geklooi om een stuurhuis goed in te bouwen, zou ik gaan voor een gereviseerde als je het geld kunt missen. Een tweedehansje is volgens mij verkeerde zuinigheid.
En reken maar dat je de smoor in zal hebben als je “nieuwe” goedkope stuurhuis na 3 weken alweer lekt op je remmetjes…......
Suc6, de klus heb ik ook gedaan, en ach… dan kan iedereen het
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Ok jongens, gister een nieuwe gekocht bij het clubmagazijn (met citrotech sticker) de prijs is 630 euro
(in contrast mijn renault 19 heb ik voor 450 euro gekocht).
Ik heb ook even citrotech gebeld, aardige vriendelijke mensen. de prijs daar was 725 euro incl.
Nu eerst weer een maandje weg voor mijn werk, en dan als ik terug ben weer aan de slag….......
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
OK jongens ik ben terug en tering wat is het inmiddels koud geworden in mijn nederland….....
Goed voor ik ga beginnen, ik heb zojuist het werkplaatshandboek doorgenomen en daar staan een tweetal hulpstukken in, heb ik deze echt nodig en zo ja heeft iemand er tekeningen van…........
verder nog dingen waar ik op moet letten?
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Een paar tips die mij zo te binnen schieten:
Een eerste punt is dat je de stang van het stuur meteen zo op de as van het ronsel moet schuiven dat de spaak van het stuur in de juiste stand staat bij rechtuitrijden, en dat het stuurslot werkt. Dat laatste regel je door het boutje en de moer waarmee je de stuurstang vastzet op de as van het ronsel in de juiste gleuf vast te zetten met het stuurslot op slot: wat meer of minder het stuur naar je toetrekken of naar beneden duwen.
Daarna de kanteling van het stuurhuis:
Eén hulpstuk is om er voor te zorgen dat het suurhuis zo wordt gemonteerd dat het asje van het ronsel in één lijn ligt met de de stuurstang. Dat is mooi als je het hebt, in Soesterberg verkopen ze het geloof ik, maar je kunt ook het stuur ook een paar x draaien zodat het stuurhuis zich richt.
Dan de zijdelingse verschuiving:
De maten waarmee je het stuurhuis zijdelings moet verschuiven staan in het werkplaatshandboek. Controleer dat liever te vaak dan te weinig.
Vergeet het rubber niet om de tapse bout uit het stuurhuis waarmee de stuurstangen worden bediend.
Kontroleer of het wieltje op de stuurstang dat rechtuitrijden makkelijker maakt, in de juiste positie zit in de rechtuitstand.
Monteer de aansluiting van de hydraulische leidingen spanningsvrij, dus voordat je alles vastzet.
Kijk of de harmonika rubbers van je prachtige nieuwe stuurhuis vrijlopen van de leidingen die er vlak boven zitten.
Test het sturen met de wielen van de grond voordat je afmonteert en voel of hij lekker licht stuurt.
Dat waren zo wat tips.
Suc6
M
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou eerst de wielewaal sleutel kopen om de veer van de stuurbuis los te maken ( en later weer vast te zetten..)
Die twee tools zijn erg handig maar niet noodzakelijk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zeg Joris,
Kun jij misschien ff de link hier ergens in zetten van het verslag dat ik heb gemaakt over ditzelfde onderwerp?
De laatste keer dat ik een link plaatste (andere website voor de baas) ging het hele zaakje naar de knoppen…..
En het inbouwen van zo’n stuurhuis hoeft niet lang te duren, maar neem gewoon de tijd, en lijkt het je toe dat de zaken niet goed zitten, begin dan maar opnieuw. Pas na 3x had ik het ding er vrijwel goed inzitten. Heb allen 3 weken geleden gemerkt waarom dat appeltjes wieltje erin zit, en hoe het voelt als dat niet exact goed zit…..
Volg de aanwijzingen in het handboek op, meten is weten…...
En apk gelijk alles aan waar je bij kunt, want voor deze operatie ligt gelijk je halve neus van je auto.
Succes!
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Ergens heb ik zitten lezen over wel of niet goedwerkende revisie stuurhuizen..
Begrijp die zever niet zo goed..Een gereviseerde stuurhuis kun je toch testen ? Er bestaan toch maatstaven en normen ? Ik neem aan dat deze stuurhuizen ter plaatse kunnen gecontroleerd worden zoals beschreven in handboeken..niet ?
Mr Smith
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat klopt maar als ze na een paar honderd km weer gaan lekken is dat toch klote… Dan moet je alles weer uitbouwen! ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>