Al op het Xantia-forum gepost en daar al wat opmerkingen gekregen, maar voor wat meer ervaringen ook even hier. Ben vooral benieuwd naar ervaringen van de combinatie LHM en vrieskou zoals nu.
Ik heb een Xantia 1.9TD Break. Twee dagen geleden het volgende probleem ‘s ochtends: stuurbekrachtiging ligt eruit, ze komt achter niet omhoog, voor wel. Ik denk meteen aan de hoogteregelaar. Ik wacht even een kwartiertje met draaide motor, maar er verandert niets. Ik rij (voorzichtig) naar de Citroenspecialist hier in Almere, gelukkig vlakbij. Daar aangekomen proberen we hem wat omhoog en omlaag te krijgen, hij reageert nergens op, zowel voor als achter niet. Op het moment dat ik de auto wil verplaatsen (om de brug op te rijden) voel ik opeens dat de stuurbekrachtiging terug is, en ik voel hem ook direct stijgen (inmiddels draait de auto zo’n uurtje). Probleem vanzelf ‘opgelost’ dus.
Diezelfde avond nog wat gymnastiek-oefeningen gedaan met mn Xant, ze had er zin in en ging vrolijk op en neer, zonder problemen. Ook de volgende ochtend, komt ze netjes omhoog en veert goed. ‘s Avonds laat weer gymnastiek met dr gedaan, maar ze reageerde pas na een uur (!!!) met draaiende motor.
Volgende dag op de terugweg richting huis is ze achter weer wat ingezakt. ‘s Avonds laat weer een poging tot gymnastiek, maar ze had er geen zin in. Na een tijdje komt wel de voorkant omhoog, maar achter heeft ze er geen zin in, ook niet na een uur. Nu staat ze er bij als een oude BX met dr neus omhoog en kont omlaag. Morgen weer proberen….
Nu is de vraag: is dit simpelweg de hoogteregelaar die vervangen moet worden? Een verversing LHM? Of kan het met de kou te maken hebben, aangezien het pas sinds de afgelopen twee dagen is? En dat zou ook verklaren dat ze twee keer na een uurtje er wél zin in had en probleemloos reed en veerde? Want als het in eerste instantie al de hoogteregelaar was, waarom heeft het dan toch nog twee dagen gewerkt? Of kan het nog iets anders zijn?
Overigens: de stuurbekrachtiging is niet meer weggevallen sinds die ‘eerste’ dag.
Xsara Picasso 2.0HDi
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik denk eerder aan de pomp en/of de debietregelaar.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Pomp inderdaad. Hebben wij ook gehad, pomp vervangen en weg probleem.
My other car is a broomstick.
Thnx Hilko en Matthijs.
Ik vul de klachten nog even aan met hoe het nu zit ermee, kun je laten weten of jullie inderdaad ook soortgelijke problemen hadden?
Als ik de auto nu ‘s ochtends start, komt hij voor vrijwel meteen omhoog, alleen gaat hij soms hoger dan de gewone rijstand. Achter duurt lang, heel lang. Auto moet zeker een half uur, uur draaien en dan komt hij achter omhoog. Dan lijkt hij ‘warm’ te zijn, en heeft hij geen enkel probleem met op en neer gaan. Na een nacht in de kou staan, de volgende ochtend hetzelfde ritueel. Probleem heeft hij ook pas sinds de kou en ik vermoed dus dat het daarmee te maken heeft.
Is dat inderdaad de pomp, en heb je een indicatie van de kosten daarvoor (als je het laat doen) ?
Xsara Picasso 2.0HDi
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Bij mij was het meer dat de auto uberhaupt niet omhoog kwam. Na veel getrek en gedraai aan het stuur en wat gas geven kwam er beweging in de auto, had ook geen remmen. Heb je het systeem al eens ontlucht?
My other car is a broomstick.
Nee, maar denk dat dat ontluchten/schoonmaken en dan verversen van het systeem het beste is, gelet op de reacties hier en op Xantiaforum. Als het de hoogteregelaar zou zijn zou hij er vaker last van moeten hebben, lijkt me. En dit lijkt toch meer erop dat het allemaal niet lekker doorstroomt naar waar het heen moet.
Xsara Picasso 2.0HDi
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Daverz, gaat jouw Break liggen dan? Want als ik mij niet vergis heeft een Break altijd antizink & dus hoort ze niet eens te gaan liggen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mathijs schreef:Heb je het systeem al eens ontlucht?
Het systeem is helemaal zelfontluchtend, op de remmen na en die remmen hebben verder geen invloed op het stijgen en zakken van de auto. Dat verhaal dat de auto ontlucht moet worden is eigenlijk een fabeltje dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Penny Lane schreef:Daverz, gaat jouw Break liggen dan? Want als ik mij niet vergis heeft een Break altijd antizink & dus hoort ze niet eens te gaan liggen…
Derk
Hij gaat niet uit zichzelf liggen. Nu staat hij gewoon recht op al zn beentjes stil. Maar als ik hem morgen start (zo gaat dat de afgelopen dan in elk geval) stijgt ze aan de voorkant, daalt ze aan de achterkant, en staat ze erbij als een oude Opel o.i.d. met een paar 100 kilo koper achterin).
Na een half uurtje tot een uurtje (pas!) stijgt ze achter ook en kan ik dr laten stijgen en dalen zonder problemen.
Xsara Picasso 2.0HDi
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
waterman schreef:mathijs schreef:Heb je het systeem al eens ontlucht?
Het systeem is helemaal zelfontluchtend, op de remmen na en die remmen hebben verder geen invloed op het stijgen en zakken van de auto. Dat verhaal dat de auto ontlucht moet worden is eigenlijk een fabeltje dus.
Klopt, je hebt gelijk. Dacht er net over om te corrigeren maar je was me voor .
My other car is a broomstick.
Ik heb de afgelopen dagen hetzelfde probleem: Xantia gaat voor direct na het starten in de hoogste stand, en komt pas na ongeveer 15 min. in de rijstand staan. Stuurbekrachiging doet het gewoon, en de achterkant staat ook gewoon in de rijstand. Het lijkt wel of er iets bevroren is en dus vast zit of zo ! Als de motor warm is lost het probleem zich van zelf op !
Iemand een idee wat er aan de hand is ? Moet wel zeggen dat de Xantia V6 alles behalve goed veert op dit moment; ga maar even een afspraak maken in Almere….
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Kan dit alles niet met vorst te maken hebben? sneeuwresten/vuil tussen achterste hoogteregelaar?
Dat was mijn gedachte dus ook. Zou hem het liefst een nacht in een verwarde garage zetten, maar ken niemand die dat heeft Dan maar afwachten tot t weer een paar graden boven 0 is.
Xsara Picasso 2.0HDi
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Ik herken de syptomen van mijn Xantia, in de winter zwaarder sturen en trager veren.
de temperaturen zijn natuurlijk ook wel dermate dat de viscositeit behoorlijk verminderd.
vooral als je olie en je filters niet al te schoon zijn, zul je hier last van houden.
Ik zou gewoon even spoelen en verversen..
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Precies. Spoelen en verversen kan nooit kwaad, en is nog wel te doen qua prijs. Hoogteregelaar achter is natuurlijk wat duurder, en vooral onzinnig als dat het niet is
Maar de temperaturen zijn inderdaad extreem. Mijn Xantia heeft nog niet zo’n kou meegemaakt sinds dr bestaan
Xsara Picasso 2.0HDi
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Het veer en rem verschil wat ik tot 4 keer toe heb meegemaakt bij een BX, CX, Xantia en XM…na het verversen en ontluchten van LHM is inderdaad echt behoorlijk. Wel eens zwarte LHM gezien? Ik wel, kan nooit goed werken.