4 van de 15
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »

CX 2500D 1984, na een jaar ontwaken en verplaatsten
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1481

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 19 januari 2012 07:13 PM
  [ # 46 ]
Ree schreef:
mbender schreef:

Ik ga het weekend een gaatje maken zoals Leo voorstelde, kijken of de radiator lekt.

Heb je gewoon zin om in je auto te gaan zagen? Ik snap niet waarom je dit doet.

Een lekkende radiator geeft nog gewoon warmte. Geen warmte betekend niet dat je een lekke kachelradiator hebt. Misschien heb je geen doorstroming, maar je hoeft niet te gaan zagen om te kijken of er vloeistof door het systeem stroomt. Heb je al koelvloeistoflekkage geconstateerd?

Maandag koelvloeistof keurig op max gezet na het ontluchten, zover als ik kan zien blijft het netjes op pijl staan. Met perslucht de radiator doodgespoten en dat ging heel soepel dus er is wel wat doorstroming.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  

Gepost: 19 januari 2012 09:20 PM
  [ # 47 ]
rustyduck schreef:

toen wilde de klep die je als eerste tegenkomt vanaf de luchtinlaat niet open (gaasje eruit halen en met je arm erin, dan kun je t voelen) met als gevolg dat er nauwelijks lucht werd aangezogen

Die klep is het dus niet, want hij voelt wel degelijk lucht (toch?) alleen is het geen warme lucht. (toch, Maarten?)

Lees anders ook even dit topic, uit de Oude Doos, daar staat precies wat ik dus bedoel.http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207829/P15/#1347902

Edit: O wacht effe, ik weet al waarom het niet werkt!!

mbender schreef:

Met perslucht de radiator doodgespoten

Laughing

P.S. Wat Ree zegt klopt: een lekke kachelradiator kan gewoon warmte geven. Wil niet zeggen dat hij niet lek is, maar da’s iets anders.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

Gepost: 19 januari 2012 09:47 PM
  [ # 48 ]

Oké ik moest even zoeken maar ik wist dat ik ooit foto’s had gemaakt van dat kachelhuis om ooit iemand iets uit te leggen, omdat het zonder foto’s gewoon niet uit te leggen valt aan iemand ie het nog nooit ‘live’ gezien heeft (en volkomen logisch ook hoor!)

Dit is het hele kachelhuis, gezien vanaf de passagierskant:

De linker helft hiervan (op de foto) zit achter het schutbord, in de motorruimte, daar zit de blowermotor. De kachelslangen zijn duidelijk herkenbaar.
NB: De “kabel middelste schuif” is bij jou dus ook een motortje!!! Deze regelt de stand Voeten vs. Voorruit en zit aan de passagierskant

Welnu, de klep die Rusty bedoelt is deze:

Maar die is waarschijnlijk niet de boosdoener.

De klep die ik bedoel is deze:

Het motortje (aan de bestuurderskant dus) dat reageert op het ‘kooitje’ aan het plafond, zie je rechts in beeld. Sorry, de tekst die erbij staat klopt niet. Het woord “kabel” moet zijn “motortje”!!  surrender

Hieronder zie je hem nogmaals. Je ziet, dat er ook een verbindingsstangetje is (deze kan ook nog stuk zijn, maar dan ben je wel de Sjaak, want je kunt er niet bij)

En dit is het bewuste motortje:

Met “nieuwere types” bedoel ik dus alles na ca. 1982 wanneer de kabels door Citroën vervangen waren door motortjes.

Tip aan Allen: Bookmark deze pagina, voor toekomstige vraagtekens rond het kachelsysteem van je CX!
Meer foto’s op aanvraag. Wink

Profiel  

mbender
> 1400 berichten

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 19 januari 2012 09:48 PM
  [ # 49 ]

Ventilatie is er zeker en voor CX standaard zelfs goed te noemen

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  

mbender
> 1400 berichten

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 27 januari 2012 02:22 AM
  [ # 50 ]

Zo weer een weekje verder met de CX, eigenlijk weinig gedaan, behalve genieten van deze CX. Afgelopen week gemiddeld 10/11 uur per dag op mijn werk geweest dus geen tijd Sad Morgen weer eens een dagje vrij en wordt ook een CX dag. De volgende punten wil ik aanpakken:
1) verwarming proberen aan de praat te krijgen komt wel wat lauwe lucht uit maar warm is het zeker niet
2) Mijn radio krijg geen stroom, morgen met de multimeter aan de slag
3) Sigaretten aansteker werk ook niet (lastig voor de voeding van de tom tom en iphone)
4) De elektrische ramen werken soms wel en dan weer niet
5) Morgen alle contacten onder de motorkap schoonmaken, contactspray en wat vaseline, hopelijk aantal problemen opgelost.

Profiel  

Gepost: 27 januari 2012 10:32 AM
  [ # 51 ]

Als ik dat rijtje zo zie, zou ik beginnen bij de zekeringen, en dan vooral de aansluiting op de zekeringen.
Als beide ramen het af en toe wel en dan weer niet doen, ligt het vrijwel altijd daaraan.

Radio en sigarenaansteker zitten samen op dezelfde groep, maar wel een andere als de ruiten.

Profiel  

algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 611

Gepost: 27 januari 2012 02:12 PM
  [ # 52 ]

wordt de radiateur / motorblok eigenlijk wel goed warm ?
maw komt je motor wel op bedrijfs temp. ?

Profiel  

Ceres
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69

Gepost: 27 januari 2012 06:29 PM
  [ # 53 ]

Bij mijn verwarming zat het probleem intern in de bedieningsmotor van de verwarmingsklep.
In de bedieningsmotor zit een potmeter die de stand van de klep terugkoppelt aan de regelmodule. Deze potmeter zat hartstikke vast en het tandwieltje dat de potmeter moest bedienen gleed eenvoudig over het asje.
Overigens is het niet al te lastig om alle componenten vanaf de stekker van de module door te meten (temperatuursensor in het dak, regelschuif in de middenconsole en potmeter in de bedieningsmotor).
Als je het bakje voor je versnellingspook eruit haalt kun je bij de module komen.

Succes ermee!

Profiel  

mbender
> 1400 berichten

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 30 januari 2012 07:55 PM
  [ # 54 ]

Zo weer een probleem opgelost. Ik heb een sauna in de CX Smile. Vandaag is de kachelradiator vervangen, deze was lek vandaar ook de vochtige plek aan de passagiers kant. Het is nu heerlijk warm dus ben weer tevreden! Verder ook bezig geweest alle stekkertjes los te halen, schoon te maken, contactspray en weer in elkaar te zetten. Effect is dat alles feller gaat branden, ruitensproeier verder spuit lampjes gaan branden waarvan ik het bestaan niet wist dus zeer positief allemaal, me happy.
Heb nog twee grote problemen:
1) De radio en sigaretten aansteker krijgen geen constante voltage. Soms keurig op 12,5 volt maar zakt daarna weer naar 4v, 6v of 8v dus constant aan het schommelen. Denk dat ik vanaf de accu een nieuwe voedingsdraad ga trekken om dat probleem op te lossen
2) probleem twee zit in de controle lampjes van het dashboard, alleen het laadstroom lampje werkt, de rest niet, dus geen stop lamp, geen richting indicator, geen olie, geen licht allemaal dood. Moet de kap van het dashboard nog weg halen maar verwacht eigenlijk een losse stekker of zo, maar dat zie ik pas zodra ik ga kijken.
Voor nu weer een paar stappen de goede kant op maar is nog niet de ideale CX, daar heb nog een paar klusjes voor de boeg!

Profiel  

mbender
> 1400 berichten

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 03 februari 2012 10:52 PM
  [ # 55 ]

Het is weer eens haat liefde met de CX!!!!!! De afgelopen weken veel met de CX gereden en gaat heerlijk, alleen nu een klein gaatje in de uitlaat voor het extra sportieve geluid. Morgen met het las apparaat kijken of ik het dicht kan braden
Gelukkig is het wel warm in de CX nu dat de kachel goed werkt. Alleen vandaag wilde het kreng niet starten niet genoeg puf in de accu. Ik was net op weg naar een belangrijke afspraak en laat de CX je in de steek. Uiteindelijk met een taxi gegaan, 70 euro armer en 30 minuten te laat! %^&*^$@ ik was wel een beetje boos op de dame! Natuurlijk met startkabels proberen aan de praat te krijgen maar zelfs met mijn zware kabels lukte dat niet. Toen maar de ANWB gebeld, eerst 20min in de wacht en toen nog eens 2 uur wachten voordat de gele wegenwacht wagen kwam aanrijden. Bram de wegenwacht monteur kan onder de motorkap zien dat de CX veel leifde de afgelopen tijd heeft ontvangen. Kabels er op, gloeien en starten. Gelijk als een zonnetje lopen, direct doormeten of de dynamo genoeg stroom leverde en dat was prima 14,2 volt! Volgens de wegenwacht was de accu ook nog redelijk vol maar net niet voldoende om te starten, balen dus. Gelijk een stuk rijden om alles netjes te laten, zo de accu aan de lader voor morgen.
Ik heb nieuwe zomer (Michelin) banden onder de CX en dat ging geweldig in de sneeuw. Veel auto’s om mij heen waren aan het slippen en uitbreken en de CX hield koers en kon heel makkelijk weg rijden zonder enige spin of iets. Ben dus net weer met een tevreden gevoel uit de CX gestapt, wel nog een klein schopje tegen de band gegeven, had ze verdient!

Profiel  

Gepost: 04 februari 2012 08:12 PM
  [ # 56 ]

Heeft de Wegenwacht ook de toestand van je accu getest, want in het geval dat de accu gewoon overleden is, is het niet reëel dat je boos was op je CX dat ze je liet staan hè.  Wink

Accu’s begeven het juist met dit weer, als ze al zwak zijn.

Profiel  

mbender
> 1400 berichten

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 05 februari 2012 01:41 AM
  [ # 57 ]
La Léo schreef:

Heeft de Wegenwacht ook de toestand van je accu getest, want in het geval dat de accu gewoon overleden is, is het niet reëel dat je boos was op je CX dat ze je liet staan hè.  Wink

Accu’s begeven het juist met dit weer, als ze al zwak zijn.

Hoi Leo, accu is twee maanden oud, is vervangen toen de auto richting NL kwam. Daar kan het verder niet aan liggen (helaas geen A-merk), vandaag ook weer zonder problemen gestart. De ANWB heeft de accu gemeten en daar zat nog redelijk wat stroom in alleen net niet voldoen om na een nacht met -15/17 de oude diesel leven in te blazen. Ga er verder ook niet vanuit de accu stuk is, gewoon beetje pech Sad. Auto nu op mijn werk in de garage gezet, lekker aan de lader zodat deze maximaal vol zit.

Profiel  

mbender
> 1400 berichten

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 05 februari 2012 01:48 AM
  [ # 58 ]

Zo vandaag weer een dagje het land door gecrost, weer bijna 400km door de sneeuw geploeterd in een warme CX zonder problemen Smile Even bij een kennis met een las apparaat langs gegaan voor het gaatje in de uitlaat. Helaas konden wij er slecht bij. Gaatje zit in de achterste pot en onder het afdekplaatje. Door de trekhaak kan je afdekplaat weer niet weg halen grrr. Binnenkort de trekhaak maar onder de auto vandaan halen om bij de uitlaat te kunnen komen. Gelukkig is het een klein gaatje dus alleen bij bepaald toerental met koude motor kan je horen dat het er zit.

Profiel  

Drs 5je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91

Gepost: 13 februari 2012 10:51 PM
  [ # 59 ]

had ik deze thread maar eerder gelezen…ik heb wel ook even mijn dashboard eruit gesloopt ... wat een klus ...

maar wel interessant om alles eens uit elkaar te halen

overigens heb ik er een elektrische verwarming ingezet in plaats van een koelwater radiateur ...

zie verder bij het draadje over de elektrische CX voor wie meer wil zien over het verwarmingshuis ...

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208890/

Profiel  

mbender
> 1400 berichten

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 22 februari 2012 08:56 PM
  [ # 60 ]

Weer een klein probleem, hydrologische lek Sad. Ik moest gisteren mijn bootje uit het water trekken met de CX. Aangezien ik even een stoep op moest rijden en deels in het gras staan had ik de auto in de hoogste stand gezet. Een kant van de boot met lijnen vast gemaakt aan de trekhaak en heeeeeeeel langzaam cm voor cm rijden (kon het water uit de boot lopen). Zelfs de 2500cc diesel had het lastig rook de koppelingsplaten zelfs. Boot met succes boven de water lijn gekregen alleen links voor begon de CX LHM te lekken. Merkte toen ook dat de CX nog in de hoogste stand stond, snel naar de rijstand en de lekkage hield weer op, lekte nog wel iets na maar niks ernstig meer. Gelijk LHM niveau gecontroleerd en deze was goed. Vanmorgen paar drupjes onder de auto, waar het voorheen kurk droog was Sad
Kan iemand mij advies geven hoe dit kan en waar de lekkage mogelijk zit, kan zo 1,2,3 niks zien. Morgen vroeg paar uurtjes tijd dus ga dan onder de auto liggen.

Afbeelding Bijlagen
CX en draekje.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Profiel  

4 van de 15
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook