Hoe recent zijn de kaarten in jouw MyWay?? Mijn C3 werd op 03.12.2011 afgeleverd en kent geen N2 rondom Eindhoven Belachelijk gewoon. Mijn dealer gaat proberen een nieuw kaartje los te peuteren bij Citroen, niet alleen voor mij overigens maar ook voor wat andere klanten
Ik had hetzelfde twee weken terug bij aflevering (kaarten 2010-2011 maar dat zijn kaarten uit 2008). Ik heb op internet wel de nieuwe versie gevonden die je bij citroen kunt kopen of via andere wegen ook wel kunt vinden. Maar Citroen zou gewoon de nieuwe kaarten moeten leveren. heb ook de flitsers gedownload bij zo’n service en dat werkt top.
Typisch…toen ik me aan het oriënteren was op de C3 had ik bij Citroën Nederland de vraag neergelegd hoe recent de kaarten waren en of je recht had op een update. Het antwoord van Citroën Nederland was duidelijk (citaat uit mail van medewerkster van Citroën Klantenservice):
Over het MyWay navigatiesysteem kunnen wij u melden dat de fabrikant Harman Becker is, en dat Navteq de kaarten levert. Een nieuwe Citroën zal, wanneer deze in de fabriek in productie gaat, worden voorzien van de meest recentste kaart welke op dat moment beschikbaar is. Een update van de navigatiekaart is aan te schaffen bij de dealer of via onze website.
Het is dus zonder meer de bedoeling dat je een recente kaart op je MyWay systeem krijgt. Als het niet de laatste nieuwe is, dan toch in ieder geval die van het vorige kwartaal. Is het misschien zo dat jullie C3’s al op voorraad stonden bij Citroën en daarom een wat oudere kaart hadden (hoewel 2008 natuurlijk niet kan aangezien de nieuwe C3 toen nog niet uit was)?
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
wat een bla bla…
mijn C4P is geleverd 14/1/12
en sinds nov 2011 zijn de nieuwe kaarten in omloop..
en wat zit erbij… juist ja.. de kaarten van 2010/2011
Zelfde bij mij, de auto is ook pas in november geproduceerd. Er staat 2010-2011 op maar de kaarten die erop staan zijn ouder. Dat geldt overigens ook voor de kaarten 2011-2012 die nu te koop zijn. De database is geloof ik van begin 2011.
Is het trouwens normaal bij Citroën dat auto’s zo vaak een beurt moeten hebben? De C3 e-HDI moet iedere 20.000 km naar de garage voor een beurt.
Mijn huidige auto, een FIAT Punto Evo 1.3 MultiJet 16V 85pk hoeft maar eens in de 35.000 of 2 jaar. Verversen van olie is bij de FIAT overigens apart daarvan en wordt gewoon automatisch aangegeven op het display. De vorige keer was dat bij iets meer dan 30.000 km. Volgens FIAT zit er een sensor in die de kwaliteit meet van de olie, maar daar heb ik mijn twijfels over….
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Ik vindt 20000km wel goed voor een beurt dat is voor de meeste meer dan een jaar.
Ik heb nog de tijd gekend dat om de 5000 km een auto een beurt moest hebben.
En dat van die sensor bij FIAT geloof ik ook niet.
ik zou de E-hdi.. dat is de 1.6 hdi zelfs elke 15000 km van nieuwe olie voorzien…
ter bescherming van de turbo…
lees er de draadjes maar eens over na…
twaar schreef:Ik vindt 20000km wel goed voor een beurt dat is voor de meeste meer dan een jaar.
Ik heb nog de tijd gekend dat om de 5000 km een auto een beurt moest hebben.En dat van die sensor bij FIAT geloof ik ook niet.
Ach, het is ook niet zo erg. Per saldo zijn de kosten van de beurten bij FIAT en Citroën ongeveer gelijk, alleen moet je bij Citroën wat vaker langs bij de dealer.
Veel mensen komen met verhalen over het vaak wisselen van olie en dat dat beter is. Maar dat is nergens op gebaseerd. Vroeger misschien wel. Moderne motorolies kunnen heel lang een goede bescherming bieden. Bij de FIAT Punto Evo kon ik volgens de “sensor” ruim 30.000 km met de olie doen. Ik heb verhalen gelezen over mensen (die nog eens zeer deskundig op dat vlak waren/leken ook) die beweren dat moderne motorolies nog veel langer mee kunnen zonder dat er schade aan de motor ontstaat. Het blijft een kwestie waar de meningen over verdeeld zijn.
Zie ook o.a.:
http://www.peilstokchip.nl/het-geheim-van-onnodig-olie-verversen
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ronama schreef:ik zou de E-hdi.. dat is de 1.6 hdi zelfs elke 15000 km van nieuwe olie voorzien…
ter bescherming van de turbo…
lees er de draadjes maar eens over na…
Helemaal mee eens. Te lang doorrijden, turbo stuk. Of erger. Gewoon aan de veilige kant gaan zitten en niet meer dan 15000 km rijden tussen oliewissels.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waar het hier eigenlijk om draait is carterventilatie en het probleem met de olie (en dus de turbo) ontstaat alleen bij mensen die weinig rijden en waarbij de motor dus regelmatig niet voldoende warm wordt.
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt dus niet helemaal…... Van wie heb je die info????
Wat er wel aan de hand is:
De olieleiding naar de turbo is met een bajonetbout op het motorblok gemonteerd,in deze bout zit een
heel klein metalen zeefje,deze zat verstopt. Het zeefje is zo klein dat verstopping bijna onvermijdelijk is. Men rijdt veel te lang met de motorolie en meestal met veel te weinig olie. Hierdoor wordt de oliekwaliteit zo slecht dat er deeltjes gevormd worden die in de olieleiding naar de turbo geraken en hier het ingebouwde zeefje doen verstoppen waardoor de turbo kapot loopt bij gebrek aan smering. . Het probleem van deze motor is dat de carterinhoud te klein is, en dat bij aftappen van de olie via de carterdop minimaal een halve liter vuile olie achterblijft. Dan heb je dus eigenlijk gelijk weer vuil in je schone olie…..Dat samen met de zeer hoge temperaturen bij roetverbranding zorgt voor snelle kwaliteitsvermindering van de olie! Iedere bekwame garagist weet dat en weet wat er aan moet gebeuren, hierover zijn richtlijnen van de constructeur ( info rapid van citroen) die strikt gevolgd dienen te worden: Dat genoemde zeefje moet je uit de bajonetaansluiting halen, verder oliezeef , bajonetbouten en toevoerleiding allemaal vervangen. Tevens de hele motor spoelen met Forté of gelijkaardige producten en het oliedebiet naar turbo meten. Hierna GOEDE olie gebruiken en na maximum 15.000 km vervangen met filter. Het wordt dus kiezen , regelmatig verversen of regelmatig nieuwe turbo..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
JB2 schreef:...alleen, welke 16” velgen staan nu het beste onder een witte C3?
Ik vind dit toch wel de mooiste velgen onder een C3 (ze zijn echter wel 17”); dealtje maken met de dealer dat je je banden inruilt tegen winterbanden op de 16” en een nieuwe zomerset aanschaft….........
(PS: Aan die olie-discussie waag ik me maar niet, maar ik heb wel mijn twijfels over die veelvuldige oliewissels)
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
GSPallas schreef:ik heb wel mijn twijfels over die veelvuldige oliewissels
Nou, vooruit: waarom?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste