Tikkende motor - kettingaanspanner?
silyone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29

Gepost: 31 maart 2011 12:21 AM

Ik heb een 1.6 HDI Fresh van 2006.

Ik heb al 180.000km en vele km’s geleden had ik een geluid als van een sliert aan een riem die ergens tegensloeg. Het was zo miniem, dat ik er niet echt naar keek (snelheid ging mee met toerental).

Sedert enige tijd zit er nu een echt getik in de motor.

De injectoren zijn getest: ok
De EGR klep zat niet vast, maar ging wel blijkbaar niet 100% dicht, maar dit zou nu gecorrigeerd zijn.

Volgens een Citroëndealer zou het bijna heel zeker de kunststof zijn die op de kettingaanspanner zit van de ketting die de nokkenas met de krukas verbind. Dit zou aan het verslijten zijn of al zover versleten zijn dat de ketting nu begint te trillen (word niet meer voldoende opgespannen).

Blijkbaar heb je bij die auto zowel een distributieriem als een ketting.

De distributieriem zit buiten het oliecircuit en de ketting erin, omdat die gesmeerd moet worden.

De garage is dus niet 100% zeker, maar wat moet er nu blijkbaar gebeuren: injectoren eruit, bovenste deel van de motor eraf en dan pas kan men vermoedelijk in het juiste compartiment kijken. Blijkbaar kan je geen deksel afvijzen van dat kettingcompartiment om zo eenvoudig die kunststof te vervangen.

Nadeel: als de injectoren vast zitten, dan moet de kop eraf en worden die doorgeklopt of zoiets en zijn ze dus kapot. Dat zal in het slechtste geval waarschijnlijk al zeker 1000 euro aan nieuwe injectoren kosten zonder de uren te rekenen.

De auto start de laatste tijd niet elke keer bij de eerste poging, maar het valt wel mee. Vandaag viel hij zelfs bij de eerste poging weer uit, na 1 seconde gedraaid te hebben.

Hij draait in het begin een beejte zwaar, maar later draait hij heel wat soepeler, maar dat getik blijft erin en gaat mee met het toerental.

Optrekken doet hij nog als gek.

Nu zijn mijn vragen:

1. Wat kan de oorzaak zijn?
2. Indien het is zals de garage zegt, kan je dan echt niet anders dan gans de boel af te nemen? Hebben dit nog maar 1 of 2 keer meegemaakt.
3. Is het niet handig dat ik dan in het 2de geval, voorstel aan de garage, dat ze eerst proberen, zij het voorzichtig, de injectoren eruit te halen zonder die te beschadigen en als dat lukt, verder de boel open te doen. Want als ze deze 4 injectoren niet meer los krijgen, dan zit ik hoedanook al met een grote kost en is het nog niet zeker dat dit kunststoffen plaatje de oorzaak is. Maar ondertussen moet ik wel opdraaien voor de kosten, ook al zou het probleem niet gevonden zijn.
4. Ikzelf heb altijd de indruk gehad dat het iets van de kleppen was dat ik hoorde. En als ik zo wat op internet gesnuffeld heb, zou ik durven denken dat de klepstoters misschien teveel speling hebben (te kort geworden) en dat dit het geluid fabriceert.
5. Kan het ook een lager van een spanrol van de distributieriem zijn? Want wat doet die distributieriem eigenlijk, als de nokken gestuurd worden met een ketting?

Dank.

Nog één iets wel: in het begin dat ik de wagen had is het onderste van de oliepeilstok afgekraakt en er zit vermoedelijk nog een stukje in het carter. Zou dit een probleem veroorzaakt hebben?

En een ander puntje was nog: ik heb er nu per ongeluk ipv 5W40 de 5W30 in gedaan. Best vervangen door de 5W40 terug?

Profiel  

silyone
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 januari 2012 02:16 AM
  [ # 1 ]

Halo,

Ondertussen weet ik al een pak meer dan de vorige keer.

Onlangs heeft mijn auto het begeven. Plotseling hoorde ik het rammelend geluid dat ik al had, maar nu nog veel erger en de motor had geen vermogen meer.

Aangezien hij dus niet meer de weg opkon en een tweedehandsmotor, met garantie, niet zo heel duur is, heb ik het erop gewaagd om de motor bovenaan open te doen.

Dit wil dus zeggen: injectoren eruit (ging heel makkelijk), hogedrukleidingen van diesel eraf, brandstoffilter en - omp eraf en nog wat prullen.

Daarna luchtinlaat die op kleppendeksel zit eraf en dan het kleppendeksel zelf.

Dit zat vast met ondermeer 8 bouten waarop de injectoren ook vast zitten. Het zijn torxen, maar dan met een potje en die had ik niet, dus die zijn ook wat beschadigd.

Uiteindelijk het deksel eraf gekregen (distributieriem moet los, alsook nokkenasriemwiel.

Bleek dat de ketting tussen beide nokkenassen al aan het uitslijten was in het kleppendeksel (aan de bovenkant van de motor en dus de onderkant van het kleppendeksel.

Iemand had me via via gezegd dat dit een slechte reeks van kettingen was die uitrekten en die plots door het kleppendeksel zouden schrapen en zo blijkt. Bijna erdoor. Net niet.

Nokkenassen gedemonteerd en nu bleek dat de onderste nylon (die dus in de olie loopt) afgebroken was (de ketting liep dus op het resterende aluminium van de kettingspanner). Later heb ik gezien, met het weglopen van de olie, dat de brokstukken van de kettingspanner volledig verhakseld waren en meegelopen in het olieafvoerkanaal, dat eerst een kamer is (onder de zitting van de poussoir of klepstoter) en daarna overgaat in een boring, allen naar het carter.

En alles kreeg ik uit die kamer, behalve 1 stuk dat vast zat in de boring. Misschien vastgekomen door die andere eruit te halen, misschien ook niet.

Dan alles gebprobeerd om het eruit te krijgen, van een gloeiende ijzerdraad om stukjes af te smelten tot het laten branden van onderuit (via het carter).

Uiteindelijk heb ik ze los gekregen en moet ik nu nog verder doen.

Nu vraag ik mij af: wat is de reden van de uitgerokken ketting en van de breuk van die nylon?

Ik vermoed dat de ketting al heel lang aan het rekken was (ik hoorde al heel lang een gesleep) en dat onlangs de ketting tegen een hoek van de nylon geslagen is, waardoor die afgebroken is en de timing van de nokkenassen zo slecht werd, dat de auto wel moest stoppen.

De nieuwe kettingspanner kost ronde de 80€ en darbij is inbegrepen een nieuwe ketting. De nieuwe kettingspanner heeft onderaan een vééééééél dikkere nylon, dus ik denk dat men wel weet had bij Citroën van het probleem. Gewoon pech gehad?

Graag jullie reacties…

Profiel  

silyone
< 100 berichten
Rank

Gepost: 06 februari 2012 03:12 AM
  [ # 2 ]

Ondertussen zit alles terug in elkaar.

Tussen de coulasse en het kleppendeksel heb ik pasta aangedaan van Loctite. Quick Gasket, droogt in 25 minuten. Dus niet teveel talmen.

Eerst nog eens goed nazien, vóór het kleppendeksel erop gaat met pasta, of alle tuimelaars en zo goed liggen. Want ik had dit niet nog eens nagekeken en dus alles er terug af, voor de pasta droog was. Alles was in orde, maar de kop van de spuitbus is eigenlijk te dik, zodat er teveel pasta op komt en bepaalde oliegaatjes bijna dichtgpastat waren, om het zo te zeggen.

Dus nog een geluk dat ik alles terug afgenomen had.

De dag erop moest echter de vacuümpomp er op en die paste niet, want het gat waar deze in moest komen, bestaat voor de ene helft uit de onderkant van het kleppendeksel en voor de andere helft uit de bovenkant van de coulasse.

Dus opnieuw alles eraf (enkel kleppendeksel en bouten uiteraard) en opgeschoond om nu een dunnere lijn pasta te leggen. En nu veel secuurder gewerkt omwille van de oliegaatjes!

Injectoren tijdelijk erin gestoken met de oude dichtingen, zowel de rubberdichting bovenaan als het koperen brandplaatje onderaan.

Eens alles gemonteerd was, getest met de oude distributieriem en als dat goed resultaat gaf, dan pas een nieuwe besteld. Inclusief nieuwe looprolletjes.

De distributieriem plaatsen is niet zo heel veel werk (rechterwiel eraf en de spatbordonderdelen, alsook de bumper en het voorgrilletje).

Eens de nieuwe riem erop, heb ik de motor doen draaien, maar deze draaide niet mooi. Hij hield wat in bij gas geven (uit stilstand).

Bleek dat ik de rubberen dichtingen bovenaan niet goed had gemonteerd. Het is namelijk zo dat als je het kleppendeksel teruglegt op de coulasse, dat het binnenste van deze ring op de bovenkant (op het randje) van de koker ligt waar de injector in moet komen. Als je dan de injector aanspant, zodat onderaan het brandplaatje goed aangedrukt word, dan kan dit niet, net door die rubber die daar niet goed zit.

Je moet dus een buisje dat een grotere diameter heeft dan de buitendiameter van de injectorkoker, in dit rubbertje steken en dan de rubber op zijn plaats duwen. Op die manier komt de binnenkant over de koker heen en komt alles in orde.

De injectoren heb ik niet kunnen op moment aanspannen, omdat het leek alsof ik de moeren kon blijven aanspannen (vermoedelijk rekbouten - probeerde voor 60nm). Dan heb ik het maar gewoon goed aangespannen met een grote ratel, maar wel de ratel vastgehouden op de afstand van een kleine. Op die manier kon ik nu ook weer niet te hard aanspannen.

Wel heb ik ‘keramisch vet’ aan de schacht van de injector aangebracht zodat deze later makkelijk kan gedemonteerd worden uit de coulasse (vet kan tegen hoge temperaturen en daardoor ‘loopt’ het niet weg of brandt het niet aan).

De motor loopt nu vloeiend. Als nieuw.

En voor de mensen die zich afvragen hoe het zit met het afsluiten van de EGR-klep van deze 1,6 HDI motor van 55kw (2006). Ik heb de EGR-klep afgesloten ter hoogte van het motorblok (ongeveer onder het brandstof en luchtfilter). Gewoon een inoxplaatje met twee gaatjes voor de bouten en aanspannen.

De stekker van de EGR-klep laat ik erop zitten en de buis word uiteraard ook niet meer warm van de uitlaatgassen.

Ik heb wel de indruk dat de motor (zoals andere posts op dit en andere fora aangeven) iets minder rap warm wordt.

Inzake verbruik kan ik nog niets zeggen. Ik laat dit nog wel weten.

PS De injectoren heb ik nog ultrasoon gereinigd met Tickopur 13.

Profiel  

paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 06 februari 2012 05:55 PM
  [ # 3 ]

Spîjtig dat niemand kon helpen, de meeste gaan namelijk niet zover in het herstellen van hun motor, zelf knutsel ik ook vooral aan benzineversies.
Maar zeker goed dat je toch de moeite doet om het neer te typen, daarvan leeft een forum.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

silyone
< 100 berichten
Rank

Gepost: 07 februari 2012 12:03 AM
  [ # 4 ]

Da’s verschieten zeg! Een reactie?

Bedankt voor de steunbetuiging en inderdaad, het is fijn als je iets kan vinden op het forum. Zelf heb ik al vele dingen gevonden, zij het over vanalles en nog wat, en op die manier wil ik de anderen ook een beetje op weg zetten als zij dergelijke problemen of kenmerkende geluiden hebben.

Spijtig dat mensen niet sneller zelf iets doen aan de auto, want ik zou het zo weer overdoen en het zou me niet eens meer veel moeite kosten. Maar ik kan erin komen dat niet iedereen dat durft.

Ik had niet veel keuze. Hem binnen doen bij de garage was geen optie, omdat een tweedehandse motor met garantie, tussen de 1000 en de 1500 koste. Dus, mislukte mijn werk, dan kon ik er nog een andere motor in steken. Hoewel dat wel een groot werk zou geworden zijn, een nieuwe motor.

Iets verder op het forum, lees ik van iemand die 1200€ betaald heeft voor dit werkje. Maar dan zonder het reinigen en de brokjes in de olieafvoer.

Het zou daarenboven zonde zijn van de oude motor al vooraf af te voeren, zeker als ik zie hoe goed hij het nu weer doet.

Profiel  

paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 07 februari 2012 12:13 AM
  [ # 5 ]

Inderdaad als je niets doet heb je altijd verloren.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook