Citroën heeft de productie gestaakt van de C15. De besteller, op basis van de Visa, is sinds 1984 in productie geweest.
Na 21 jaar is Citroën gestopt met de productie van de C15. Het bestelwagentje werd 26 jaar geleden gepresenteerd en in die tijd zijn 1.181.471 stuks gebouwd. In Nederland is de C15 al jaren geleden afgelost door de Berlingo, maar in verschillende landen is de auto altijd populair gebleven als goedkoop werkpaard.
Voor de C15 was 1989 het topjaar. Toen werden 111.502 exemplaren gebouwd. Van de productie van de fabriek, in het Spaanse Vigo, is 38 procent in Spanje gebleven. De meest populaire exportmarkt was in de eerste plaats natuurlijk Frankrijk. Maar ook in Polen, Groot-Brittannië, België, Luxemburg en Chili heeft de C15 een hoog marktaandeel gehad.
Tijdens de ceremonie rond de laatste C15, een zogeheten ´Familiar´-versie, vertelde fabriekdirecteur Javier Riera dat de C15 ruimte moet maken voor een nieuw model waarvan in 2006 de productie zal starten. Daarvoor wordt op het moment 800 miljoen euro geïnvesteerd.
De laatste drie C15´s hebben een bijzondere bestemming: eentje wordt geschonken aan het stadsbestuur van Vigo, eentje wordt toegevoegd aan de collectie van het Conservatoire Citroën in Aulnay. De derde is verloot onder het personeel in de Spaanse fabriek.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
grappig
ik wist niet dat ze nog gemaakt werden
de onderdelen van de C15 zullen voorlopig dan nog wel te leveren zijn denk ik zo
Ik wist het wel, en hoopte dat ze nog niet zouden stoppen.
De C15 was zo ongeveer de enige auto die ik nieuw zou kopen…
Nuja, jammer voor citroën… blijft enkel de lada niva nog over.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Citroën stopt na 21 jaar met C15
En de nieuwe staat ook al weer klaar:
rocco schreef:Ik wist het wel, en hoopte dat ze nog niet zouden stoppen.
De C15 was zo ongeveer de enige auto die ik nieuw zou kopen…
Nuja, jammer voor citroën… blijft enkel de lada niva nog over.
hard gaan sparen en snel nog een nieuwe kopen
citroenc2 schreef:rocco schreef:Ik wist het wel, en hoopte dat ze nog niet zouden stoppen.
De C15 was zo ongeveer de enige auto die ik nieuw zou kopen…
Nuja, jammer voor citroën… blijft enkel de lada niva nog over.hard gaan sparen en snel nog een nieuwe kopen
dat/ik heb geen zin, dan kopen we later wel een ingereden exemplaar,
om een of andere vreemde reden zijn die goedkoper
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
citroenc2 schreef:
hard gaan sparen en snel nog een nieuwe kopen
Of een ‘ZGAN’....
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/citroen/9702425.html?return=eJwlysEKgzAQBNB%
Jaja, eigenlijk gespot op marktplaats
Het was me inderdaad al een keer opgevallen dat bij bijvoorbeeld de Poolse Citroensite (ik weet niet wat ik daar zoeken moest ) de c15 nog steeds bij de modellen stond; terwijl deze in bijvoorbeeld Nederland al lang van het programma was geschrapt.
Re: Citroën stopt na 21 jaar met C15
Wat spijtig, dat was nog eens een auto. De echte oude C15’s met Visa-neus zie je al nooit meer rijden ... enkel nog de versies met C15-neus. C15 zie ik ook nog wel zitten, liefst met Visa-neus!
Groetjes Sam
Dus te laat om nog even te sparen en een nagelnieuwe C15 uit België te halen.
Dag dagdroom !
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Waren de laatste C15’s technisch ook nog ouderwets, dus met carburateur enzo?
Wel jammer dat de productie straks gestopt is van deze “evergreen”, een karaktervol wagentje met een prima prijs/kwaliteit vehouding.
De diesels waren de berlingo-diesels denk ik, dus niet meer de 1905cc maar de kleinere versie.
Wat benzinemotoren betreft kon je kiezen tussen de 1.4i en de 1.1i,
maar in belgië was de laatste jaren enkel de C15D beschikbaar.
Waren de laatste C15’s technisch ook nog ouderwets, dus met carburateur enzo?
De diesel is vlgs mij altijd de 1.8D is geweest, dus die ook in de Visa 17D en de 205 Diesel lag.
Benzine zullen later wel de Inj. uitvoeringen zijn geworden ivm milieu eisen.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden