Vorig jaar heb ik wat opknapwerk beschreven aan mijn Mauritius blauwe XM V6 Exclusive 1998 LPG-G3. Er blijft nu nog één probleem over dat ik graag aan de experts zou willen voorleggen:
Bij koude motor start de auto goed, maar na een paar seconden is het stationair toerental niet meer regelmatig en hunt een beetje heen en weer tussen 1200 en 800 toeren. De motor houdt in dit toerengebied ook in als je probeert op te trekken en slaat dan gemakkelijk af. We rijden dus weg met een flinke dot gas. Eenmaal op temperatuur is er geen probleem meer: starten OK, stationair regelmatig, allemaal prima.
Verdachte nummer 1 is de stappenmotor, dus die heb ik ultrasoon gereinigd en gesmeerd. Deze loopt nu verderlicht en lijkt verder prima te werken. Omdat ik verder geen aanwijzingen kon vinden heb ik mede-forumlid Brian geraadpleegd. Zijn Lexia stelde vast dat de MAP-sensor sluiting geeft. Ik heb enige tijd zelf wat geexperimenteerd, zoals resetten met de accupolen eraf, stekkers schoonmaken en contactsprayen, maar zonder succes.
Daarna heb ik de kwestie aan Dinant van Citroville voorgelegd. Die stelde vast dat het geen verschil maakt of de MAP sensor is aangesloten of niet. Kortom, de sensor lijkt niet mee te doen bij de motorregeling, terwijl dat wel zo hoort.
Vervolgens heb ik aan het LPG inbouwstation gevraagd of die iets met de MAP hebben gedaan, maar dat blijkt niet het geval.
Dat levert de volgende vragen op:
- is er een verband tussen het hunten bij koude motor en de MAP ?
- zo nee, wat miskomt mij als ik het draadje van de MAP niet aansluit ?
- wat is een logische volgende stap ?
Dat ” hunten” zoals jij het noemt herken ik wel, maar dan niet op een v6 maar op een 16v.
Mijn 16v staat regelmatig gewoon stil in de loods met losse polen. Wil ik er dan mee gaan rijden en ik geef de wagen niet even rustig de tijd om de boel in te leren dan heb ik dat zoeken ook en is er de neiging tot afslaan als ik niet rap genoeg ben met het gas.
Polen gewoon even een tijdje los leggen en de stekker van de ecu los, uurtje of zo zou meeeer dan voldoende moeten zijn. Dan de boel erweer op. Starten, even rustig stationair laten draaien, minuutje of 5 en dan even rustig een klein stukje gaan rijden. Bij voorkeur niet direct in druk verkeer. Op die manier ben ik er dan met mijn 16v gewoon vanaf en draait de boel als vanouds.
De accupolen los heb ik al geprobeerd, maar wat is dan de toegevoegde waarde van de ECU-stekker los ? Gebeurt er dan iets extra’s ?
Dat hoeft geen uurtje los, een paar seconden is al voldoende. Het is overigens voor het resetten van de ECU voldoende om de steker los te halen in plaats van een accupool. Dan hoef je ook niet je radio opnieuw in te stellen.
Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Waarom vervang je de MAP-sensor niet? Hij blijkt toch defect te zijn?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die MAP sensor gaat vaak stuk. Een nieuwe kan je zelfs bij de Brezan bestellen voor een paar tientjes. Niet knoeien, gewoon een nieuwe halen en klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
even een vraagje…
waar zit dat kreng eigenlijk ??
heb je dit probleem alleen op gas of ook op benzine ?? zowiezo ffff die map sensor vervangen anders mis je (op benzine in ieder geval) de respons op je gaspedaal. deze meet de onderdruk in het inlaatkanaal en wordt er meer of minder brandstof ingespoten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
@Gompy: bij een ES9J4 motor zit de MAP achterop het inlaatspruitstuk, vlak bij het schutbord. Zie plaatjes.
De stekker van de MAP ligt in plaatje 02 los.
@Citroen23:
Bij deze G3-installatie start de auto altijd op benzine en schakelt na een paar minuten vanzelf over op LPG. Dan is de motor opgewarmd en is het probleem alweer voorbij. Ik merk geen enkel verschil in respons op het gaspedaal tussen benzine en LPG, met en zonder de MAP aangesloten. Er gaat ook geen motorstoringslampje branden.
Volgens Dinant van Citroville hoort een motor af te slaan zodra je de stekker van de MAP losneemt, maar dat gebeurt dus niet.
Het advies van Waterman is duidelijk: eerst maar eens de sensor vernieuwen. Dat spreekt me wel aan, maar het is een beetje zonde als het probleem eigenlijk in de bekabeling ligt, of in de eindtrap van de ECU ofzo. Is de MAP sensor op een of andere manier door te meten ? Zo niet, dan gaan we vervangen (ongeveer 50 euro).
Wanneer ik twijfel haal ik altijd een dergelijk onderdeel op bij de sloperij (dan is het met 10 euro wel bekeken.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
OK, nieuwe MAP-sensor is besteld.
Nu hoorde ik dat een kapotte MAP-sensor ook tot een kapotte lambda-sonde kan leiden. Toen ik de auto vorig jaar kocht was de lambdasonde kapot. Daar kwam het LPG-inbouwstation achter bij het inregelen van de LPG-installatie. Ze hebben er toen een nieuwe universele sonde ingezet. De storing in de MAP en de lambdasonde is misschien geen toeval. Weet iemand hoe het een verband houdt met het ander ?
En dan nu de einduitslag: nieuwe mapsensor gemonteerd, accupolen er even af, en ... probleem is verholpen.
Wellicht handig voor de volgende storingzoeker: bij een ES9J4 motor valt een defecte MAP-sensor niet erg op: iets minder fel optrekken en een beetje jagen bij koude motor. Er gaat geen motorstoringlampje branden en als je de stekker van de sensor afhaalt blijft de motor gewoon lopen.
Verhelpen blijkt dus eenvoudig: een nieuwe sensor. Montagetijd 1 minuut.
Bedankt voor de reacties.