Koppakking
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 05 februari 2012 10:33 AM

Bij mijn Saxo 1999 (49000 km, 1.4 automaat, LPG Prins installatie van drie jaar oud, rijdt normaal perfect en ziet er nog als nieuw uit) zijn alle symptomen aanwezig van een defecte koppakking.

Ik laat de boel in ieder geval repareren maar nu is mijn vraag of een motor dan nog betrouwbaar is en hoe lang die nog kan (goed) lopen eens de koppakking vervangen is.

Het is namelijk zo dat ik hem in feite niet kwijtwil omdat het zo een leuk ding is in de stad, maar echt nodig hebben we hem niet.
Economisch gezien is de reparatiekost te hoog tegenover de waarde maar je kan zo’n prettig autootje toch niet zomaar op de schroothoop gooien. En een reservekarretje komt altijd wel van pas.

En als ik hem eventueel toch zou willen verkopen dan wil ik ook niet dan de koper met een hoop ellende opgezadeld zit. Dan liever zelf ermee rijden tot hij het begeeft.

Iemand raad ?

Roadrunner… never been caught.

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4303

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 05 februari 2012 10:56 AM
  [ # 1 ]

Na reparatie loopt de motor net als nieuw en gaat nog lange tijd mee.
Die motoren gaan eigenlijk niet af met normaal gebruik.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 05 februari 2012 12:48 PM
  [ # 2 ]

Als je het laat herstellen laat dan gelijk je koelsysteel fluchen en vervang de thermostaat ineens. Dan kan je er weer een lange tijd tegen.

Ps ik zie dat ie van 99 is is de d-riem al ooit vervangen? 10jaar /120 000km.

Profiel  

JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 05 februari 2012 01:57 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor het advies.

Ja, K_saxo, de distributieriem heb ik laten vervangen aan ca. 10000 km omdat die er al ongeveer tien jaar in zat, dus daar kan ik nog lang mee toe. Koelsysteem spoelen zal ik ook laten spoelen want ooit is er daar zo’n anti-lekkagevloeistof ingegoten en blijkbaar is dat niet zo’n schitterend idee geweest.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook