ik ben in het bezit van een citroen xantia 1.8i uit 1995 het is een fijne auto maar ik heb het volgende probleem er komt sinds kort olie uit de peilstok als ik gas geef als de motor stationair draait valt het mee,tevens komt er tussen het blok en het voorste gedeelte van het chassis dus het punt waar je niet bij kan komen rook vandaan als hij op temperatuur is,dit ligt volgens mij aan het feit dat er olie op het blok ligt die heet word,ik heb gister de carter ontluchting er af gehaald en schoon gemaakt want die zat dicht met vuil wat nu ook nog eens bevroren was,is er misschien iemand die hier een eventuele oplossing voor weet en wat het probleem kan zijn
Mvg,
A.J van den Adel
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik denk dat je carterventilatie verstopt zit: dat darmpje tussen kleppendeksel en luchtfilter.
Zal wel vól zitten met mayonaise, dat heb je al snel met dit koude weer.
Goed schoonmaken en de auto warm rijden helpt.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als de carterontluchting dicht zat/zit dan was/is dat waarschijnlijk de oorzaak. Je zult een mayonaise-achtige drap vinden. Dat ontstaat als je bij koud weer korte ritjes rijdt. Condensvocht heeft dan geen kans om te verdampen en het mengsel van vocht en olie hoopt zich op in de ontluchting.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
oke zal dit nog nakijken heb nu alleen de slang gedaan die van het deksel waar je olie in bijvuld recht naar beneden loopt en daar halverwege splits in twee delen maar wist niet dat er ook een slang naar het luchtfilter loopt ga daar nu ook eens naar kijken de andere slang die ik gister heb gedaan zat behoorlijk dicht
alvast bedankt voor de moeite
A.J van den Adel
heb zonet de slangen nagekeken en die zijn schoon maar ik plaats hier ook een foto van de olie die er nogal drappig uitziet het pijpje wat je ziet is de aan sluiting van de carter ontluchtings slang ik vind het raar dat de olie er zo inloopt zo te zien ik heb wel vanochtend olie bij gevuld zou er ook teveel in kunnen zitten er is 1,5 liter ingegaan.
Mvg
A.J van den Adel
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007
- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Olie peilen en je weet het hé.Ook de slang die helemaal naar beneden loopt naar het blok,die dikke kan ook helemaal dicht zitten.Maak hem ik maal per jaar schoon en dan zit ie ook helemaal dicht.
nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto
heb ik gister gedaan en helemaal schoongemaakt met remmen reiniger die zat ook dicht en was tevens bevroren maar alles er weer terug op gezet en toen was er niets aan de hand vervolgens vanochtend olie bij gevuld wat hij gaf weinig tot niets aan op de peilstok en heb er 1.5 liter ingedaan gestart en toen begon het weer dat het er via de peilstok uitkwam maar als ik de bijvul dop tijdens het stationer draaien verwijder hoor ik geen gesis van eventuele onderdruk
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007
- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
zou ik toch eens in die dikke slang blazen richting blok.misschien nog een prop bij de slangaansluiting bij het blok.als dat open is kan er geen druk op de peilstok staan.
nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto
heb net goed 20 km gereden snap het niet kom thuis en alles is droog ik had alles schoon gemaakt en nu na dat end rijden is gewoon alles droog weet het ff niet meer zal wel hoop dat het goed blijft gaan.wil iedereen nog bedanken voor de hulp.
Mvg
A.J van den Adel