Xsara 1.9 TD start niet meer…
Richard-BX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-02-2010

Gepost: 23 januari 2012 08:51 PM

Beste allemaal,

Een kennis van mij heeft een Xsara 1.9 TD van ‘98 die vanmiddag tijdens het rijden ineens enorm veel kabaal begon te maken. Hij is toen gelijk terug naar huis gereden (ongeveer 1 km) en heeft de auto een uurtje later weer gestart, het geluid was nog steeds aanwezig.
Ik heb vanavond even gekeken wat de oorzaak kon zijn; tijdens het starten draait de motor iets zwaarder rond dan normaal en hij wil niet meer aanslaan. Tijdens het starten was het geluid ook goed te horen, inderdaad een enorm kabaal onder de auto, alsof er iemand met een zware moker tegen de bodem aan slaat. Ook was daarbij een sterke diesellucht te ruiken. Ik heb zelf het idee dat de katalysator verstopt zit, maar heeft iemand misschien een beter idee? Of zelf ervaring met dit probleem? Komt dit vaker voor?
De auto heeft 271.000 km ervaring en krijgt altijd op tijd z’n beurten. Wel worden er overwegend korte afstanden mee gereden. Tips zijn welkom!!

Groet, Richard

BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 23 januari 2012 08:57 PM
  [ # 1 ]

Afgezien van de diesellucht had mijn BX laatst eenzelfde ervaring en daar bleek de dynamo vastgelopen te zijn. Misschien even v-snaar eraf wippen en nog een keer proberen te starten?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 januari 2012 09:32 PM
  [ # 2 ]

Ik zou ook vooral eens naar de distributieriem gaan kijken…..............

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Richard-BX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-02-2010

Gepost: 23 januari 2012 09:47 PM
  [ # 3 ]

Distributieriem zit er nog niet zo lang op, multiriem lijkt me eigenlijk ook niet echt waarschijnlijk. Verder gaat de motor zoals ik hierboven schreef wel gewoon rond en is hij er ook nog mee naar huis gereden. Het ‘kabaal’ komt ook duidelijk achter de motor of onder de auto weg. Zou het de katalysator kunnen zijn (wat ik in eerste instantie denk) of is dat echt heel onwaarschijnlijk?

BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 januari 2012 09:49 PM
  [ # 4 ]

Ik hoop voor je dat je onder deze diesel xsara een kat kunt vinden want die hebben ze niet allemaal. maar goed, zoekze!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Richard-BX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-02-2010

Gepost: 23 januari 2012 10:03 PM
  [ # 5 ]

Jij denkt toch meer aan motorschade? Riem versprongen o.i.d.?
Zal proberen de auto in de loop van de week op te halen en zal dan de boel eens openhalen.
In elk geval alvast bedankt voor het meedenken!

BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 januari 2012 10:07 PM
  [ # 6 ]

Ik denk inderdaad meer aan motorschade.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Richard-BX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-02-2010

Gepost: 23 januari 2012 10:41 PM
  [ # 7 ]

Heb net overlegd dat ik er zaterdag mee aan het werk ga.
Laat wel weten hoe het afloopt…!

Groet, Richard

BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)

Profiel  
 
Richard-BX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-02-2010

Gepost: 02 februari 2012 09:54 PM
  [ # 8 ]

Soms, heel soms heb je een keer geluk….

De herrie kwam inderdaad toch uit de motor zelf! Oorzaak was een vastgelopen spanrol van de multiriem. Het lager hiervan was compleet op z’n einde… Zo te zien is de multiriem daardoor scheef gaan lopen en uiteindelijk vastgelopen, met als gevolg een plotselinge spanning op de krukaspoelie, waardoor de distributieriem versprongen is; 1 heel tandje om precies te zijn en gelukkig liep de motor op dat moment stationair!
Boel op tijd gezet en hij liep weer na één tik van de startmotor! Inmiddels nieuwe multiriem + spanner gemonteerd en uit voorzorg ook de distributie maar weer vervangen. Schade viel dus gelukkig heel erg mee en de Xsara kan weer een tijdje mee!

Allen bedankt voor de tips en het meedenken!

Groet, Richard

BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 februari 2012 10:45 PM
  [ # 9 ]
waterman schreef:

Ik zou ook vooral eens naar de distributieriem gaan kijken…..............

clap

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Richard-BX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-02-2010

Gepost: 03 februari 2012 09:27 PM
  [ # 10 ]

Helemaal gelijk Waterman!

 

 

Mag slotje op….

BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook