Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Oh, zo bedoel je. Ja, koud maakt ie wel wat kabaal. Maar eenmaal in z’n natural habitat (de snelweg) hoor je ‘m eigenlijk niet meer.
Zo, het is een tijdje stil geweest met meldingen over m’n ZX.
Afgelopen jaar is soepeltjes verlopen met weinig reparaties. Eigenlijk alleen een fuseekogel en de dynamo.Verder gewoon het reguliere onderhoud. we hebben er inmiddels zo’n 17000km mee gereden en de ZX voldoet nog steeds prima.
Gisteren maar eens laten keuren voor een nieuwe APK. De ZX werd niet meteen goedgekeurd. De probleempjes zijn:
- Accu goed vastzetten. Dit is inmiddels gebeurd en meteen een nieuwe accu geplaatst. Reed nog steeds rond
met een 45Ah accu ipv een 62Ah. Werkt niet echt goed met dit koude weer.
- Ruitensproeiers werkten niet. Begrijpelijk, want ondanks vorstbescherming waren ze toch bevroren. Is nu
ook opgelost.
- Rechter gedeelte van de achterbankleuning valt niet in de vergrendeling. Moet ik dit weekend even
nakijken. Is volgens mij af te stellen, anders verzin ik er wel wat op.
- Verschil in remkracht tussen linker en rechtervoorwiel. Dat is een kwestie van even loshalen en
schoonmaken. Helaas heb ik a.s weekend hier geen tijd voor en heb ik ook geen garage tot mijn
beschikking. Afgesproken met m’n keuringsstation dat ik a.s. woensdag de ZX kom brengen voor de her-
keuring. Zij zullen voor mij dan, uiteraard tegen betaling, de remmen reinigen en gangbaar maken.
Ergeo conclusio:
Volgende week woensdag zit er weer een nieuw APK op m’n ZX-je met als vervaldatum 10-03-2013!!
Kunnen we weer een jaar lang tuffen tegen zeer geringe kosten. Blijft dus een zeer betrouwbaar autootje
die ZX 1.9D, ondanks z’n respektabele kilometerstand van 352.500.
Wordt vervolgd….......
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Netjes!!
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zal nog meer zeggen: erg netjes!
Danks heren voor jullie reactie.
Wel heb ik ontdekt dat de wielkasten voorzijde onder de motorkap aan een opknapbeurt toe zijn. A.s zomer de slechte stukken er maar uitslijpen en een nieuw stuk erin lassen. Vooral de wielkast bij de accu daar waar dat zwarte kastje gemonteerd is op het binnenscherm begint wat slecht te worden.
Ach, we moeten natuurlijk ook wel wat te doen overhouden. alleen maar rijden is ook zo saai…..
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ai, ZX-en hebben daar dus ook al last van. Da’s niet fijn….
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Welnee. Je moet gewoon een witte hebben. Die rotten niet, en dat beetje vliegroest zie je ruim op tijd verschijnen
Hilko16TZI schreef:Welnee. Je moet gewoon een witte hebben. Die rotten niet, en dat beetje vliegroest zie je ruim op tijd verschijnen
Ach, die wielkasten oplappen stelt toch niet zo veel voor. Heb eerder een ZX gehad en die had er ook last van net als een paar van m’n vorige BX-en. De BX Cannes die ik nog op stal heb staan heeft dit probleem ook. Als het hier bij blijft met de ZX wat betreft roest dan ben ik allang tevreden. Heb nog genoeg laswerk te doen aan m’n BX.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Welnu, ben net terug van de herkeuring van m’n ZX. Zoals eerder vermeld waren er een paar kleine puntjes (vastzetten accu/bevroren ruitensproeier/ vergrendeling leuning achterbank en voorrem rechts blijft wat vastzitten).
Gezien het weer (koud he!) had ik afgesproken dat zij (Euromaster Elst Gl) voor mij de remmen weer gangbaar zouden maken.
Alles is nu weer prima voor elkaar en er zit weer een kakelverse APK op tot 10 maart 2013. Dat geeft weer een lekker gevoel.
En wat was ik nu kwijt?:
De eerste keuring vorige week: APK en roetmeting: €36,-. Voor het gangbaar maken van m’n voorremmen hebben ze nu gewoon een kale (aanbieding) APK gerekend; €19,95!!
Bij elkaar dus een schadepost van €56,00!!!!
Bij deze hulde voor de mannen en vrouwen van Euromaster Elst. Leveren prima kwaliteit en service tegen HELE nette prijzen.
Kreeg ook nog een compliment over de technische staat van m’n ZX-je, is ook altijd leuk om te horen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo, een tijd al niets meer laten horen over mijn Dieseltje. Hoe dat komt? Welnu, er is gewoon niets te melden. Het enige wat nu op de to do-lijst staat is het scoren van een andere bestuurdersstoel of twee voorstoelen uit een Xsara. De huidige bestuurdersstoel begint nu wat door te zakken. Heb er nu maär een “ouwe lullen”-kussentje inliggen en dat bevalt goed. Zal misschien ook wel met de leeftijd van schrijver dezes te maken hebben.
Wat staat er verder te gebeuren:
A.s. zaterdag met z’n vieren en een volle kofferbak op naar Normandie!! Is zo’n 850km tokkelen. We rijden een wat toeristische route via De Panne/Belgie en Le Havre/Frankrijk. Tegen de tijd dat we weer terug zijn zullen we de 360.000km wel gepasseerd zijn.
Blijven toch betrouwbare beessies, die ZX dieseltjes!!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Helaas alweer terug van een weekje Normandie. Het is daar werkelijk prachtig, maar ga er niet heen voor het mooie weer want dan kom je bedrogen uit. Wij hebben het er in ieder geval erg naar ons zin gehad en genoten van de vele mooie rotspartijen aan de kust ten westen van Cherbourg.
Voor de liefhebber van een 5-deurs ZX 1.9D is Normandie aan te raden. Op elke straathoek kom je er wel eentje tegen.
Wat betreft mijn 1.9D, bij terugkomst in Nederland heb ik weer een diepe buiging voor de ZX gemaakt. Het beessie heeft zich weer geweldig gedragen. Heen en terugreis met 4 personen en een propvolle kofferbak, continue 120km/u op de GPS en dan een gemiddeld verbruik van 1:17,5!!!! En het ging flink heuvel op en af op de Franse snelwegen!!
Meteen maar weer 2 oliefilters a €6,75 (Purflux) meegenomen uit de plaatselijke Super U. De ZX staat nu op 360000km dus het is weer tijd voor een verversing. In 1 week hebben we toch zo’n 2300km afgelegd.
Hier wat foto’s van de ZX en andere exoten die we tegen kwamen:
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZTXDETVM
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
toch leuk dat het goed is gegaan. Ze blijven tokkelen, die blokjes!
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Mooi dat deze dame blijft snorren!
Voor wat betreft de voorstoelen, kan ik je melden dat in principe de voorstoelen van een XM ook passen! Deze heb ik namelijk ook in mijn ZX gezet en het zit fantastisch!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa