Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Beste Citroen-liefhebbers,
De verwarming van mijn BX Deauville wordt niet heel warm, waardoor het 45 minuten duurt om het in de auto enigszins aangenaam te maken, zeker met de huidige barre weersomstandigheden. Wanneer mijn motor heet is, komt er nog steeds lauw-warme lucht uit de verwarming (met draaiknop helemaal op “rood” natuurlijk).
Kan ik ergens controleren of deze temperatuur-draaiknop z’n werk wel goed doet? Of kan het zijn dat de “radiateur” van de verwarming niet heet wordt. De koelvloeistof toevoer naar mijn verwarming is heet en lijkt me daardoor in orde… Ik heb vandaag het paneel met de drie draaiknoppen van de verwarming eraf gehaald en zie daarachter één grote ruimte. Hoort hier niet een soort van koker te zitten naar de radiateur van de verwarming?
Wat kan ik nog meer controleren? Waar zou het eventueel aan kunnen liggen? Mijn motor is goed ontlucht en er zit nieuwe koelvloeistof in.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen om nog comfortabeler de winter door te komen!
Groeten,
Maarten
Je kachelkraan zit aan de rechterkant (passagierskant) onder het dashboard, bij een BX willen deze wel vastzitten, controleer deze door je kachelknop te draaien en te kijken of het schuifje van de kraan beweegt.
Beweegt deze niet dan is de kabel voor de bediening los, beweegt ie maar een klein beetje dan zit de kraan vast, probeer hem handmatig op “warm” te krijgen, lukt dat niet dan zul je ‘m moeten (laten) vervangen.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En, als de kraan helemaal open gaat en het toch niet warm wordt in de auto kan het ook goed zijn dat de motor zelf niet op temperatuur komt. Dan helpt alleen een nieuwe thermostaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Dank voor jullie reacties!
Hoe kan ik het makkelijkst bij de kachelkraan komen? Moet daarvoor het hele dashboard eraf? Of kan dit op één of andere slimme manier wat efficienter? Ik voel wel dat de temperatuur-knop stroef draait, dus mogelijk zit hier de oorzaak.
Wat betreft de motor-temperatuur, de thermostaat lijkt te werken aangezien de ventilator aanslaat wanneer de motor erg heet is. Ik voel ook aan de koelslangen dat deze koud blijven en dan ineens erg heet worden, dus dat de thermostaat open gaat. Anders zouden de slangen geleidelijk warm worden doordat de thermostaat constant open staat. Ik vermoed daarom dat de motortemperatuur niet het probleem is.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Kijk eventjes in mijn draadje, ik ben de afgelopen week ook met de kachel aan het stoeien geweest. Je kunt er redelijk makkelijk bij als je beide dashboard kastjes eruit haalt. Op http://www.citroenbx.nl is een handige beschrijving te vinden hoe je dit doet. Link naar mijn topic:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214686/
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en